Verschil GoDrone en Aeret

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Willy S

Member
Lid geworden
11 aug 2018
Berichten
72
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Bodegraven
Onderweg vanmorgen even willen vliegen: mooi weer, mooi licht en mooie plek. Dus even GoDrone geraadpleegd en moest ik net een paar kilometer opschuiven. Afijn gedaan. Maar thuis keek ik ook eens in Aeret (had ik niet op mijn phone) en daar staat toch wat anders: nl. een NOTAM geldig op 1/2 december.
Nu ben ik even in verwarring. Begrijp ik het verkeerd ? Het gaat om de GPS coördinaten 52.008740° N, 5.398393° E, vlakbij Leersum. GoDrone (GoDrone )geeft aan: mag niet:
1605705211709.png
en Aeret (https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic&mobiel=true#mappage):
1605705355886.png

Ik interpreteer de Aeret melding als: van 1 december 2020 09:30u tot 2 december 14:30u is dit en no-fly zone.
Interpreteer ik dit verkeerd ?

NB: Ik zie net dat Airmap op deze plek alles goed vindt. Gebruik ik maar Airmap in het vervolg :)
 
ProDrone waarschuwt daar alleen voor gevaar van uitklimmende para vliegtuigen en naar beneden komende parachutisten. Het verbied het vliegen daar niet, maar geeft aan dat er risicos aan verbonden zijn.
Aeret geeft aan dat er een TRA geactiveerd is op 1 en 2 december inderdaad, en dat tijdens die tijden vliegen daar verboden is. Maar die TRA is de TRA "Maas/Waal", dus die ligt een stuk zuidelijker. Aeret laat die NOTAM zien als een cirkel, maar je zult zien dat rond het midden van de cirkel een gebied gekleurd is dat diezelfde TRA aanduiding heeft en een grillige vorm. Dat die NOTAM cirkel zo ver noorderlijk strekt, komt doordat de TRA relatief breed is. Maar de NOTAM activeert dus alleen dat gebied met die grillige vorm in de buurt van de rivieren (dat paarse gebied)
 
  • Leuk
Waarderingen: Willy S
Dank je Eric-Jan. Dat betekent dat mijn eerste gevoel juist was: afgaan op de omschrijving en niet op de kleur-codering. Het is een soort rode lap reactie die ik had op de kleur-codering. Jammer dat die dus wat complexer is dan ik onterecht verwachtte.
Ik moet wat meer tijd besteden aan lezen van hoe je de kaart interpreteert. Ach, wat oefenen en is niet iets wat ik vervelend vind.
 
Hoe omslachtig en onduidelijk GoDrone ook is, deze applicatie is wel gepubliceerd namens de overheid en wordt ook gebruikt als naslagwerk bij handhaving. Dus als je gaat vliegen waar Aeret het ok vindt maar GoDrone het verbiedt, heb je pech wanneer je te maken krijgt met overijverige BOA's.