Uitzending: de gevaren van drones - nu op RTLZ

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PaulJ

Member
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
97
Waarderingsscore
50
Punten
18
Locatie
Gemeente Berg en Dal
Interessante uitzending over de gevaren van drones. De uitzending laat zien welke maatregelen je kunt nemen tegen 'misdaden' door drones. Dus niet alleen erg onnadenkend en gevaarlijk gedrag met een drone. Maar ook terroristische aanslagen met behulp van drones.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Bedankt.
Zonet naar RTL Z overgeschakeld vanuit de reguliere Corvid/Schaats talkshows die een beetje uitgekauwd worden.

Eens kijken of ze wat zinnigs te melden hebben op RTL Z.

Samsung Note 20 Ultra 5G
'We thought that we had the answers, it was the questions we had wrong'
 
Interessante uitzending over de gevaren van drones. De uitzending laat zien welke maatregelen je kunt nemen tegen 'misdaden' door drones. Dus niet alleen erg onnadenkend en gevaarlijk gedrag met een drone. Maar ook terroristische aanslagen met behulp van drones.
Ik heb het opgenomen, ga het binnenkort terugkijken. Ik hoop dat het een beetje een evenwichtig verhaal is geworden.
 
Ik heb het ook gezien. Echt reuze interessant en het geeft ook de kwetsbaarheid van de doelen weer.
 
Ik heb het programma net teruggekeken. Tijdens het kijken heb ik wat commentaar neergepend, zie hieronder:
  • Het programma begint met het beruchte Gatwick-incident. Erg ongelukkig, want er is 2 jaar na dato nog steeds geen enkel bewijs geleverd dat er toen daadwerkelijk drones hebben gevlogen. Sterker nog: men denkt nu aan een moderne vorm van massahysterie. Wat mij betreft een zwaktebod om te beginnen met dit incident, alhoewel het zeker niet ondenkbaar is dat er regelmatig drones te dicht bij luchthavens vliegen (daar is ook bewijs voor).
  • Dan wordt een voorbeeld aangehaald van een Airbuspiloot die een drone zou hebben gezien tijdens aan landing. Er zijn in de loop der jaren heel veel van dat soort meldingen gedaan, maar de vraag is hoe betrouwbaar die zijn.
  • Geofencing is inderdaad geen waterdichte methode om drones weg te houden bij vliegvelden. De technologie kan omzeild worden, bijvoorbeeld door middel van NFZ mods. (Bovendien kunnen kwaadwillenden gewoon zelf een drone in elkaar zetten, zonder enige geofencing aan boord.)
  • Een drone neerschieten met een gewoon geweer is compleet kansloos. Er zijn echter ontwikkelingen (zoals computerondersteunde richtsystemen) waarmee het wel mogelijk is om drones op afstand te raken. Defensie in Nederland experimenteert hier al mee. (De vraag is alleen of het realistisch is om die technologie in te zetten in de buurt van een actief vliegveld, ivm de bijkomende risico’s die rondvliegende kogels met zich meebrengen.)
  • Detectiesystemen zijn inderdaad veelbelovend. Denk aan het opvangen van radiosignalen (zoals DJI AeroScope) tot en met het detecteren en classificeren van drones dmv een radarsysteem. Maar met detecteren alleen ben je er nog niet, je moet ook nog kunnen interveniëren. En niet alle systemen kunnen de locatie van de piloot achterhalen. Om over voorgeprogrammeerde danwel automatisch vliegende drones nog maar te zwijgen (later in het programma wordt dat probleem ook onderkend).
  • Dat je met een FPV (zelfbouw)drone op afstand een aanslag zou kunnen uitvoeren is niet echt opzienbarend. Net zoals dat je decennia geleden ook een aanslag had kunnen uitvoeren met een modelvliegtuigje. Het is geen nieuw gevaar. Hooguit is het makkelijker geworden om op afstand een aanslag te plegen.
  • Inderdaad heeft IS regelmatig consumentendrones gebruikt om aanslagen te plegen in onder andere Irak en Syrië. Ook dit is niet echt een opzienbarend gegeven. En ook hier geldt dat de technologie steeds makkelijker voorhanden is. Geen nieuw inzicht dus.
  • Nieuwere detectiesystemen kunnen gecombineerd worden met jammers, die inbreken op het signaal waarmee de drone wordt bestuurd. Alleen geldt ook hier dat die techniek weinig uithaalt tegen drones die op de autopilot vliegen. Bovendien is het gebruik van GPS stoorzenders ook omstreden (vanwege de mogelijke interferentie met bijvoorbeeld systemen in vliegtuigen of vaartuigen). Het programma stelt terecht dat het niet realistisch is dat de benodigde militaire toestemming om te jammen altijd en overal gegeven kan worden.
  • In de toekomst zullen drones inderdaad in staat zijn om zelfstandig te navigeren en obstakels te ontwijken, ook zonder GPS. Dat maakt het lastiger om een drone waarvan mogelijk dreiging uitgaat te stoppen. (Om nog te zwijgen over zwermen autonome drones).
  • Laserwapens zijn misschien nog wel de meest realistische optie om ongewenste drones onschadelijk te maken. Maar dan moet het niet te mistig zijn… Om over de kosten van dergelijke apparatuur nog maar niet te spreken. Niet iets wat je even op elk vliegveld installeert.
Alhoewel er zeker een dreiging uitgaat van drones, als die gebruikt worden door kwaadwillenden, vind ik dat het programma helaas teveel de uitgekauwde anti-drone sentimenten bespeelt door Gatwick meerdere keren te noemen. Maar voor wie nog geen idee had van de wereld van 'counter UAS' is het programma wel het bekijken waard.

