Vage regelgeving, veel onduidelijkheden. Maar zijn er daadwerkelijk boetes uitgedeeld?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

xchristox

New Member
Lid geworden
19 dec 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
1
Punten
1
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Hoi,

Nieuwe drone eigenaar hier. Ik probeer me te verdiepen wat ik nu wel of niet mag met mijn drone. Ik heb in de eerste dagen al in de bebouwde kom gevlogen, ik dacht bij 'aaneengesloten gebouwen' dat je niet over een rij huizen heen mocht vliegen. Ergens anders zie ik weer dat het om bebouwde kom gaat. Ik heb blijkbaar 'aaneengesloten gebouwen' totaal verkeerd begrepen haha.

Nu denk ik dat het zou betekenen dat je in steden, zelfs in bijvoorbeeld grote parken niet mag vliegen. Daarbij komt nog dat je niet over wegen mag vliegen. Dat je niet 's nachts mag vliegen.

En toch zie ik overal, op alle nieuwssites, buienradar, NOS, AD, YouTube, overal zie ik beelden van zogenaamd 'illegale' opnames. Met als meest noemenswaardige de Domtoren in de mist. Die video was 1 van de redenen dat ik een drone heb gekocht. Geweldig, dat wilde ik ook.

Maar hoe meer ik lees hoe meer regels ik zie. Het gekke is dat er niet echt een centraal orgaan lijkt te zijn met heldere regels, je moet het maar een beetje bij elkaar schrapen en interpreteren.

Ondertussen lijkt iedereen, zelfs nieuwsomroepen er lak aan te hebben. Ik vind de regelgeving ook echt zeer onduidelijk. Met Natura2000 als absoluut dieptepunt.

Ook snap ik het vliegen in het donker niet, ik zou bijvoorbeeld volkomen veilig op een meter of 50 aan de overkant van de rivier op het strand kunnen vliegen met niets of niemand in de buurt. Waarom mag dit niet. Waarom mag ik niet boven het water, een kanaal o.i.d. vliegen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat mijn drone in het water valt, pech voor mij.

Mijn uiteindelijke vraag is: is er wel eens iemand daadwerkelijk beboet? En wat heeft dit dan gekost? Ik wil me namelijk echt wel aan (de meeste) regels houden maar vind het allemaal zo vaag en vaak overdreven dat ik er ook vast en zeker een aantal bewust zal overtreden. Hoeveel risico loop ik dan.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MBSR
Wanneer je regels vaag vind dan probeer je duidelijkheid te krijgen. Wanneer je regels overdreven vind heb je pech en kun je die proberen aan te vechten of begrijp je wellicht het waarom van een regel niet. Maar waarom dan bewust regels overtreden? Ik snap dat je soms de grenzen opzoekt, maar om er bewust overheen te gaan... daar tref je de hele community uiteindelijk mee.
Zeker als je (net als ik) een nieuwe drone eigenaar bent, dan is er toch genoeg plezier te halen uit het vliegen binnen de regels. Volgens mij is daarbinnen ook heel veel mogelijk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoi,

Nieuwe drone eigenaar hier. Ik probeer me te verdiepen wat ik nu wel of niet mag met mijn drone. Ik heb in de eerste dagen al in de bebouwde kom gevlogen, ik dacht bij 'aaneengesloten gebouwen' dat je niet over een rij huizen heen mocht vliegen. Ergens anders zie ik weer dat het om bebouwde kom gaat. Ik heb blijkbaar 'aaneengesloten gebouwen' totaal verkeerd begrepen haha.

Nu denk ik dat het zou betekenen dat je in steden, zelfs in bijvoorbeeld grote parken niet mag vliegen. Daarbij komt nog dat je niet over wegen mag vliegen. Dat je niet 's nachts mag vliegen.

En toch zie ik overal, op alle nieuwssites, buienradar, NOS, AD, YouTube, overal zie ik beelden van zogenaamd 'illegale' opnames. Met als meest noemenswaardige de Domtoren in de mist. Die video was 1 van de redenen dat ik een drone heb gekocht. Geweldig, dat wilde ik ook.

Maar hoe meer ik lees hoe meer regels ik zie. Het gekke is dat er niet echt een centraal orgaan lijkt te zijn met heldere regels, je moet het maar een beetje bij elkaar schrapen en interpreteren.

Ondertussen lijkt iedereen, zelfs nieuwsomroepen er lak aan te hebben. Ik vind de regelgeving ook echt zeer onduidelijk. Met Natura2000 als absoluut dieptepunt.

Ook snap ik het vliegen in het donker niet, ik zou bijvoorbeeld volkomen veilig op een meter of 50 aan de overkant van de rivier op het strand kunnen vliegen met niets of niemand in de buurt. Waarom mag dit niet. Waarom mag ik niet boven het water, een kanaal o.i.d. vliegen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat mijn drone in het water valt, pech voor mij.

Mijn uiteindelijke vraag is: is er wel eens iemand daadwerkelijk beboet? En wat heeft dit dan gekost? Ik wil me namelijk echt wel aan (de meeste) regels houden maar vind het allemaal zo vaag en vaak overdreven dat ik er ook vast en zeker een aantal bewust zal overtreden. Hoeveel risico loop ik dan.

Alvast bedankt!
Tja je komt de meest gekke dingen tegen.
Dit zie ik net op instagram. De grote kerk van mijn stad Breda. 100% no fly-zone en een monumentaal gebouw. Dus zeg het maar een prachtige foto maar ik zal hem niet maken.20181219_225709.jpeg

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Het gebeurt in de praktijk niet veel (of komt niet veel in het nieuws in ieder geval), maar die Dom-video heeft de vlieger toch echt een redelijk aantal honderd euro boete opgeleverd, ja.

Ook snap ik het vliegen in het donker niet,

Simpel: volgens de wet mag in Nederland zich helemaal niets buiten de wettelijke daglichtperiode in het luchtruim bevinden dat niet kan vliegen volgens IFR (instrument flight rules, toch?), volgens mij. Strict gezien is volgens die wet elk insect in overtreding, zeg maar. Dat is gewoon de regel..

Waarom mag ik niet boven het water, een kanaal o.i.d. vliegen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat mijn drone in het water valt, pech voor mij.

Ik weet niet precies wat hier de reden voor is, maar ik vermoed iets met milieu. Een drone bevat namelijk in ieder geval batterijen die hun mogelijk millieuonvriendelihke inhoud aan het water zouden kunnen afgeven. (Maar dit is slechts speculatie van mijn kant. Ik weet het gewoon niet.)
 
Xchristos, ik begrijp heel goed wat je bedoeld.
Natuurlijk moeten we ons aan de wet houden maar hij is niet bepaald even logisch overal en dan zijn jouw gedachten echt niet vreemd.
Natura2000 frustreert mij bijvoorbeeld mateloos, naar mijn idee kun je daar prima vliegen zonder de natuur te verstoren.
Boven de bebouwde kom vliegen voelt daarentegen niet goed voor mij ivm veiligheid en privacy. Maar ik besef me terdege dat veiligheid voor iedereen anders voelt.