Strand

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vayreda

Active Member
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
539
Waarderingsscore
124
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Zandvoort
Vraag? Ik krijg een opdracht om iemand te filmen/volgen met een Drone terwijl zij over het strand galoppeert. Nu kan ik eigenlijk nergens lezen dat ik dit niet mag doen, zeker als ik dit vanuit zee ga doen.
Ps. Ik ben in bezit van ROC-light en bekend met de regels.
 
Als er niemand anders (te dicht) in de buurt is en de ruiter is ermee akkoord (zelfs de opdrachtgever, en je hebt dat op papier enzo), het stuk strand is geen no-fly zone, en je breekt verder geen regels (minder dan 50m van bebouwing, niet te hoog, etc.), dan zou ik zeggen: ga ervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Ik dacht, dat de hele buitendijkse kust tegenwoordig ook Natura2000 was geworden.
 
Ik dacht, dat de hele buitendijkse kust tegenwoordig ook Natura2000 was geworden.
Die groene zones op die ene kaart? Natura2000 is niet per definitie verboden te vliegen, toch? Zou het voor het betreffende gebied wel bij de beheerder even expliciet checken.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht, dat de hele buitendijkse kust tegenwoordig ook Natura2000 was geworden.
Volgens de boswachter die ik sprak in het duingebied bij Noordwijk (Natura2000) ligt de grens bij de voet van het duin. Hij zei: 'strand valt onder rijkswaterstaat en ik weet niet hoe hun regelgeving is.'
 
Er was iets met zweefvliegers die extra laag mochten vliegen langs de kuststrook. Weet het even niet meer uit het hoofd. Ook even niet de middelen om te zoeken.
Sowieso heb je in de buurt van Noordwijk dat zweefvliegveld van Langevelderslag, maar dat wist je ongetwijfeld al. Geen idee of die in deze tijd van het jaar nog erg actief zijn, eigenlijk.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Ja, paragliders boven de zeewering, die maken gebruik van de thermiek maar die komen niet zo hoog en zijn er niet zo vaak (alleen bij zeewind). Daarnaast gaan ze niet hard en zijn ze duidelijk zichtbaar.
Zweefvliegveld Langeveld is nog volop in gebruik maar die 3km zone is maar een klein deel natuurlijk en daar kan je eventueel via email mee afstemmen dat er buiten hun openingstijden geen bezwaar is om te vliegen binnen hun 3km zone.
 
Deze kaart bedoel ik. Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180930-154427.png
    Screenshot_20180930-154427.png
    439,1 KB · Weergaven: 41
Zo, die kaart wordt ook steeds uitgebreider. Tijdens mijn roc-light opleiding december vorig jaar waren er veel minder beperkingen.
Nog even en je mag haast nergens meer vliegen. Bizar.
Ik snap echt niet waarom het verboden moet zijn in natura2000 gebieden. Broedseizoen okay, maar verder...als je je netjes aan de regels houdt (afstand, geen overlast, privacy) veroorzaakt een drone minder overlast dan bijvoorbeeld schreeuwende kinderen of blaffende honden.
Laatst gevlogen op de Utrechtse Heuvelrug, gevoelsmatig zou ik een verbod daar logischer vinden maar dat zijn ze daar nog vergeten zeker, komt nog...
 
lekker duidelijk trouwens onder die kaart:
'In Natura2000 gebieden kunnen beperkingen gelden voor het vliegen met drones. Deze beperkingen kunnen per gebied verschillend zijn en worden opgenomen in een beheerplan en/of toegangsbeperkend besluit dat doorgaans door de provincie waar het gebied in ligt wordt vastgesteld. Voor de exacte regels omtrent het vliegen met drones kunt u zich richten tot de betreffende provincie.'
2x kunnen en 1x doorgaans. Zeer duidelijk ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik zou gewoon een rustig tijdstip uitkiezen, dan de amazone filmen, inpakken en wegwezen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi