Verschil exploitant nummer en remote ID?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Xypod

New Member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
-
Hallo!

Ik heb net met een online toets van Luxemburg een A1 + A3 examen gedaan. Ik merkte dat er op mijn certificaat een identificatienummer staat (links onderin). Nu vraag ik me af of dit hetzelfde is als waar je exploitant nummer van het RDW hoort te staan? Daar heb ik me paar dagen geleden al voor aangemeld, maar nu hoop ik dat mijn Remote ID en exploitantnummer niet in conflict komen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210121-093939~3.png
    Screenshot_20210121-093939~3.png
    225,7 KB · Weergaven: 42
Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken
 
Ik merkte dat er op mijn certificaat een identificatienummer staat (links onderin). Nu vraag ik me af of dit hetzelfde is als waar je exploitant nummer van het RDW hoort te staan?

De twee nummers die je noemt hebben niet echt iets met elkaar te maken.

Het Remote Pilot nummer linksonder op je theoriebewijs A1/A3 (of op je vaardigheidsbewijs A2, wat een ander nummer is), dus een nummer van de vorm "[landcode]-RP-[nummer]" zou je kunnen zien als het nummer van je persoonlijke bewijs van kennis/ervaring als drone-piloot.

Het exploitantnummer danwel Drone Operator nummer (in Nederland ben je verplicht je registreren als eigenaar van een of meerdere relevante drones bij de RDW) zou je kunnen zien als je persoonlijke kentekenbewijs als drone-eigenaar.

Een dergelijk nummer begint ook met de letters "NLD," maar dit heeft niets te maken met de nummers op persoonlijke vliegbewijzen van een piloot die in Nederland uitgegeven met "NLD-RP-" beginnen.

Bij deelnemen aan het verkeer met de auto heb je ook een geldig rijbewijs nodig en een auto met een geldige kentekenregistratie (plus een verzekering). Bij drones is dat in Europa nu eigenlijk niet anders, behalve dat het "kenteken" dat op een drone zichtbaar moet zijn bij de eigenaar van een of meerdere drones hoort, en niet individueel bij iedere drone.

Duidelijker zo?
 
De twee nummers die je noemt hebben niet echt iets met elkaar te maken.

Het Remote Pilot nummer linksonder op je theoriebewijs A1/A3 (of op je vaardigheidsbewijs A2, wat een ander nummer is), dus een nummer van de vorm "[landcode]-RP-[nummer]" zou je kunnen zien als het nummer van je persoonlijke bewijs van kennis/ervaring als drone-piloot.

Het exploitantnummer danwel Drone Operator nummer (in Nederland ben je verplicht je registreren als eigenaar van een of meerdere relevante drones bij de RDW) zou je kunnen zien als je persoonlijke kentekenbewijs als drone-eigenaar.

Een dergelijk nummer begint ook met de letters "NLD," maar dit heeft niets te maken met de nummers op persoonlijke vliegbewijzen van een piloot die in Nederland uitgegeven met "NLD-RP-" beginnen.

Bij deelnemen aan het verkeer met de auto heb je ook een geldig rijbewijs nodig en een auto met een geldige kentekenregistratie (plus een verzekering). Bij drones is dat in Europa nu eigenlijk niet anders, behalve dat het "kenteken" dat op een drone zichtbaar moet zijn bij de eigenaar van een of meerdere drones hoort, en niet individueel bij iedere drone.

Duidelijker zo?
Heel erg bedankt! Erg uitgebreide uitleg. Duidelijk zo.
 
Hallo!

Ik heb net met een online toets van Luxemburg een A1 + A3 examen gedaan. Ik merkte dat er op mijn certificaat een identificatienummer staat (links onderin). Nu vraag ik me af of dit hetzelfde is als waar je exploitant nummer van het RDW hoort te staan? Daar heb ik me paar dagen geleden al voor aangemeld, maar nu hoop ik dat mijn Remote ID en exploitantnummer niet in conflict komen.
Hallo ook vandaag via Luxemburg A1/3 gehaald, maar als ik bij de rdw kijk zeggen ze dat je een link krijgt van je Nederlandse vliegschool die aangewezen zijn door min VenW, verder geen mogelijkheid gevonden.
Laat even een bericht achter als het je lukt.
Luxemburgse opleiding wordt gesponsord door eurocontrol en is helemaal gericht op veiligheid en niet zoals hier op de centen en handjeklap met rdw. En venw. Opleiding is mits je Engels goed genoeg is superduidelijk, ben zelf een paar uurtjes bezig geweest met lezen en de vragen score 39 uit 40.
Alvast bedankt, ik zoek
 
Had zelf fout geschakeld blijkbaar mogen de Nederlandse vliegscholen niet zelf het certificaat uitgeven en moet je de rdw nog een tientje extra betalen. Vandaag via Luxemburg A1/A3 gehaald en kon het certificaat meteen ophalen, dus weer een tientje minder betalen.
Super opleiding gesponsord door eurocontrol en gericht op veiligheid en niet op de euro’s zonder poespas met id opsturen gewoon voornaam achternaam en email opgeven. Gisteravond aangemeld vandaag het cursusmateriaal bestudeerd en tussendoor in delen de examenvragen beantwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudl
Gisteren ook het certificaat behaald in Luxemburg. Het is mij niet gelukt om het binnen 1 1/2 uur te behalen. Het is wel een extra moeilijkheidsgraad om het in een andere taal te doen. De documenten om te leren zij heel duidelijk omschreven. Examen kan herhaald worden je moet wel een vrij hoge score van 75% behalen in de eindtoets. Na een paar keer te oefenen is het gelukt om 85% te behalen. Zo weer 100€ uitgespaard bedankt Luxemburg ESA.
 
Proficiat de opleiding wordt gesponsord door eurocontrol, ESA is volgens mij European Space Agency veel hoger dan de 120 meter die wij mogen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudl
Proficiat de opleiding wordt gesponsord door eurocontrol, ESA is volgens mij European Space Agency veel hoger dan de 120 meter die wij mogen
Leont, bedankt voor de verbetering. Ook de opleiding via hun gedaan?
 
Ja super tevreden echt een aanrader, score 39 uit 40 goed, wel altijd in de IT gewerkt met veelEngels rdw hoef je dus alleen een exploitantnummer