[Speculatie] Inspire 2; Object Avoidance en 2 Camera's

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Er wordt druk gespeculeerd dat DJI op 8 november 2016 de nieuwe DJI Inspire-2 gaat aankondigen, die je dan net (of net niet :)) omstreeks oud-en-nieuw onder de kerstboom kan verwachten.

7-8 November 2016 (Lidong) is het begin van de Chinese winter en dat is voor de gemiddelde Chinese medemens een belangrijk symbolisch moment in het jaar. Zou me dus niets verbazen als de geruchten kloppen. De inspire-1 is ook op Lidong aangekondigd.

De nieuwe Inspire-2 drone zou -volgens de geruchten- beschikken over Object Avoidance vergelijkbaar met zoals je die nu ook tegen komt op de Phantom-4. Daarnaast zou de I2 worden uitgerust met 2 camera's; een voor de piloot (FPV) en een voor de camera man (met Gimbal) . Daarnaast zouden er nieuwe batterijen in komen die de vliegtijd tot ong. 30 minuten zouden verhogen. De I1 TB47/TB48 batterijen en veel van de andere I1 accessoires die de afgelopen 2 jaar zijn gekocht kunnen waarschijnlijk niet in de I2 gebruikt worden.

De kans is groot dat de camera voor de camera man (optioneel of standaard?) de Zenmuse-Z3 Camera/Gimbal wordt. De Z3 beschikt over 3.5X optische zoom die 2 keer digitaal (dus tot 7X zoom) vergroot kan worden. De Zenmuse-Z3 heeft een 22-77 mm. telelens op de sony exmor 4/3 sensor. Dit komt grofweg overeen met een 24-104 mm lens op een normale full-frame camera sensor

De simpelste I2 gaat -naar verluid- in China het equivalent van 2.300 Euro kosten. In Europa zal dat misschien wel rond de 3.300 Euro incl. BTW worden. Ik vermoed dat je voor dat bedrag echter geen Z3 Gimbal/Camera, extra controller of extra batterijen krijgt. (De Z3 voor een I1 kost nu al los 999 Euro).

In de Inspire-2 forums staat men niet echt op de tafels te springen. De FPV camera heeft diegene die het echt nodig heeft zelf al in de Inspire geknutseld en de Professionele pilots (die veelal goed kunnen vliegen) vinden de Obstacle Avoidance eerder irritant dan behulpzaam. Als DJI het beeld van de 2e camera ook met de Lightbridge mee naar beneden stuurt, dan is het wel weer een erg mooie nieuwe feature. De forum leden zijn pas echt chagerijnig over het gerucht dat de investering die men in I1 batterijen (ad 250 Euro per stuk) en smartchargers heeft gestopt waarschijnlijk zo het zwarte gat in kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik acht een FPV camera en obstakeldetectie ook zeer waarschijnlijk, evenals de toevoeging van de Zenmuse Z3. Toch blijf ik als ROC-light vlieger denk ik liever met m'n Phantom werken. Bij de meeste klussen is er simpelweg geen budget voor een extra cameraman naast de piloot. Bovendien is de P4 makkelijker mee te nemen vergeleken met een Inspire.
 
Ik acht een FPV camera en obstakeldetectie ook zeer waarschijnlijk, evenals de toevoeging van de Zenmuse Z3. Toch blijf ik als ROC-light vlieger denk ik liever met m'n Phantom werken. Bij de meeste klussen is er simpelweg geen budget voor een extra cameraman naast de piloot. Bovendien is de P4 makkelijker mee te nemen vergeleken met een Inspire.

Met een Inspire KAN je met een aparte camera man werken en dan is een FPV camera ook echt nodig. Als je regelmatig klanten hebt die bereid zijn om de kosten voor een aparte camera man te betalen, dan kan een X5 of X5R er ook nog wel af en dan heb je een super vliegend platform waarmee je ook echt professionele film opnames kan (laten) maken. Je hoeft echter niet alles in een keer te kopen, met een inspire kan je configuratie trapsgewijs opbouwen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de klussen waar je een camera man nodig hebt niet echt voor het oprapen liggen, zeker niet als je niet over een professioneel platform beschikt. De klussen waar je wel met een professionele cameraman en ook met een professioneel platform werkt, leveren geheid velen malen meer op dan het klik-en-shoot werk dat ieder ander met een consumenten drone en wat listige appjes kan doen. Als je jezelf als professionele RPAS vlieger wilt verhuren voor honderden euro per dagdeel, dan zou je -volgens mij- ook met professionele spullen aan moeten komen (of je moet bekend zijn van radio & tv <grinnek>).

Als je alleen -zonder cameraman- vliegt, is de FPV camera ook verdomd nuttig, bijv. als je de vlucht incl. camera beweging hebt voorgeprogrammeerd en je wilt tijdens de vlucht -vanaf de grond- in de gaten houden dat de drone nergens tegen aan vliegt. Als je shots met camera omlaag maakt terwijl je met de drone horizontaal vliegt, dan is het ook handig om via de FPV camera/scherm te kunnen zien waar je eigenlijk naartoe vliegt. En ja, het FPV scherm is additioneel, je hoort de drone/route natuurlijk ook zelf vanaf de grond in de gaten te houden.

V.w.b. Phantom vs Inspire heb je helemaal gelijk dat je een Phantom veel makkelijker mee neemt als een Inspire (een inspire met accessoires krijg je bijv. niet fatsoenlijk in een rugzak). De onderdelen/accessoires voor een Phantom zijn ook vele malen goedkoper dan die van een Inspire. De Inspire is net zo min redundant uitgevoerd als een Phantom en de Inspire is dus ook niet echt geschikt voor risicovolle klussen in de buurt van mensen. Daar staat echter tegenover dat ik een Phantom liever niet boven windkracht 4 a 5 (of rond objecten waar veel windvlagen en/of valwinden zijn) zou willen vliegen omdat je dan nauwelijks nog goede opnames kan maken omdat het ding dan alle kanten op dwarrelt en ook redelijk makkelijk neer stort. Een Inspire hangt tot windkracht 7 stabiel in de lucht. In Nederland is er 25-30% van de tijd meer dan windkracht 4-5, waarvan 15-20% ervan minder dan windkracht 7 betreft. Een op de vijf keer kan je met een Inspire dus nog wel op een gepland evenement vliegen terwijl je met een Phantom dan geen goed filmmateriaal meer kan maken. Als je niet afhankelijk bent van vaste draai-dagen (je maakt bijv. alleen opnames als het mooi weer is) dan kan je met een Phantom ook prima uit de voeten. Als je liever niet in een "kan nu niet vliegen, het waait te hard" situatie wilt belanden, dan lijkt me een zwaardere/sterkere drone aan te bevelen in Nederland.

Als je van plan bent om speciale lenzen/camera's onder de drone te hangen (die je vanaf een iDoos op de grond wilt bedienen) dan gaat dat -als je met een mini drone moet/wilt vliegen- prima met een inspire maar niet lekker met een phantom. Zo lijkt me de 7X gestabiliseerde zoom die de Zenmuse Z3 biedt erg handig, te meer omdat mijn drone met een ROC light niet dichter dan 50 meter in de buurt mensen/objecten mag komen.

Met een Phantom met 20 mm lens houd je op min 50 meter afstand geen details over als je een groepsfoto of onroerend goed foto moet maken. Voor landschap foto/video werk, zeker bij mooi weer, is de Phantom echter wel weer prima (en dat weten die andere 25 duizend Phantom eigenaren in Nederland waarschijnlijk ook).

Ik zou zelf het liefst professioneel met een redundante drone vliegen met een gestabiliseerde DLSR camera er onder. Dat spul weegt echter vaak meer dan 4 kilo en daar mag ik met een ROC-light niet mee vliegen en daarvoor moet je voldoende klanten/werk hebben. Ik vind het ook te weinig voorspelbaar wat de wetgever de aankomende jaren gaat doen, om nu al vele tienduizenden euros in kit in en opleidingen te gaan stoppen. Ik vind het daarentegen prima om nu al net iets meer uit te geven als wat een consument bereid is om uit te geven, en waarmee ik me -naast het ROC Light papiertje- mee kan onderscheiden van die duizenden hobby piloten die binnenkort voor een paar tientjes per shoot langs komen om -waarschijnlijk illegaal- een plaatje/filmpje te komen schieten met een consumenten drone.

