Texel

Dank voor de snelle reactie. Ik heb dit ook doorgestuurd naar mijn contactpersonen binnen IenW. Ben benieuwd naar de reactie.

Mark

Hoi Mark,
Ik heb de vraag aan ILenT voorgelegd (als Zaak: 250414-000022)
De reaktie van ILenT kwam via email, op 2025-04-15; 08:19 u:
"Het klopt dat dit niet op alle kaarten correct staat aangegeven, maar het Besluit is leidend, en daar wordt gesproken over een verbod boven grond én water. Er mag dus ook niet boven de Waddeneilanden gevlogen worden."
Ik neem aan, dat met 'het Besluit' wordt bedoeld het "Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee" uit 1998, dat is teruggevonden en afgestoft. Artikel 2.1 meldt:
"De uitoefening van burgerluchtverkeer met gemotoriseerde luchtvaartuigen boven het milieubeschermingsgebied Waddenzee is tot een hoogte van 450 meter (1500 voet) boven de grond of het water verboden."

De mogelijk eerder vergeten Kaart bij de regelgeving uit 1998 lijkt vanaf nu aangehouden te worden:

Bekijk bijlage 5434
Het wordt tijd dat dit "Besluit" uit de vorige eeuw op de schop gaat. Sowieso valt een drone niet onder burgerluchtverkeer.

Over die interpretatie wordt verschillend gedacht.
Dat anders denken mag, maar deze regelgeving is toch niet meer van deze tijd toch? Er wordt geen rekening gehouden met drones, dus de regels moeten worden aangepast, oftewel op de schop.
Hoe kan ik het anders uitdrukken?

Hoi Allen,

Ik heb ook van IenW antwoord teruggekregen (chapeau voor de snelheid). Vanuit IenW begrepen ze de verwarring en gingen hier mee aan de slag.

Het is inderdaad zoals de bovenstaande kaart van Vranz ook vermeld. Dus het complete gebied. Deze update is zojuist gedraaid (in onze kaart) zodat deze gebieden weer overeenkomen. Als kleine aanvulling geven we operators de link naar het Wetsartikel.

Bijlagen

• no-fly-zone-waddenzee-milieubeschermingszone.jpg
    no-fly-zone-waddenzee-milieubeschermingszone.jpg
    654,1 KB · Weergaven: 10
Mark, jij ook bedankt voor de snelle terugkoppeling en het aanpassen van de kaart.

• Leuk
Waarderingen: Mark