Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Inmiddels staat de A2 cursus in de startblokken. Voor dit examen zul je naar Luxemburg moeten reizen. (dus na corona). Ik heb me inmiddels ingeschreven.
denk dat het traject in NL net zoveel kost als ‘even’ op en neer naar Luxemburg als je niet uit het zuiden van het land komt en/of geen leaseauto hebt waarbij de brandstof word vergoed.

ik heb het gewoon in NL gedaan op 1 januari aan de keukentafel. Zou mij persoonlijk het ritje niet waard zijn om €200 te besparen (en ja woon in het zuiden en heb een lease auto)
Lesstof was overigens ook prima te noemen en evt 3 examenpogingen indien nodig
 
Ik ga dus maar voor de Luxemburgse A1 en A3, hoe het verder moet met A2 zie ik dan wel weer...;)
 
Net de cursus gedaan. Was behoorlijk compleet en goed opgezet. De MC vragen waren over het algemeen overigens slecht ontwikkeld vanuit een instructional design standpunt (je kunt sommige antwoorden al elimineren zelfs als je er niets over weet), maar voor de rest zat het goed in elkaar. Certificaat binnen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
Ik sluit me helemaal bij Martin_hier aan. Prima cursus in Luxemburg en geen probleem dat je NL bent.
Kost meer dan 1,5 uur maar dan krijg een interessante cursus geboden. Ik heb ook de gratis Engelse cursus gedaan, maar dat vond ik van veeeeeel mindere kwaliteit. Hulde voor Eurocontrol en de DAC
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
En ik ook: cum laude afgestudeerd op de cursus. Registratie nr aangevraagd bij RDW en "up-we-go" :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
Hallo allemaal

IK heb me gisteren ingeschreven op deze forum voor info en kwam deze Luxemburg optie tegen. Gisteren avond heb ben ik er van 19u tot ong 23u mee bezig geweest en heb nu mijn bewijs. Verder had ik al een exploitant nummer. Ik heb een DJI Mavic Mini en heb opzich geen bewijs nodig. Maar aangezien ik accessoires aan mijn mini heb kom ik boven de 250gr uit. Dus voor de zekerheid maar gedaan. Eerlijk gezegd ook meteen heel wat nuttigs geleerd. Dus mijn dank is groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
Ik ga dus maar voor de Luxemburgse A1 en A3, hoe het verder moet met A2 zie ik dan wel weer...;)
Ik heb net antwoord van Luxemburgh gehad. De A2 zit in Feb vol. eind van het jaar komen er weer A2 opleidingen. Hiervoor moet je wel naar Lux. rijden. Dat is een nadeel. Ik hoop dat tussentijds een EU database beschikbaar komt waar alle RDW'en, DAC, etc ... onze certificaten centraal kunnen registreren. Dat zou betekenen dat je (we) hier in Nederland kunnen inschrijven voor A2. Ik blijf het wrang vinden dat de kosten varieren van gratis tot >99 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Megamio
Ik heb net antwoord van Luxemburgh gehad. De A2 zit in Feb vol. eind van het jaar komen er weer A2 opleidingen. Hiervoor moet je wel naar Lux. rijden. Dat is een nadeel. Ik hoop dat tussentijds een EU database beschikbaar komt waar alle RDW'en, DAC, etc ... onze certificaten centraal kunnen registreren. Dat zou betekenen dat je (we) hier in Nederland kunnen inschrijven voor A2. Ik blijf het wrang vinden dat de kosten varieren van gratis tot >99 euro.
Euh.. eind vh jaar? ...Er waren deze maand een 4-tal examens met als het klopt 6 plaatsen... Heel bizar toch.... Enfin, is al méér dan in België....
 
  • Leuk
Waarderingen: Megamio
Hoi Martin.

Lees ik nou dat de kosten voor A2 gratis kunnen ??? In Nederland ? Overigens heb ik geen moeite met een kleine vergoeding voor de cursus, maar €99 vind ik wel weer het andere uiterste...
 
Hoi Martin.

Lees ik nou dat de kosten voor A2 gratis kunnen ??? In Nederland ? Overigens heb ik geen moeite met een kleine vergoeding voor de cursus, maar €99 vind ik wel weer het andere uiterste...
dat weet ik niet. ik weet wel dat ze in Luxemburg eind dit jaar de A2 cursus in samenwerking met DAC klaar zullen hebben. Ik ga afwachten of ze deze cursus (net als A1 A3) gratis zullen aanbieden. En dan inschrijven natuurlijk.
 