Voor mij is de Inspire een prima multi-purpose prosumer drone die ik in bijna alle weersomstandigheden kan gebruiken en waar ik -binnen de ROC Light kaders- ook dingen mee kan doen die ik met een consumenten drone niet kan doen. Als de wetgever met de ROC regels gaat stunten dan blijft de schade die daarmee wordt aangericht met een Inspire beperkt (je houdt er altijd een leuke hobby en drone aan over). En ja, als je nog 1500 euro over hebt, kan je altijd nog een Phantom 3/4 er bij kopen voor specifieke klussen.
 
Ik ben benieuwd. De geruchten van een Inspire 2 gaan inmiddels al maanden lang de ronde en zogenaamde release-dates blijken veelal niet te kloppen. Het lijkt mij echter vanzelfsprekend dat er op termijn een nieuwe versie van de Inspire komt waar ontwikkelingen die DJI reeds in andere systemen heeft verwerkt ook op de Inspire uitbrengt. Ik was wel enigszins verbaasd over het volgende:

De kans is groot dat de camera voor de camera man (optioneel of standaard?) de Zenmuse-Z3 Camera/Gimbal wordt. De Z3 beschikt over 3.5X optische zoom die 2 keer digitaal (dus tot 7X zoom) vergroot kan worden. De Zenmuse-Z3 heeft een 22-77 mm. telelens op de sony exmor 4/3 sensor. Dit komt grofweg overeen met een 24-104 mm lens op een normale full-frame camera sensor

Volgens mij klopt dit niet. Allereerst maakt de Z3, net als de X3, gebruik van een Sony 1/2.3 CMOS sensor. De 4/3 (MFT) sensor is alleen weggelegd voor de Zenmuse X5(R). Ook de brandpuntafstand waarden kloppen m.i. niet, ik ben in het bijzonder benieuwd naar waar je de 24-104mm vandaan hebt getrokken. De 22-77mm range is reeds het equivalent voor een normale full-frame (35mm) camera sensor, de daadwerkelijke (fysieke) brandpuntafstand van de Z3 varieert namelijk tussen 3,92mm en 13,73mm. Met een sensor breedte van 6,17mm (5,6 keer kleiner dan een full frame sensor) kom je zodoende op de equivalenten van 22-77mm (vermenvuldigen met een factor 5,6) uit. Een fysieke focal length van 77mm (7,7cm) zou ook niet passen in de behuizing van de Z3.

Terugkomend op de camera's die voor de 'mogelijke' Inspire 2 beschikbaar zijn hoop ik persoonlijk op een Z5 of een sensor met vergelijkbare of betere specificaties dan de huidige X5 met optische zoom functionaliteiten.
 
<snip> de Z3 maakt, net als de X3, gebruik van een Sony 1/2.3 CMOS sensor. De 4/3 (MFT) sensor is alleen weggelegd voor de Zenmuse X5(R). Ook de brandpuntafstand waarden kloppen m.i. niet, ik ben in het bijzonder benieuwd naar waar je de 24-104mm vandaan hebt getrokken. De 22-77mm range is reeds het equivalent voor een normale full-frame (35mm) camera sensor, de daadwerkelijke (fysieke) brandpuntafstand van de Z3 varieert namelijk tussen 3,92mm en 13,73mm. Met een sensor breedte van 6,17mm (5,6 keer kleiner dan een full frame sensor) kom je zodoende op de equivalenten van 22-77mm (vermenvuldigen met een factor 5,6) uit. Een fysieke focal length van 77mm (7,7cm) zou ook niet passen in de behuizing van de Z3.

Mea Culpa, je hebt helemaal gelijk:
  1. In de Z3 zit inderdaad een Sony 1/2.3 CMOS sensor.
  2. Volgens DJI website heeft de Z3 een "22-77mm equivalent focal length".
De Z3 is met de 22-77 mm equivalente lens, wel goed voor 3,5X optische zoom en de zoom factor kan digitaal met een factor 2 worden vergroot tot 7X zoom. Als je eenzelfde zoom factor met een X5(R) zou willen krijgen zal je een behoorlijk lange/zware lens moeten kopen en daarmee wordt de max. vliegtijd op een batterij flink verkort. En ja, ik begrijp dat digital zoom in principe "not done" is in de professionele fotografie, voor inspectie doeleinden is het echter wel handig om ver in te kunnen zoomen.

