Verdieping in de Wet natuurbescherming

Jordam

New Member
Lid geworden
8 feb 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
28
Goedemiddag dronevliegers, ik loop tegen een verwarrend probleem aan. Volgens de GoDrone-app zijn er geen beperkingen voor het vliegen met een drone boven de hei. Echter, mijn dronecursus stelt duidelijk dat vliegen boven Natura 2000-gebieden verboden is. Bovendien heb ik ontdekt dat organisaties zoals Natuurmonumenten en het Goois Natuurreservaat op hun websites vermelden dat vliegen boven hun gebieden niet is toegestaan. Dit roept bij mij de vraag op: mogen deze organisaties zomaar een vliegverbod instellen? Ik dacht dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de autoriteit is over het luchtruim. Ik vind deze tegenstrijdige informatie erg verwarrend. Kunnen jullie mij helpen dit te verhelderen?

Hoi Jordam,
Het blijft lastig. Er zijn meerdere websites die hierover gaan. Ik gebruik meestal vooraf op de pc aeret.kaartviewer.nl en map.godrone.nl. Ik ben ook eens nagegaan welke website nu de officiële is. Dan zou dat de aeret interactieve kaart moeten zijn.
Maar zwart-witte duidelijkheid allerminst; klik daar maar eens op een naturagebied. Dan zie je de tekst Vliegen met een drone is niet of slechts beperkt toegestaan in Natura 2000-gebieden. Soms kan een vergunning nodig zijn om te vliegen met je drone in een Natura 2000-gebied.
Dus beperkt toegestaan of soms; daar kan je eigenlijk niet zoveel mee. Het blijft ook voor mij dus onduidelijk.
Succes verder. Misschien kan een ander lid van de club wat meer duidelijkheid verschaffen
Groet, Jan

Bedankt voor het artikel. Interessant. Het is mij nu duidelijk: het wordt er duidelijk niet duidelijker op. Wat een bureaucratisch geneuzel. Dat is duidelijk.

En hoe zit het met gooise natuurreservaat en Natuurmonumenten? Zijn daar ook aparte regels voor?

Dan zie je de tekst Vliegen met een drone is niet of slechts beperkt toegestaan in Natura 2000-gebieden. Soms kan een vergunning nodig zijn om te vliegen met je drone in een Natura 2000-gebied.
Dus beperkt toegestaan of soms; daar kan je eigenlijk niet zoveel mee. Het blijft ook voor mij dus onduidelijk.
Als het om Natura2000 gaat zul je in het desbetreffende Beheerplan (staat bij Aeret vermeld) moeten kijken wat van toepassing is. Dan moet je dus aan de slag. Het zou handiger zijn Als Aeret dat ook meteen opnam, maar is misschien te veel werk.

En hoe zit het met gooise natuurreservaat en Natuurmonumenten? Zijn daar ook aparte regels voor?
Als het geen Natura 2000 is en geen no fly op Aeret of Godrone dan mag je er gewoon vliegen. Natuurmonumenten gaat formeel alleen over eigen grondgebied vanaf eigen grondgebied. Van buitenaf mag je er dus wel overheen. Dat is een beetje de communis opinio van de drone gemeenschap. Zelf denkt Natuurmonumenten daar anders over, dus je kan wel gedoe krijgen.

Als het om Natura2000 gaat zul je in het desbetreffende Beheerplan (staat bij Aeret vermeld) moeten kijken wat van toepassing is. Dan moet je dus aan de slag. Het zou handiger zijn Als Aeret dat ook meteen opnam, maar is misschien te veel werk.
Ik woon zeer nabij de Drunense Duinen.
Als je via Aeret het beheerplan erop naslaat dan wordt er geen enkele melding gemaakt over het gebruik of verbod van drones. Zie Toch zijn de duinen een groot natura2000 gebied van bijna 400 hectare waarbij Aeret dezelfde algemene beschrijving hanteert als hiervoor al aangegeven. Dus beperkt toegestaan en soms.
Map.godrone.nl heeft een soortgelijke tekst staan bij de samenvatting als je op het gebied klikt.

Het beheerplan voor de Loonse en Drunense Duinen vind je hier. En ook daar wordt niets over drones gezegd. Zou dus mogen.
MAAR: Natuurmonumenten vindt wat anders.
Je mag dus in ieder geval niet vanaf hun gebied een drone oplaten. Van buiten er overheen vliegen mag volgens mij wel (maar Natuurmonumenten vindt dat natuurlijk niet).

In de praktijk handhaaf ik in het Gooi en andere natuurgebieden waaronder loonse en drunense duinen de stelregel; check aeret+godrone, opstijgen en landen buiten natura 2000, uitsluitend over natura 2000 vliegen, geen landingen en redelijk hoogte houden ivm vogels. Wat natuurmonumenten vindt is afhankelijk van de persoon die je benaderd/aanspreekt, ook beheerders hebben vaak verschillende interpretaties van de regels.

De Loonse en Drunense Duinen is een nationaal park en wordt beheerd door Staatsbosbeheer, niet door Natuurmonumenten. Dat betekent dat Staatsbosbeheer de regels en het toezicht regelt in dit gebied.
Maar die zijn ongeveer gelijk aan die van Natuurmonumenten.
Met betrekking tot het handhaven van overtredingen (dus ook gebruik van drones) kunnen BOA's van Staatsbosbeheer en politie hierbij optreden. Eventueel op aanwijzingen van een boswachter. Hoge boetes en/of in beslagname drone kunnen het gevolg zijn. Of de soep zo heet wordt gegeten weet ik niet, maar gelazer kan je er wel mee krijgen.

Ik woon zeer nabij de Drunense Duinen.
Als je via Aeret het beheerplan erop naslaat dan wordt er geen enkele melding gemaakt over het gebruik of verbod van drones. Zie Toch zijn de duinen een groot natura2000 gebied van bijna 400 hectare waarbij Aeret dezelfde algemene beschrijving hanteert als hiervoor al aangegeven. Dus beperkt toegestaan en soms.
Map.godrone.nl heeft een soortgelijke tekst staan bij de samenvatting als je op het gebied klikt.

Ach, deze discussie is al jaren aan de gang. Beheerders van natuurgebieden denken anders over de wet dan de Overheid.
Beheerders vinden dat ze ook zeggenschap hebben over het luchtruim boven hun grondgebied. Dat is niet zo.
De Overheid meldt dat dronen boven "sommige" Natura 2000-gebieden niet zou mogen. Zolang er nog geen jurisprudentie is, zal het getouwtrek blijven.
Ik heb Natuurmonumenten vorig jaar voorgesteld het issue aan een rechter voor te leggen. Dat wilde Natuurmonumenten niet.

Overheid over Natura 2000:
Screenshot 2025-03-10 at 09.52.18.png

Er wordt door het ministerie in overleg met provincies gewerkt aan meer eenduidigheid in de regels voor N2000 gebieden, en ook aan het handig en duidelijk beschikbaar maken van de regels in een N2000 gebied voor drones. Of dat dit jaar tot verbetering leidt is afwachten. De problematiek is in ieder geval ook bij het ministerie duidelijk, de menukaart is een eerste aanzet. En ja boven de grond heeft alleen ILT de autoriteit.