Tip: AV1, De nieuwe standaard voor je YouTube uploads?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rcee

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
27 jul 2019
Berichten
1.871
Waarderingsscore
703
Punten
113
Leeftijd
57
Locatie
1422
Elke video die je richting YouTube stuurt boven de 1080P 30FPS resolutie word door YouTube omgezet naar de VP9 codec (is van Youtube zelf). Dit is al sinds 2013 het geval.
Vp9 is een zeer efficiënte codec die uitstekend geschikt is voor het streamen in hoge resolutie zoals bijvoorbeeld 4K materiaal .
Sinds 2018 is er echter ook de AV1 codec (niet verwarren met AVC !). Tijdens de introductie in 2018 was deze codec nog lang niet zo goed als de VP9.
Anno 2021 zijn de rollen echter omgedraaid en is er met de AV1 codec betere kwaliteit te behalen dan met de 'verouderde' VP9 codec.
De kwaliteit verbetering ligt momenteel zo rond de 10-15 %.

Nadeel:
Het grootste nadeel van de AV1 codec is momenteel de verwerkingstijd die nodig is door youtube om je video te verwerken:
Als proef op de som nam ik een 8 minuten durende video in 8K resolutie geschoten met mijn Autel Evo II. Het bronbestand bedraagt zo'n 9 GB
(H265 HEVC). Om deze film te coderen heeft YouTube maar liefst 40 uur nodig! Dat is dus de keerzijde.
Ook heb je voor het afspelen van AV1 materiaal een 'stevige' pc nodig.

Hoe doe je dat ?

Video's in AV1 uploaden doe je via de instellingen (in Youtube):

setav1.png


En als laatste ook nog even Windows prepareren vanuit de Microsoft store:

AV1codec.png
 
Laatst bewerkt:
Ook heb je voor het afspelen van AV1 materiaal een 'stevige' pc nodig.
Of op TV met een stevige media player. Alleen zijn er nog niet zo veel die 8K ondersteunen, de meeste gaan 'slechts' tot 4K.
 
AV1 werkt ook prima op 4K
 
AV1 werkt ook prima op 4K
Uiteraard, dat werkt op alle resoluties. Ik wilde alleen aangeven dat je niet uitsluitend vanaf een pc hoeft te kijken.
Mijn streamer gaat echter maar tot 4K.

1617535454543.png
 
Ik heb hier tevens een Nvidia Schield aan de TV hangen, die ondersteund AV1 idd ook niet
Oh wacht, ik vergis me. VP9 is de oude en AV1 de nieuwe codec. "Effe wakker worden Sjakie" :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
4K is genoeg resolutie voor een cinemascherm op de eerste rij, en heeft meer "resolutie" dan wat native film kan tevoorschijn toveren.

Ik twijfel of de lenskwaliteit van zo'n toestellen zelfs de resolutie van 8K kan benaderen.

Wat zijn we daar dan mee op een TV, behalve als je gaat pixelpeepen?

Ergste is dat we zo gewoon zijn aan extreme compressie (netflix, I'm looking at you) dat je die resolutie maar op delen van het scherm effectief haalt, en bij beweging helemaal niet meer. Bekijk maar eens een 4K bluray tov een netflix feed.

Dus hoger dan 4K is blabla.

Uiteraard gewoon mijn opinie.