Vaarwegen (vliegen boven-)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BONI-DRONI

Member
Lid geworden
23 apr 2020
Berichten
40
Waarderingsscore
4
Punten
8
Locatie
Westerkwartier
Dag beste mede-droners.
Ik lees regelmatig dat je met een drone niet boven “vaarwegen” zou mogen vliegen. Ik heb voor mezelf een uittreksel gemaakt van de (nieuwe) Europesche regelgeving en probeer die steeds zo up-to-date mogelijk te houden. ik kan echter nergens iets vinden (officiële regelgeving) waar staat dat je niet boven vaarwegen zou mogen vliegen, anders dan wanneer de vaarweg in een no-fly zone ligt. Zie ik iets over het hoofd? Graag jullie aanvulling / tips. Bedankt alvast.
 
Vroeger was er in Nederland inderdaad een verbod op het vliegen boven vaarwegen. Die restrictie bestaat niet meer in de Europee regelgeving.

Wel zijn veel (zee)havens tegenwoordig aangemerkt als no-flyzone voor Open categorie drone-operators.

En verder moet je natuurlijk rekening houden met de operationele beperkingen van de subcategorie waarin je vliegt. Als je met een drone vliegt die meer weegt dan 250 gram of geen C1-label heeft, mag je er niet mee boven niet-betrokken personen vliegen. Dat kunnen ook personen zijn die zich op het dek van een schip bevinden.
 
Dank voor je snelle reactie Wiebe. Ik heb een Mavic 3 classic en een A1/A3 vliegbewijs, dus lijkt mij dan geen probleem, uiteraard de privacy in het oog houdend.
 
Hou er ook rekening mee dat sommige waterwegen gezien worden als Natura2000 gebied, met mogelijke beperkingen.
Het zou een lang epistel worden om dit hier te benoemen.
Beste is om hier op het forum te zoeken naar Natura2000 om te zien wat er al over beschreven is.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Hou er ook rekening mee dat sommige waterwegen gezien worden als Natura2000 gebied, met mogelijke beperkingen.
Het zou een lang epistel worden om dit hier te benoemen.
Beste is om hier op het forum te zoeken naar Natura2000 om te zien wat er al over beschreven is.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Dank voor je reactie. Natura2000 is bekend bij mij. Maar in dat geval komt dat naar voren lijkt mij, als “no-fly zone”.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie Wiebe. Ik heb een Mavic 3 classic en een A1/A3 vliegbewijs, dus lijkt mij dan geen probleem, uiteraard de privacy in het oog houdend.

Je vliegbewijs zegt in dit geval niets. Je mag hiermee niet over “niet betrokken” personen vliegen. Dat mag alleen met toestellen < 250 gram. Privacy in de gaten houden siert je maar heeft daar dus niet mee te maken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: BONI-DRONI
De M3C heeft een C1-label en dat betekent dat je er kortstondig andere mensen mee mag overvliegen. De regels zeggen dat je dit zoveel mogelijk moet vermijden, en als het toch gebeurt de drone zo snel mogelijk weer moet wegsturen, maar het is dus niet strikt verboden.

Voor de volledigheid: dit kun je terugvinden in de Europese verordening 2019/947, in de bijlage, onder het kopje 'UAS.OPEN.020 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A1'.
 
Laatst bewerkt:
De M3C heeft een C1-label en dat betekent dat je er kortstondig andere mensen mee mag overvliegen. De regels zeggen dat je dit zoveel mogelijk moet vermijden, en als het toch gebeurt de drone zo snel mogelijk weer moet wegsturen, maar het is dus niet strikt verboden.

Voor de volledigheid: dit kun je terugvinden in de Europese verordening 2019/947, in de bijlage, onder het kopje 'UAS.OPEN.020 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A1'.
Dank voor de weer duidelijke uitleg Wiebe.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Dank je Wiebe. Ik ben nog niet goed genoeg op de hoogte merk ik. Dus de verordening maar even doornemen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager