Texel

Steinchen

New Member
Lid geworden
12 apr 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
41
Hallo, und danke für die schnelle Aufnahme.
Ich würde gerne wissen, ob ich mit einer C0 Drohne auf Texel fliegen darf.

Ich hab versucht mich genau zu erkundigen, um nichts falsch zu machen. Auf der Offiziellen Drohnenkarte der Niederlande 'GoDrone' steht das komplette Wattenmeergebiet inkl. der Inseln als Verbotszone. Auf der Webseite von Texel steht auch es sei auf der ganzen Insel verboten.

Aber: Aeret Kaartviewer und die Wattenmeer-Website zeigen, dass es erlaubt ist. Es gibt von Wadden Sea sogar eine Art Flyer zum Thema "vliegen met Respekt vor de Waddennatuur" Das sind alle vier offizielle Quellen. Wenn die sich schon widersprechen, wie will man dann als Privatpersonen wissen was richtig ist?

Kann mir jemand konkret bestätigen, ob es erlaubt ist, die Drohne zu benutzen, oder nicht?

Viele Grüße

Ich bin auch ein anfänger. Vom Drone Pilots habe ich gelernt das Go Drone der officiëllen karte ist. Aber,...wie gesagt,....ich bin ach ein anfänger.

Ich weiß, dass das auf Texel - Webseite steht. Aber:

Bijlagen

• Screenshot_20250412_180422_Chrome.jpg
    Screenshot_20250412_180422_Chrome.jpg
    578,8 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20250412_183418_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20250412_183418_Samsung Notes.jpg
    795,3 KB · Weergaven: 10
Ja, ich weiss.
Aber dass ist auch das Problem vom Internet: dass man ältere Informationen nicht vom Internet holt und also beide noch finden kann. Sehr verwirrend!

Laatst bewerkt:
.
Wat mij betreft 'verrassend': LVNL en AERET toonden kaarten waarbij de eilanden-zelf NIET gesloten waren. Maar nu worden alle eilanden ook als verboden gemeld. Een duidelijk verschil als je de kaart van 2024 vergelijkt met die van nu. De kaart is 'en passant' aangepast.

GoDrone Kaart 2024-03:

2024-03 Waddeneilanden.jpg

GoDrone Kaart 2025-04:

2025-04 Waddeneilanden.jpg

Volgens mijn informatie is de regelgeving niet aangepast. LVNL lijkt een oudere kaart te hebben overgenomen uit 1998:
"Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee"
Op die oude kaart (van vóór dit drone-tijdperk) is ook de ruimte boven het grondgebied van alle eilanden (onder 1500 ft) als verboden ingetekend.

1744618174415.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mark en Steinchen
In de Duitse tekst staat dat de waddeneilanden deel uit maken vn Natura 2000.
Hier staat toch iets anders. Gedeelten van de waddeneilanden zijn Natura 2000.
De waddezee is natura 2000 beheerd door Rijkswaterstaat

Nu heb ik gezocht naar de bron van de stroomschema's maar vindt enkel dit

• Leuk
Waarderingen: Steinchen
Over het algemeen vind ik de kaarten van Aeret beter dan die van GoDrone.
Maar helaas geldt in NL de GoDrone kaart, als zijnde de wettelijke.
Misschien dat Mark van Aeret iets kan roepen over bovenstaand verschil ?

Nah, de kaarten van zowel GoDrone als Aeret bevatten 'kennelijke vergissingen'.
Een "wettelijke kaart" bestaat niet. De wet-tekst bepaalt.
In de disclaimers staat ook dat er geen rechten kunnen worden ontleend aan de informatie die verstrekt wordt.

• Leuk
Waarderingen: SnitserNL
In de drone App zie ik hem niet, maar de website heeft een disclaimer, die zich dus volledig distancieert van enige verantwoording.Schermafdruk godrone.png

Laatst bewerkt:
In de app ook, onder: "Recources" > "Terms and Conditions".
Nu spreekt mijn app Nederlans, en zijn de voorwaarden weer in het engels...
Ik heb in iedergeval gevonden onder U > Informatiebronnen > algemene voorwaarden >
lees:
4.1.7
4.1.8
4.1.10
4.1.14
4.1-15
Kortom, je bent helemaal zelf verantwoordelijk.

• Leuk
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Hoi allen,

Dank voor al het uitzoekwerk tot zover. Voordat we onze kaart aanpassen ben ik dan toch benieuwd naar het volgende:

@Vranz, ik had je mail ook (al) ontvangen maar nog geen tijd gehad. Wie had jij gesproken bij ILT? Ik wil ze deze kwestie wel eens voorleggen.

Alvast bedankt!

Bijlage van de traditionele papieren ICAO kaart versie 2025.

Bijlagen

• vfr-icao-netherlands.jpg
    vfr-icao-netherlands.jpg
    459 KB · Weergaven: 6
@Vranz, ik had je mail ook (al) ontvangen maar nog geen tijd gehad. Wie had jij gesproken bij ILT? Ik wil ze deze kwestie wel eens voorleggen.

Alvast bedankt!

Hoi Mark,
Ik heb de vraag aan ILenT voorgelegd (als Zaak: 250414-000022)
De reaktie van ILenT kwam via email, op 2025-04-15; 08:19 u:
"Het klopt dat dit niet op alle kaarten correct staat aangegeven, maar het Besluit is leidend, en daar wordt gesproken over een verbod boven grond én water. Er mag dus ook niet boven de Waddeneilanden gevlogen worden."
Ik neem aan, dat met 'het Besluit' wordt bedoeld het "Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee" uit 1998, dat is teruggevonden en afgestoft. Artikel 2.1 meldt:
"De uitoefening van burgerluchtverkeer met gemotoriseerde luchtvaartuigen boven het milieubeschermingsgebied Waddenzee is tot een hoogte van 450 meter (1500 voet) boven de grond of het water verboden."

De mogelijk eerder vergeten Kaart bij de regelgeving uit 1998 lijkt vanaf nu aangehouden te worden:

1744701611620.png

• Leuk
Waarderingen: Mark