Oke, daar kan ik niet op wachten. Ik vlieg in de A2 categorie dus hoor daar ook een "papiertje" voor te hebben. Ik weiger daar echter €99 voor neer te leggen: Van "0" (2020) naar "99" (2021) in honderdsten seconden doet alleen me weegschaal ;)
 
Oke, daar kan ik niet op wachten. Ik vlieg in de A2 categorie dus hoor daar ook een "papiertje" voor te hebben. Ik weiger daar echter €99 voor neer te leggen: Van "0" (2020) naar "99" (2021) in honderdsten seconden doet alleen me weegschaal ;)
ik snap het. Wel verstandig van je om je A2 certificaat tijdig te halen.
 
Het A1/A3 vliegbewijs is een Europees vliegbewijs en derhalve rechtsgeldig in Nederland. Maakt niet uit waar gehaald. Persoonlijk heb ik het in Luxemburg gehaald en toen ook die in Oostenrijk bekeken. Vanuit mijn beroep en drone-ervaring kan ik zeggen dat beide goed zijn, gratis of tegen geringe vergoeding. Deze hoef je ook niet te registreren. Alleen een nummer voor je drone(s) aanvragen. Wil je echter A2 dan wordt een Nederlands vliegbewijs gevraagd, want "hun systemen kunnen buitenlandse vliegbewijzen nog niet registreren". Beetje flauwekul natuurlijk! Zal wel een stukje protectionisme zijn. Denk dat dit wel gaat veranderen, want in die trant geredeneerd moet elke buitenlandse vrachtwagenchauffeur eerst een Nederlandse opleiding volgen en examen en rijexamen doen alvorens hij/zij bij ons mag rijden! Kul natuurlijk!
Beste Henk en andere forum leden. Ik heb in Oostenrijk dronespace.at die Austro Control Drohnenplattform - Dronespace mijn A1/A3 gehaald. Ik hoef nu volgens EU regels alleen een exploitant nummer aan te vragen bij RDW ?
Bedankt voor jullie reactie.
 
Hoi Broertje. Volgens mij, als je alleen in A1 en A3 vliegt, kan je je als exploitant met je behaalde A1/A3 bewijs voor €23 laten registreren bij de RDW. Na registratie en betaling ontvang je een uniek exploitatievergunningnummer (3x woord waarde ;) ), die je op de drone duidelijk moet aanbrengen. Let op dat je de laatste 3 cijfers weglaat, zodat kwaadwillende je nummer niet kunnen misbruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Broertje
It’s official, mijn tag is net binnen. Mijn brevet is ook op de mail. Dus ik kan weer
 

Bijlagen

  • 70644251-2023-4FA6-8813-90C43C87BECD.jpeg
    70644251-2023-4FA6-8813-90C43C87BECD.jpeg
    20 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
Hoi Broertje. Volgens mij, als je alleen in A1 en A3 vliegt, kan je je als exploitant met je behaalde A1/A3 bewijs voor €23 laten registreren bij de RDW. Na registratie en betaling ontvang je een uniek exploitatievergunningnummer (3x woord waarde ;) ), die je op de drone duidelijk moet aanbrengen. Let op dat je de laatste 3 cijfers weglaat, zodat kwaadwillende je nummer niet kunnen misbruiken.
Je hebt je vliegbewijs niet nodig om te registreren. Ook drones met camera die niet vliegbewijsplichtig zijn dienen te registreren (mini bijv, geen vliegbewijs, wel registratie)
 
  • Leuk
Waarderingen: Broertje
Inmiddels heb ik mijn gratis A2 examen (dus niet de cursus) in Luxemburg aangevraagd en de aanvraag is geaccepteerd. Deze aktie gaat natuurlijk WEL extra geld kosten maar kan ik toevalig combineren met andere verplichtingen. Zo eindig ik straks met een A1 - A2 - A3 luxemburgse registratie maar vlieg in Nederland met een RDW exploitant nummer. Alles gedaan volgens het boekje.

Voor mij zijn de totale kosten lager uitgevallen in vergelijking met de Nederlandse A1,A2,A3 variant.

"Your request to attend the UAS Remote Pilot Open Category - A2 Theoretical Knowledge Examination on 04-Mar-2021 11:00 has been received and accepted".
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy