UAV Forecast app : wie gebruikt die regelmatig en hoe accuraat blijkt die te zijn in realtime ?

Spectro

Active Member
Lid geworden
13 nov 2020
Berichten
152
Waarderingsscore
34
Punten
28
Leeftijd
49
Locatie
Dottignies
Ik gebruik eigenlijk al bijna van bij de aankoop van mijn eerste drone - 4 weken terug dus - de UAV Forecast app.

Wie van jullie gebruikt deze nog en hoe betrouwbaar is die ? De laatste dagen is het immers in mijn omgeving héél zelden aan te raden om te vliegen, soms heel goed zichtbaar met het blote oog, op andere momenten dan weer niet omdat de app het afraad omwille van één of meerdere factoren.

Voorlopig volg ik die raadgevingen vrij strikt op omdat ik nog te weinig ervaring heb. Hoe zit dat met jullie ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg onder elke weerstomstandigheid behalve regen en boven windkracht 8.
Ik kijk even naar buiten en dan weet ik genoeg, ik heb daar geen app voor nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911
Ik gebruik de app wel.
Op het oog kan het er gunstig uitzien maar op 100 meter hoogte kan er een heel ander windprofiel zijn.
Dit laat de app goed zien.
Ook kun je zien hoeveel satellieten er zichtbaar zijn, soms zijn er dat minder en kan dit negatieve invloed hebben op de GPS in je drone.
Dit betekent echter niet dat ik me er religieus aan hou en niet vlieg bij een rood advies. Want alles kan op groen staan behalve de windstoten en dan kijk ik hoe de drone zich gedraagt en naar de melding in het scherm over high wind velocity.

Dus gebruik de app als een suggestie en vertrouw op jouw eigen GBV.

Ruud
 
Ik gebruik de app wel.
Op het oog kan het er gunstig uitzien maar op 100 meter hoogte kan er een heel ander windprofiel zijn.
Dit laat de app goed zien.
Ook kun je zien hoeveel satellieten er zichtbaar zijn, soms zijn er dat minder en kan dit negatieve invloed hebben op de GPS in je drone.
Dit betekent echter niet dat ik me er religieus aan hou en niet vlieg bij een rood advies. Want alles kan op groen staan behalve de windstoten en dan kijk ik hoe de drone zich gedraagt en naar de melding in het scherm over high wind velocity.

Dus gebruik de app als een suggestie en vertrouw op jouw eigen GBV.

Ruud
Dit is wat ik nu een waardevol en relevant antwoord op de vraag vind Ruud, bedankt ! ;-)
 
Bedenk wel dat de UAV Forecast app jou adviseert op grond van de drempel instellingen die je zelf hebt ingesteld (via Instellingen-Drempel Instellingen)

Ik heb de voor mij belangrijkste drempelwaarden als volgt ingesteld:

Max. wind op 40 meter hoogte: 5 Bft
Min. temp:
Max. temp: 35º
Max. Neeerslagkans: 40%
Max. Luchtdekking: 100%
Min. zichtbaarheid: 5km
Min GPS-sats: 9
GPS Hoogtemasker: (ik vlieg in vlakke gebieden)

Let wel: dit zijn mijn voorkeurswaarden. Die kunnen voor jou (jouw drone) verschillen. En inderdaad: ook ik krijg de laatste dagen het advies om niet te gaan vliegen; voornamelijk omdat het op 40 meter hoogte te hard zou waaien (6/7Bft).

Maar nogmaals, dat is een door mijzelf ingestelde drempelwaarde.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: LKZS en rcee
Bedenk wel dat de UAV Forecast app jou adviseert op grond van de drempel instellingen die je zelf hebt ingesteld (via Instellingen-Drempel Instellingen)

Ik heb de voor mij belangrijkste drempelwaarden als volgt ingesteld:

Max. wind op 40 meter hoogte: 5 Bft
Min. temp:
Max. temp: 35º
Max. Neeerslagkans: 40%
Max. Luchtdekking: 100%
Min. zichtbaarheid: 5km
Min GPS-sats: 9
GPS Hoogtemasker: (ik vlieg in vlakke gebieden)

Let wel: dit zijn mijn voorkeurswaarden. Die kunnen voor jou (jouw drone) verschillen. En inderdaad: ook ik krijg de laatste dagen het advies om niet te gaan vliegen; voornamelijk omdat het op 40 meter hoogte te hard zou waaien (6/7Bft).

Maar nogmaals, dat is een door mijzelf ingestelde drempelwaarden.
Nog meer waardevolle info ! Wist zelfs niet dat dit kon ingesteld worden dus ik leer bij ... voorlopig hou ik 't bij "better safe than sorry" tot ik meer ervaring heb en blijkbaar ben ik niet de enige die extra infokanalen gebruikt. Nogal moeilijk namelijk om - zonder risico - eigenhandig vast te stellen hoe verschillend de windkracht bijvoorbeeld kan zijn op de begane grond t.o.v. bijvoorbeeld op 80 meter hoogte. Blijft natuurlijk altijd nog een voorspelling maar toch een betere waardemeter dan afgaan op pakweg "het zal wel meevallen daarboven" ...
 
Het leuke van de UAV Forecast app (functie Windprofiel) is dat deze je deels vooraf ook al vertelt wat je kunt doen als je onverhoopt in de problemen komt.

Immers, als je merkt dat jouw drone het moeilijk heeft om op 80 meter hoogte tegen de wind in terug te komen, dan kun je vantevoren al weten dat het verlagen van de vlieghoogte in zo'n geval slim is; simpelweg omdat het daar (soms veel) minder hard waait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ik gebruik dat soort apps al een jaar of 2 niet meer. Ik kijk wel naar buiten, en bepaal dan wat er gebeurt.

Die apps zijn leuk, maar eigen waarneming overtreft alles.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Voor ik ga vliegen kijk ik er standaard op. Windkracht en richting, wolkenhoogte (weer) en GPS ontvangst zijn doorslaggevende factoren bij het opstellen van je vliegplan.
(En daarna beslis ik of ik ik überhaupt ga vliegen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Wie van jullie gebruikt {UAV Forecast} nog en hoe betrouwbaar is die ?

Ik gebruik deze app eigenlijk altijd zo lang ik met drones vlieg (dus een jaar of drie ofzo), maar alleen als extra aanvulling op visuele waarnemingen, dus vooral bij voorbereiden van (ruimer van te voren plannen van) vliegen, en voor eigenschappen die niet goed zichtbaar zijn, zoals ter plaatse kans op windkracht en -vlagen op verschillende hoogtes hoger boven de grond en bijv. Kp-waardes.

Hierop stel ik grenswaardes ook af, dus pure constante windgrens nabij de grond en grens op regenkans staan niet extra strak (dat zie ik namelijk zelf ook wel).

Het kan een nuttig extra hulpmiddel zijn, maar niets om je op blind te staren. Denk altijd zelf na, wat je ook doet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
"Het kan een nuttig extra hulpmiddel zijn, maar niets om je op blind te staren. Denk altijd zelf na, wat je ook doet."

Ja kinderen, knoop dat maar goed in je oren wat pappa zegt.
 
Ik ben jonger dan jij, maar ja, inderdaad.

Gezien alle rare gedragingen van mensen in 2020 (en daarvoor ook al) is deze goede raad algemeen zinnig voor veel mensen op allerlei manieren, ook als het niets met drones te maken heeft. En nu jij weer. (Of niet, indien verder niet on topic, zeg maar.)
 
Ik denk niet dat de doelgroep van deze vermaning hier te vinden is, lijken me eerder mensen die serieus met hun hobby bezig zijn en vanzelfsprekend een risico inventatisatie maken voor een vlucht.
De dwazen vind je eerder op youtube.
Ik maak mooie, veilige video's.
Ik kijk ook met mijn zoon mee, waarbij mijn hart af en toe in mijn keel voel kloppen.
Af en toe kijk ik weg, omdat het me teveel wordt.
Maar die maakt wél schitterende beelden. Dichterbij dan ik ooit zou durven, door- overheen, vlaklangs, gas op die lolly.
Maar als er "niet goed om te vliegen" staat blijft zijn drone in de tas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro en Sjakie
En de drone zelf piept ook wel wanneer iets in het risicogebied dreigt te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Wen er maar aan dat wij binnenkort niet meer nodig zijn, denken gaat de drone nu al beter af dan de piloot. Er gaan meer drones verloren door "pilot errors" dan door fouten van de drone zelf. Autonome drones bezorgen straks onze pakjes. Ik denk dat we moeten leren op onze instrumenten te vertrouwen. De eerste autonoom varende binnenvaartschepen zijn al in de testfase.
Bij de grotere drones met rondom detectie wordt het al steeds moeiijker deze te laten crashen. Niet "denken" met 50% power in de accu's moet ik ook terug kunnen komen, maar gewoon teruggaan als de drone dat aangeeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Wen er maar aan dat wij binnenkort niet meer nodig zijn, denken gaat de drone nu al beter af dan de piloot. Er gaan meer drones verloren door "pilot errors" dan door fouten van de drone zelf. Autonome drones bezorgen straks onze pakjes. Ik denk dat we moeten leren op onze instrumenten te vertrouwen. De eerste autonoom varende binnenvaartschepen zijn al in de testfase.
Bij de grotere drones met rondom detectie wordt het al steeds moeiijker deze te laten crashen. Niet "denken" met 50% power in de accu's moet ik ook terug kunnen komen, maar gewoon teruggaan als de drone dat aangeeft.

Prima toch? Dan kun je de volle aandacht geven aan het zoeken en maken van mooie shots. Als je het voor het vliegen doet kun je overstappen op FPV vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkwijga