Verlies GPS Inspire I

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Inspire

New Member
Lid geworden
27 aug 2020
Berichten
16
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Nederland
Goedenavond,

Vanmiddag tijdens het vliegen gedroeg mijn Inspire zich opeens vreemd. Had netjes 17 satelieten maar in een bocht werd hij onbestuurbaar. Melding dat de Atti mode geactiveerd was verscheen. Drone werd onhoudbaar en kwam op ons af. Leek nergens of in ieder geval trager te reageren. Heb hem in een weiland met hoger gras zacht kunnen landen.

Zou dit aan de drone kunnen liggen, of gewoon pure pech? Ik was best geschrokken. Toch best intimiderend zo'n grote drone die raar gaat doen.
 
Ja, zoiets kan helaas in theorie altijd gebeuren als ergens een GPS-ontvanger gebruikt wordt.

Hoe vaak zie je bijvoorbeeld niet in hardloop-apps zoals Strava, of routeplanners als Google Maps niet dat je locatie ten onrechte tijdelijk een paar honderd meter (of zelfs kilometer..) verkeerd was en dan na een tijdje weer terugsprong naar de juiste plek?

Dit kan de ontvanger in je drone uiteraard ook overkomen; houd altijd rekening met deze mogelijkheid als je ergens wilt gaan vliegen of aan het vliegen bent.

De kans is misschien niet heel groot, maar het kan altijd eens gebeuren. En als je drone op basis van zo'n tijdelijk verkeerde locatie geofencingbeslissingen neemt, of een RTH uitvoert, dan kan er van alles gebeuren natuurlijk.

Weet je wat de Kp-waarde ter plaatse was op dat moment? Waren er bijvoorbeeld mogelijke verstoringen in de buurt waar je vloog? Denk dan bijvoorbeeld aan grote hoeveelheden metaal (eventueel "verstopt", zoals betonijzer in grote betonnen constructies), hoogspanningslijnen, grote/hoge gebouwen, etc.
 
Ik ben niet op de hoogte van de kp index. Maakte eerder al 4 vluchten met succes. Was een groot weiland. Zag achteraf in de logs dat er iets met een magnetic inteferrence was. Gelukkig liep alles goed af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
Bij een kp index (geomagnetische activiteitsindex) >5 mag je niet meer vliegen. Dan is de kans op verstoring van het GPS-signaal te groot. Die index kun je opvragen via bijvoorbeeld de app UAV forecast.