Spark vs. Phantom 3 SE

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EsEl

New Member
Lid geworden
2 apr 2017
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
45
Locatie
Friesland
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe drone te kopen, mijn eerste.
Ik wil hem gebruiken voor recreatieve doeleinden en zo nu en dan een mooi shot van een ondergaande zon en dergelijke maken.
Nu ben ik me aan het oriënteren op de DJI Spark en de nieuwe DJI Phantom 3 SE.
Ze liggen qua prijs bij elkaar in de buurt maar zijn twee hele verschillende drones.
Duidelijk is de camera en gimbal van de 3SE beter dan die van de spark, en de batterij gaat langer mee.
Maar de Spark scoort wat mij betreft beter op gemak en formaat (compact dus makkelijk mee nemen).
Ik ben benieuwd naar jullie mening in deze vergelijking.
Welke drone zouden jullie mij aanbevelen en waarom?

EsEl
 
Hoi EsEl, de vraag stellen is 'm beantwoorden ;). Je geeft zelf al aan dat de P3SE in principe een betere beeldkwaliteit heeft, terwijl de Spark handzamer is en daardoor makkelijker mee te nemen. Je zult dus zelf moeten nadenken over waar je de prioriteit legt. Een Phantom is op zich ook best goed mee te nemen, maar je moet dan wel een flink formaat rugzak meenemen. De Spark kun je eigenlijk altijd en overal wel bij je hebben.

En wat beeldkwaliteit betreft: met de Spark kun je best aardige foto's en video's maken, zie bijvoorbeeld onderstaande video die ik met het toestelletje maakte. Alleen als 4K echt een must is, dan heb je niets aan de Spark, want die filmt maximaal in 1080p HD.

 
Bedankt voor je antwoord,

Inderdaad zijn een aantal zaken voor de hand liggende verschillen.
Maar ik ben bijvoorbeeld ook op zoek naar ervaringen in bedieningsgemak etc.
Want ze maken gebruik van verschillende soorten controllers, is de interface / app. op de telefoon gelijk, of zijn daar ook verschillen?
Het is mijn eerste drone, zit daar verschil in? is de phantom bijvoorbeeld voor gevorderden of kan ik daar ook mee overweg?

EsEl
 
PS.
inderdaad prachtige beelden van dat kasteel.
Heb je nog iets in de nabewerking gedaan?
 
Nee, de beelden zijn (op 2 speed ramps na) verder niet bewerkt.

De 'kale' Spark bedien je met de DJI Go app, en dat is een heel andere ervaring dan vliegen met een remote. Ik zou altijd aanraden om de Spark met remote te kopen, als je voor de Spark gaat. Beide drones gebruiken DJI Go voor de weergave van het beeld en het veranderen van instellingen etc. Verder vind ik de Phantom fijner vliegen, maar dat is misschien persoonlijk. Qua gebruiksgemak denk ik dat de beide drones op ongeveer hetzelfde vlak zitten. Check ook mijn review van de Spark en mijn review van de Phantom 3 Standard, die nog het meest lijkt op de Phantom 3 SE.
 
Zojuist even bij de MM de spark in mijn handen gehad en ook de phantom 3 standard.
Ik moet zeggen, het formaat van de phantom valt me mee.
Aan de hand van de internetfilmpjes had ik hem groter verwacht.
Dit maakt het pluspunt van de spark (formaat) wat minder sterk.
Al met al begin ik meer te neigen in de richting van de phantom 3 SE.
Betere camera specs, betere gimbal, langere batterijduur en als ik hier boven mag geloven qua bediening vergelijkbaar.
Ik wil hem gebruiken met een tablet, en zo te zien past een tablet standaard in de houder van de phantom, maar moet ik een speciaal koppelstuk gebruiken om het te laten passen in die van de spark.
Zelfs al koop ik de phantom met een extra accu, dan nog is hij goedkoper dan de spark met fly-more-combo.

Ik ben nog wel benieuwd of het geluidsniveau van de spark echt zoveel zachter is dan de phantom.
Tijd voor een hands-on-review van de phantom 3 SE (en bij voorkeur een face-off tussen de spark en de phantom 3SE

EsEl
 
Afgelopen week heb ik de P3SE gekocht vanwege de prijs. Ik ben een beginner. Nu heb ik een mooi en goed toestel wat zich makkelijk laat besturen. Meeneemformaat is voor mij minder belangrijk dan de prijs, ivm vervoer met auto..


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
DGA_NL
Ik denk dat je daarmee een goede start maakt als beginner.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit toestel (als beginner).
Hou je ons op de hoogte?

EsEl
 
Afgelopen week heb ik de P3SE gekocht vanwege de prijs. Ik ben een beginner. Nu heb ik een mooi en goed toestel wat zich makkelijk laat besturen. Meeneemformaat is voor mij minder belangrijk dan de prijs, ivm vervoer met auto..


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Vraagje : zelf vlieg ik, als beginneling, met de DJI Phantom 3 Standard.Geweldig ! Echter ben reuze benieuwd waar je momenteel, de P3SE, het beste kunt verkrijgen ?
 
Online is hij verkrijgbaar bij diverse nederlandse aanbieders.
Even googlen en je vind ze wel.
Ik denk dat hij binnenkort ook in de gewone winkels volop te verkrijgen / bestellen is.

Sander
 
Online is hij verkrijgbaar bij diverse nederlandse aanbieders.
Even googlen en je vind ze wel.
Ik denk dat hij binnenkort ook in de gewone winkels volop te verkrijgen / bestellen is.

Sander
Thanks, Sander !