Mavic 2 Pro Uit de hand laten opstijgen/landen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Riho

Member
Lid geworden
30 jan 2021
Berichten
88
Waarderingsscore
49
Punten
18
Leeftijd
59
Locatie
Oostende
Hallo Drone Pilots,

Op YouTube zie je filmpjes hoe je je drone vanuit de hand kunt laten opstijgen of landen. Doen jullie dat?
Hoe veilig is het laten landen in je hand? Het lijkt op de filmpjes eenvoudig, maar als je alleen bent moet je met de vrije hand de controller bedienen ...
Ik durfde het nog niet proberen.

Omdat ik vaak in duingebieden/ stranden ga vliegen zou dat een handige (?) werkwijze kunnen zijn om te voorkomen dat er zand in de drone komt.

Ik kocht een landing pad wat wellicht de beste oplossing is, maar dan moet je hem opzetten (uitvouwen en vastmaken want vaak wind in de duinen) en als je ergens anders wil landen dan waar je opsteeg moet je het ganse verhaaltje herhalen.

Groeten,

Riho.
 
Ik heb een DJI Mini en die laat ik bijna altijd uit de hand opstijgen en landen.
Het starten van de motoren is het lastigste want dan moet je de zender vasthouden, beide sticks bedienen en de drone vasthouden maar met een beetje oefenen lukt dat wel. Als de motoren draaien in de hand hoef je de drone alleen maar iets naar beneden te bewegen en dan gaat hij al vliegen.
Landen is de eerste keer wel even moeilijk maar door goed te kijken wat de drone doet en je hand vlak te houden lukt het goed.
Mocht de motoren niet uitgaan houdt dan de drone even ondersteboven dan stoppen de motoren.
 
Wat is er nou zo moeilijk aan het met de hand uit de lucht pakken bij een landing?
Je laat hem dalen tot vlak voor je, je pakt hem van snel onderen vast en motoren uit.
(Hij heeft wel de neiging te gaan stijgen als je dit doet n.l.).
Dat doe ik met een Phantom ook altijd.
 
Even een welgemeende waarschuwing!
Hand launching valt wat gevaar nog wel mee, hand caching is wel een stuk gevaarlijker.
Zowel voor jouw vingers als voor de drone.
Misgrijpen kan ernstige verwondingen aan je vingers bezorgen (zenuw en pees letsel) en dus ook een drone die tegen de grond of een muur klettert.
Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en Nordflow
... en een duwtje opzij kan resulteren in het terugkoppen van een grasmaaier.
Maargoed, ieder schat zo de risico's op zijn eigen manier in.

*mompelt iets over boerenverstand*

disclaimer: ik heb geen drone die vergelijkbaar is met DJI drones. Maar met 10" scheerbladen op een zelfbouw heb ik het nog nooit gedurfd, in ieder geval. Ik heb m wel nog vóór de maiden flight in mijn hand vast gehouden om te checken of alle correcties de juiste kant op werkten, maar landen is mij iets te dynamisch om daar naar te grijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Wat is er nou zo moeilijk aan het met de hand uit de lucht pakken bij een landing?
Je laat hem dalen tot vlak voor je, je pakt hem van snel onderen vast en motoren uit.
(Hij heeft wel de neiging te gaan stijgen als je dit doet n.l.).
Dat doe ik met een Phantom ook altijd.
Hoi Louis,

als je een Phantom hebt dan versta ik dat je zo reageert, betere handvaten kan je je moeilijk voorstellen dan het landingsgestel van een Phantom, met een Mavic 2 is dat toch een stuk moeilijker. Met één hand grijp je de Mavic van langs onderen, met de andere hand hou je de controller vast en met je derde hand schuif je de slider naar motoren uit ...

Groeten,

Riho.
 
Hoi Louis,

als je een Phantom hebt dan versta ik dat je zo reageert, betere handvaten kan je je moeilijk voorstellen dan het landingsgestel van een Phantom, met een Mavic 2 is dat toch een stuk moeilijker. Met één hand grijp je de Mavic van langs onderen, met de andere hand hou je de controller vast en met je derde hand schuif je de slider naar motoren uit ...

Groeten,

Riho.
Toch zie ik geen probleem.
Las over dit probleem en heb vandaag nog 3 keer de Mavic gewoon uit de lucht gepakt en de motoren uit gekregen.
Bij de Phantom was ik dit al gewend omdat deze bij harde wind of oneffen ondergrond niet fijn wil landen.
Ik stond een paar jaar geleden eens op een steile helling in Schotland, hoe landen jullie dan een drone bij harde wind?
 
Laatst bewerkt:
Spark is ontworpen voor hand launch en catch (mooie plek voor vingers, props allemaal even hoog, plus softwareondersteuning). Daarmee doe ik dit regelmatig.

Met mijn Mini 1 heb ik dit eigenlijk nooit aangedurfd, ook al omdat die niet het software design ervoor heeft dat de Spark wel heeft.

Ofwel:

twee keer snel achter elkaar op power knop drukken = motoren aan en opstijgen

landen op vlakke hand = motoren uit (en niet: vlakke hand zien met sensoren = opstijgen)
 
De mini heeft volgens mij geen sensoren aan de onderzijde.
Mijn Mavic Pro wel en die reageert op het grijpen met automatische versnelling van de motoren om te proberen op de stijgen. En dat is wat het vangen zo link maakt
 
De mini heeft volgens mij geen sensoren aan de onderzijde.
Mijn Mavic Pro wel en die reageert op het grijpen met automatische versnelling van de motoren om te proberen op de stijgen. En dat is wat het vangen zo link maakt
Mini heeft wel sensoren, maar als je de linkerstick naar beneden houd worden deze over-ruled net als bij een gewone landing op de grond.
Werkt prima.
En opstijgen van je hand doe ik met de auto-opstijgknop. Hoef je ook niet beide sticks tegelijk te bedienen.