TGB Lelystad "Belevingsvlucht"

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Eric-Jan

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
1.383
Waarderingsscore
627
Punten
113
Leeftijd
57
Locatie
Haarlem
Website
ericje.blogspot.nl
Voor Dronevliegers slechts van indirect belang:

morgen (woensdag 30 mei) worden er extra TGBs ingesteld boven Gelderland, Flevopolder, Friesland, kop van Noord-Holland, omdat daar dan de fameuze "belevingsvluchten" georganiseerd worden om de Veluwenaren te laten horen wat het nou betekent als een 737 op 6000 ft over komt cruisen, in plaats van op 9000 ft.
Daarmee wordt het voor de General Aviation op het drukste veld van Nederland even een nòg krappere brievenbus om doorheen te vliegen, want alles wordt verder naar beneden gedwongen.
Dat betekent dus dat al die vervelende Cessna's die uw drone hobby zo verpesten nòg lager over zullen komen en u dus nòg meer voorrang moet verlenen.
De beschikking is niet via de officiële weg gepubliceerd, of althans: ik kan m niet vinden, maar is alleen in pdf naar een aantal belangenorganisaties gestuurd. U kunt wel nog tot 6 weken na publicatie bezwaar indienen :D

Ik zie dit trouwens als de initiële luchtruimstructuur, wanneer Lelystad eenmaal "voor het echie" open gaat, dus vanaf dan (april 2019, waarschijnlijk) zal een dergelijke situatie permanent worden.

Dus samen met de TGBs i.v.m. APROC zit het NL luchtruim aardig vol, morgenmiddag.

https://www.knvvl.nl/download/getFile/22382
 
Die cessna's hebben toch een minimum hoogte van 500 ft (152 meter)? Daar zou je dan waarschijnlijk geen of weinig last van krijgen, tenzij je vliegt op een modelvliegveld (daar mag je tot 300 meter).


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Die cessna's hebben toch een minimum hoogte van 500 ft (152 meter)? Daar zou je dan waarschijnlijk geen of weinig last van krijgen, tenzij je vliegt op een modelvliegveld (daar mag je tot 300 meter).


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Klopt, Bart, maar de praktijk leert dat veel drone vliegers het niet zo nauw nemen met die 120 m max hoogte, met name in het oosten en noorden van het land "omdat daar die vliegtuigjes toch nooit zo laag vliegen".
Ik zie dus aankomen dat vanaf de opening van Lelystad 2.0 de gepresenteerde luchtruimstructuur als "tijdelijk" ingevoerd wordt (en niets is zo permanent als "tijdelijk"), waarmee de G.A. dus naar beneden gedwongen wordt, en het risico ineens wèl significant wordt.
 
Ik ben ook wel benieuwd. Iemand het toestel nog gezien of gehoord?
 
Ja, is dichtbij over komen vliegen (drie keer) op ca. 2000 meter. Je kon hem heel duidelijk horen. De meting bij ons in de buurt gaf iets van 50-60 decibel aan.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Hij was trouwens wel een kleine twee uur te laat opgestegen (ivm met technisch mankement), dus had ik voor niks tweeënhalf uur de luchtverkeersleiding afgeluisterd


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Dan zal het meer dan 60 dB zijn geweest. Zie Wiki, daar geven ze het equivalent van 50 tot 60 dB, als koelkast tot vaatwasser. Als ik beide in mijn keuken wil horen, moet iedereen even stil zijn.
Decibel - Wikipedia
 
Raar als je er over nadenkt, iedereen wil dat het goed gaat met economie. Als we naar Spanje willen met vliegtuig lopen zeuren dat het zo druk is. Kan je dan vanaf een van de dunst bevolkte gebieden in Nederland gaan vliegen gaat iedereen voor zijn eigen lopen jengelen over dat beetje wat ze aan eventueel geluid als overlast zouden kunnen ervaren.

Auto's in de straat zijn in vergelijking veelvoud van probleem.

Tolerantie is bij mensen ver te zoeken.
 
Het probleem ligt in deze regio niet bij de woonwijken etc., maar bij de natuur. De routes liggen o.a. over de Veluwe (beschermde natuur). Verder staan de provincies Flevoland, Friesland, Overijssel en Gelderland bekent vanwege hun rust t.o.v. de gebieden in de Randstad. De actiegroepen hebben verder als probleem dat er weinig overleg is geweest. In 2015 lagen de plannen al (zonder dat de provincies zelf het wisten) klaar. Daarna zijn de routes als het ware bij de betreffende provincies en inwonenden erdoorheen gedrukt, alsof geld het belangrijkst was. Ik vind het dus niet raar dat die actiegroepen tegen uitbreiding zijn.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Inderdaad Peter. Ik vond onderstaande reactie op het Dumpert-filmpje dan ook zeer treffend.

"Dit zegt dus alles. Wanneer er een vliegtuig over komt vliegen dan moet daar over geklaagd worden. Het maakt niet uit hoe weinig je van het vliegtuig hoort (of hoeveel van de trein..) maar het is altijd te dichtbij en teveel herrie. Oh ja en de volgende vakantie naar Turkije natuurlijk."
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
"Oh ja en de volgende vakantie naar Turkije natuurlijk."

Eigenlijk heeft zo ongeveer niemand in de oostelijke provincies gevraagd om een extra uitbreiding van Lelystad.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
En een vliegtuig in een natuurgebied is natuurlijk heel wat anders dan een vliegtuig boven een gemiddelde woonwijk


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Het probleem ligt in deze regio niet bij de woonwijken etc., maar bij de natuur. De routes liggen o.a. over de Veluwe (beschermde natuur). Verder staan de provincies Flevoland, Friesland, Overijssel en Gelderland bekent vanwege hun rust t.o.v. de gebieden in de Randstad. De actiegroepen hebben verder als probleem dat er weinig overleg is geweest. In 2015 lagen de plannen al (zonder dat de provincies zelf het wisten) klaar. Daarna zijn de routes als het ware bij de betreffende provincies en inwonenden erdoorheen gedrukt, alsof geld het belangrijkst was. Ik vind het dus niet raar dat die actiegroepen tegen uitbreiding zijn.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ja dat natuur en niet aanpassen van dieren moet ik altijd aan denken als ik hier die reeen langs de snelweg rustig zie grazen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat naast vliegveld alleen maar zeursmurfen wonen. Leuk voorbeeld was klagende bewoner die uitermate last van bepaald geluid had wat achteraf zijn eigen beregeningspomp bleek te zijn.

Bepaalde actiegroepen hebben en/of verzinnen altijd wel problemen om vooral te kunnen blijven klagen. Zo kochten ze bij airport Lelystad voor veel te veel geld een boerderij om van daaruit te gaan klagen over de overlast. Was trouwens ook gericht tegen motorsportcentrum aldaar en de testbanen van rdw.

Een bromfietser in de straat hebben ze in die gebieden dan ineens geen last van (voorkeur dan hun eigen brommer).
Plannen voor uitbreiding is ook logisch want heb je evenzo met elke vorm van bebouwing industrie of wat dan ook.