De X5(R) is volgens mij voor professionele filmmakers en luchtfotografen bedoelt die dezelfde kwaliteit opnames in de lucht willen maken als die zij ook op de grond maken. Voor de Z3 geldt dat ook (veel van de prosumers kopen immers ook een OSMO), echter ligt de beeld-kwaliteitslat voor de Z3 kopers waarschijnlijk wat minder hoog en is de max. vliegtijd/afstand belangrijker voor hen.

Terugkomend op de camera's die voor de 'mogelijke' Inspire 2 beschikbaar zijn hoop ik persoonlijk op een Z5 of een sensor met vergelijkbare of betere specificaties dan de huidige X5 met optische zoom functionaliteiten.

Ik vermoed dat de Inspire-2 t.z.t. in verschillende uitvoeringen geleverd gaat worden met verschillende camera's/lenzen. Er wordt druk gespeculeerd dat de Z3 de standaard lens gaat worden voor de nieuwe Inspire. Dat lijkt goed nieuws (met name voor mensen die een X5(R) hebben gekocht) omdat de oude I1 camera's/lenzen dus kennelijk ook op de inspire-2 gaan passen.

V.w.b. Inspire release datums en wat er exact komt ben ik het spoor ondertussen ook een beetje bijster. De laatste momenten dat DJI wat ging aankondigen verwachte velen een nieuwe inspire en kreeg men daar nieuwe Osmo varianten en de MavicPro voor in de plaats. Anders dan in de wereld waar ik overdag in leef, hebben de drone producenten nog geen18-36 maanden roadmap (althans; geen openbare).
 
De Z3 is met de 22-77 mm equivalente lens, wel goed voor 3,5X optische zoom en de zoom factor kan digitaal met een factor 2 worden vergroot tot 7X zoom. Als je eenzelfde zoom factor met een X5(R) zou willen krijgen zal je een behoorlijk lange/zware lens moeten kopen en daarmee wordt de max. vliegtijd op een batterij flink verkort. En ja, ik begrijp dat digital zoom in principe "not done" is in de professionele fotografie, voor inspectie doeleinden is het echter wel handig om ver in te kunnen zoomen.

Ook voor inspectie doeleinden is digitale zoom niet echt van meerwaarde. Inspecties vinden veelal plaats d.m.v. het maken van foto opnames (inspecties met (trillend) beeld is ondoenlijk) om deze vervolgens op de grond uit te lezen in een PC/Tablet ter beoordeling. Wanneer je vervolgens handmatig inzoomt op deze opnames (op 3.5x optische zoom) krijg je in feite dezelfde resolutie als wanneer je in de lucht al 2x digitaal zou inzoomen. Voordeel van het nemen van de foto's op slechts 3.5x optische zoom is echter dat je een groter gebied beslaat.

Wat betreft je opmerking m.b.t. het krijgen van eenzelfde zoom factor met een X5(R) en het nodig zijn van een lange/zware lens. Dat valt ook nog wel mee. Je kunt bijvoorbeeld de Panasonic M.ZUIKO 14-42mm lens of de 45mm op de X5 body schroeven. De equivalenten van deze lenzen liggen nog hoger dan van de Z3.
 
zijn er eigenlijk mogelijkheden om een andere camera onder de inspire te hangen? Door die vaste bajonet sluiting lijkt me dat een probleem.
 
zijn er eigenlijk mogelijkheden om een andere camera onder de inspire te hangen? Door die vaste bajonet sluiting lijkt me dat een probleem.

Ja dat kan. De complete gimbal (inclusief camera) is gemakkelijk los te maken en kan vervolgens worden vervangen door, bijvoorbeeld, de Zenmuse's X3, Z3, X5 en X5R. Bij de X5R bestaat verder de mogelijkheid om alleen de lens (standaard betreft dit de 15mm MFT lens van DJI zelf) los te schroeven, en te vervangen door een andere lens. Afhankelijk van de verschillen in gewichten van deze lensen, evenals het zwaartepunt, kan het vervolgens nodig zijn om een balancing ring te bevestigen om alles goed uitgelijnd te houden. Vooralsnog worden slechts een klein aantal alternatieve lenzen door DJI officieel ondersteund, er wordt echter veelvuldig door gebruikers met andere lenzen die (nog) niet door DJI worden vermeld.

