Terschelling heeft alle drones verboden mag dit?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JuulzzFPV

New Member
Lid geworden
8 jun 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
42
Locatie
Leeuwarden
Zijn er plekken waar je mag fpv vliegen in Friesland? Kom zelf van Terschelling en de gemeente heeft eigen regels bedacht en alles verboden plus alle locaties wat wel mag op de godrone is volgens hun verboden. Voor niks A1A2A3 en rdw kosten betaald en tijd in gestoken.
Mag de gemeente hun eigen regels bedenken buiten de Europese en Nederlandse wetgeving om? Ze hebben wel een cross motor race baan in natura2000 gebied. Hoe krom kan het zijn..
 
Klopt, Zeggen dat er een ganzen seizoen is waardoor de wet komt te vervallen. Daarnaast knallen de boeren wel de ganzen weg omdat de ganzen het land kapot maken.
2 argument was dat er vogels over de dijk heen kunnen vliegen.
Ik ben al vanaf 2018 met alle instanties hier op Terschelling in gesprek voor een locatie om niemand en de omgeving tot last te zijn en zelfs een afgelegen plek mag volgens de gemeente niet.

Morgen heb ik een gesprek met het juridisch loket en itl.
De gene van de godrone app vinden het ook raar want de gemeente is niet eigenaar van het lucht ruim.

En nog meer frustrerend is dat ik gewoon relaxed wil vliegen een paar keer in de week 30min max. Daarnaast wil ik samen werken om wild vliegen tegen tegaan. Hoe meer ik mij aan de wet wil houden hoe meer ze gaan tegen werken.
 
De wet komt zeker niet te vervallen, maar dat betekent ook weer niet automatisch dat je altijd overal mag vliegen. Hier in Zuidwest Friesland zijn ook verschillende rustgebieden voor ganzen, waar je in de periode van half maart tot half juli niet mag wandelen.
Het lijkt mij logisch dat je in die rustgebieden ook niet moet gaan vliegen als dat voor een hoop onrust zorgt.

Hier vind je nog meer info over de situatie op Terschelling: Mag ik vliegen met een drone in de omgeving van Terschelling?

In het uiterste geval kun je overwegen je eens te laten bekeuren en het te laten voorkomen. Dan krijg je duidelijkheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulzzFPV
Daar ben ik mij van bewust. Ik hou van de natuur. Daarom zijn de locaties die ik had voor gesteld verdaar vandaan.
De vraag had ik om gedraaid en vroeg waar het wel mag en volgens de gemeente mag het nergens hier op het eiland. Ze hebben een motor crossbaan, 2 golfvelden een klimpark een gigantische strand en voetbal velden en alles werd afgewezen.
Ben bij de politie geweest en weet het ook niet.
Ben benieuwd wat het itl en en het juridisch loket er over zegt.
Conclusie is wel dat de godrone geen nut heeft op de vrij gegeven plekken.
 
Het grote probleem is inderdaad dat te veel partijen (beheerders, gemeente, provincie) vaak niet het naadje van de kous kennen v.w.b. de wet- en regelgeving rondom drones. Bij handhavers is het regelmatig niet anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Sinds 2018 loopt dit al :). Ben met iedereen in gesprek geweest.
Als ze nou van alles af willen dan wijzen ze toch een locatie net als de model vlieg clubs. Dan zijn ze van alles af en is het hele fpv gebeuren op 1 vaste plaats. Zou dat niet een oplossing zijn? . Dat er bijvoorbeeld per provincie of gemeente een veld beschikbaar komt waar men eens in de week kan vliegen. Van mij apart is het een voetbalveldje.

Ben dit zo zat. Had net alles op orde meld het netjes en dan zeggen ze nu het mag nergens :(
 
het hele fpv gebeuren op 1 vaste plaats. Zou dat niet een oplossing zijn?
voor FPV vliegen wel, ja.

Alle andere vormen van drone vliegen hebben een meer ad-hoc karakter in dat ze i.h.a. telkens op weer een andere plek plaatsvinden. Voor FPV is dat minder van belang. Gewoon een veld waar je wat poortjes neer mag zetten voldoet in principe al, inderdaad.
 
.
Onzin. Wie is "[ze?] zeggen dat er een ganzen seizoen is..." Dat is niet duidelijk. "Ze" zeggen zoveel, zonder kennis. Heb je een link naar een site waar dat zou staan?
Als het over beestjes gaat, heb je te maken met de Wet Natuurbescherming wetten.nl - Regeling - Wet natuurbescherming - BWBR0037552
In die voor iedereen geldende Wet staat dan je flora en fauna niet "opzettelijk" mag "verstoren". Maar dat geldt niet alleen voor mensen die zouden willen dronen. Dat geldt ook voor voetgangers.
Je kunt gewoon volgens de geldende regelgeving vliegen. Je hoeft geen toestemming van een Gemeente te hebben om te dronen.

Klopt, Zeggen dat er een ganzen seizoen is waardoor de wet komt te vervallen. Daarnaast knallen de boeren wel de ganzen weg omdat de ganzen het land kapot maken.
2 argument was dat er vogels over de dijk heen kunnen vliegen.
Ik ben al vanaf 2018 met alle instanties hier op Terschelling in gesprek voor een locatie om niemand en de omgeving tot last te zijn en zelfs een afgelegen plek mag volgens de gemeente niet.

Morgen heb ik een gesprek met het juridisch loket en itl.
De gene van de godrone app vinden het ook raar want de gemeente is niet eigenaar van het lucht ruim.

En nog meer frustrerend is dat ik gewoon relaxed wil vliegen een paar keer in de week 30min max. Daarnaast wil ik samen werken om wild vliegen tegen tegaan. Hoe meer ik mij aan de wet wil houden hoe meer ze gaan tegen werken.
 
De gene van de godrone app vinden het ook raar want de gemeente is niet eigenaar van het lucht ruim.
Volgens mij draait het hier allemaal om: de gemeente gaat helemaal niet over het gebruik van het luchtruim. Dat zij denken (of mochten willen) dat dat anders zit ligt echt aan hun gebrek aan kennis.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JuulzzFPV
Met knvvl en de politie van hier gesproken en het mag gewoon mits je de papieren op orde hebt en aan de regels houd en de godrone als lijn draad gebruikt. Lucht ruim valt onder geen enkele gemeente. Ilt komt er nog op terug..

Bedankt voor jullie reacties
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Ardjoen
Het lijkt de Rijksbelasting wel, "moeilijker kunnen we het niet maken".