Eigenlijk is het net zoals met alle vormen van technologie: in de verkeerde handen kun je er vervelende dingen mee doen. Het blijft een kat en muisspel om in de toekomst misbruik van drones te voorkomen. En van al die anti-drone systemen moet ik nog zien hoe ze zich in de praktijk bewijzen, als het puntje bij plaatje komt.
 
Dan wordt een voorbeeld aangehaald van een Airbuspiloot die een drone zou hebben gezien tijdens aan landing. Er zijn in de loop der jaren heel veel van dat soort meldingen gedaan, maar de vraag is hoe betrouwbaar die zijn.
Als je bewijs wilt hebben, buiten de observatie van vliegers, gaat het moeilijk worden over het algemeen.
Tenzij je zo’n ding raakt zal het al geland zijn tegen de tijd dat je een rapport kan schrijven.

Het merendeel van de drone gebruikers zal zich verantwoord gedragen, maar er zijn altijd een paar rotte appels. Maar ze zijn er wel. Ik heb een keer een near miss gehad met een drone, en een keer zo’n ding vlakbij zien vliegen. beide in het buitenland overigens, en beide boven de nu verplichte 120m.
 
Mooie opsomming (allemaal lijst nummer 1 :D) maar ik heb er één probleem bij.

Je zet er idd ondersteunde links bij maaaaaaar die verwijzen allemaal naar dronewatch.nl en dat lijkt een soort van cirkelredenatie te worden echter........
Binnen die links die je hierboven aanhaalt zitten dan WEL externe links. Dan moeten mensen dus die dronewatch.nl artikelen lezen EN tevens de daarin vermelde externe links.
Velen gaan niet zover (je kunt dat terecht hun probleem noemen maar dat is realiteit)

Kijk voor het vermeende Gatwick Drone incident ook eens op het Guardian artikel.
die je al indirect aanhaalt:

'Het programma begint met het beruchte Gatwick-incident. Erg ongelukkig, want er is 2 jaar na dato nog steeds geen enkel bewijs geleverd dat er toen daadwerkelijk drones hebben gevlogen. Sterker nog: men denkt nu aan een moderne vorm van massahysterie.'

Veel mensen trekken conclusies idd op onvoldoende bewijs en verspreiden dat dan als de onomstotelijke waardheid hetgeen erg kwalijk is temeer omdat de nodige 'volgers' het simpel overnemen.
Altijd kritisch naar jezelf toe blijven om feiten en aannames van elkaar te onderscheiden maar dat vergt analytisch vermogen en dat schort er nog wel eens aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de uitzending ook voor een deel bekeken. Daarin kwam regelmatig de vraag hoe men zich tegen een drone zou kunnen weren. Maar wat te doen tegen een zwerm drones die met foute bedoelingen de luchtbasis of -haven nadert? Daar wordt een verdediging dan al weer een stuk ingewikkelder van.