Overigens weet ik niet zeker in hoeverre e.e.a. van toepassing is op de DJI Inspire 1 V1.0 (voor zover deze nog in omloop is). Deze schijnt namelijk over een andere gimbal plate te beschikken, ik durf niet met zekerheid te zeggen of/ hoe deze het mogelijk maakt om de standaard X3 te vervangen door een andere sensor.
 
Bobvdm,
Dank voor je info, wilde eigenlijk kijken of de Workswell wiris (therminal imaging system) (400g)) er op te bouwen is.
 
Bobvdm,
Dank voor je info, wilde eigenlijk kijken of de Workswell wiris (therminal imaging system) (400g)) er op te bouwen is.
Je kunt er ook voor kiezen om een Zenmuse XT aan te schaffen. Ongetwijfeld duurder dan de Workswell WIRIS camera's, maar aangezien deze reeds worden geleverd inclusief een passende gimbal zal het aanpassen/opbouwen van je Inspire niet nodig zijn. Op de site van DRONExpert.nl worden ook verschillende opties voor de Inspire i.c.m. thermische systemen aangeboden.
 
Ook een hele korte reactie dan maar op alle geruchten omtrent de Inspire 2. Persoonlijk zal ik er wel van balen als er een I2 wordt gelanceerd omdat ik net een Inspire 1 Pro X5 heb aangeschaft... :) maar dat is wel bewust gedaan.
Zelf heb ik nu 3 Drones, ja echt te gek eigenlijk. Maar de Phantom 3 Pro was de eerste, welke mei 2016 is aangevuld met de Phantom 4. Obstacle advoidence werkt goed hoewel er wel wat zaken zijn die nog steeds niet perfect zijn...van achteren nog steeds geen OA helaas....Prijsstelling is ook interessant als dit idd op de € 3.300 incl BTW zou uitkomen is toch € 2.700 excl.... En het zou toch heel mooi zijn als de lensvatting ook gelijk zou zijn, maar dat zal commercieel gezien niet zo zijn............... Aan de andere kant vind ik ze redelijk laat met de introductie en had dit wel op de andere aangekondigde momenten verwacht.......... Maar als de I2 komt EN de upgrades zijn zodanig dat..... tja dan gaat de I1 X5 Pro in de aanbieding :)
 
Tsja. Er zijn mensen die denken dat de Inspire-2 op 8 november 2016 gaat worden aangekondigd (de Chinese feestdag: Lidong).

Ik moet het nog zien, da's volgens mij ook de dag waarop de Amerikanen gaan stemmen. Lijkt me dus niet het meest ideale media moment om een nieuw product in de USA aan te kondigen.
 
Tsja. Er zijn mensen die denken dat de Inspire-2 op 8 november 2016 gaat worden aangekondigd (de Chinese feestdag: Lidong).

Ik moet het nog zien, da's volgens mij ook de dag waarop de Amerikanen gaan stemmen. Lijkt me dus niet het meest ideale media moment om een nieuw product in de USA aan te kondigen.

Nee lijkt mij ook niet echt passend... we wachten maar af
 
Tja, en soms is nog langer wachten het overwegen waard, drie maanden nadat ik mijn Inspire1 V2.0 kocht ging de prijs 900,= euro omlaag :(:mad:
 
En daar is die dan, de Inspire 2. De eerste specs:

2 accu's: tot 25min vliegtiid
FPV camera: 2-assige stabilisatie

Twee nieuwe camera's: X4S en de X5S
Video: 5.2K (30fps) 4K (60fps) (Cinema DNG RAW/ Apple ProRes)
Foto: 20.8MP

VPS: voor EN onder (tot 30m)
IR obstakel detectie: boven (tot 5m)

Snelheid: tot 67mph (108kmh)
Redundancy: 2de accu + 2de IMU + 2de barometer

Plus nog heel veel meer!

Zie voor meer info:
http://www.dji.com/mobile/inspire-2...eba8e1e03d9dc5dc494&from=dap_unique&pm=custom



Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app