Schokkende beelden Mavic pro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marijn

New Member
Lid geworden
16 okt 2018
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
44
Locatie
Culemborg
Goedemiddag, ik ben nieuw hier :)

Sinds gister heeft mijn Mavic Pro schokkende beelden, zie voorbeeld video :

Dit op meerdere plekken. Drone is nog geen maand oud en nog nooit gecrasht, vervoer altijd in een veilige koffer met klem op de gimball. En met vliegen uiteraard geen kap en geen gimball erop. Geen foutmelding dat de gimball overlaad is oid gehad. Telefoon en apple Watch staan op vliegtuigmodus tijdens het vliegen.

Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft te maken met de verhouding tussen je fps en sluitertijd instellingen. De sluitertijd is optimaal ongeveer twee keer de fps. Bij voorbeeld: 30 fps en een sluitertijd van 1/60.

Ik hoop dit helpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn
Volgens mij is dit geen jello effect ( trillingen zijn veels te groot en deze kan je echt niet met n nd filter oplossen)maar meer iets mbt de gimbal . Misschien even de rubbertjes checken en of het clipje achter de gimbal er niet uitgeschoten is


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: André Prins en Marijn
Ik heb ondertussen ook even chat contact gehad met DJI. Die zeggen calibreren gimball en imu. Morgen tijd voor dus hopelijk helpt dit. Bedankt al voor de reacties hierboven.
 
Dat is het beste wat je kon doen. Dit oogt als een mechanisch probleem. De trillingen van je drone worden niet gecompenseerd door de gimbal of rubbers en worden doorgegeven naar de camera. Als een calibratie niet helpt moet je drone gewoon terug.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het beste wat je kon doen. Dit oogt als een mechanisch probleem. De trillingen van je drone worden niet gecompenseerd door de gimbal of rubbers en worden doorgegeven naar de camera. Als een calibratie niet helpt met je drone gewoon terug.


Ga ik zeker doen. Rubbers net bekeken en dat ziet er goed uit. Morgen een update.
 
Imu en gimball calibratie gedaan. Niks geholpen, weer chatten met dji en die kwamen nu met camera reset en reset naar fabrieksinstellingen. Dit net gedaan maar morgen weer tijd om te vliegen. Hopelijk morgen alles weer in orde.
 
Je zei dat de rubbertje ok waren. Maar heb je ook gekeken of dat clipje achter de gimbal onder het schuifje zit? T kan wel eens voorkomen dat tijdens transport dit clipje eruit schiet


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik vraag mij nu wel af wat het probleem nu eigenlijk is. Ik zie namelijk 2 problemen. Schokken en jello. Ik denk dat we hier een beetje verschillend over denken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Jello ontstaat wanneer door een kleine beweging van de camera de gescande segmenten niet goed op elkaar aansluiten. Met de klemtoon op 'kleine'. Dit kan bij elke digitale videocamera gebeuren. De bewegingen in Marijn's beelden beginnen langzaam (en lijken daarom op het gemiddelde jello-effect), maar dan begint de camera zo heftig te bewegen, dit gaat het jello-effect ver voorbij.
 
Jello ontstaat wanneer door een kleine beweging van de camera de gescande segmenten niet goed op elkaar aansluiten. Met de klemtoon op 'kleine'. Dit kan bij elke digitale videocamera gebeuren. De bewegingen in Marijn's beelden beginnen langzaam (en lijken daarom op het gemiddelde jello-effect), maar dan begint de camera zo heftig te bewegen, dit gaat het jello-effect ver voorbij.
"maar dan begint de camera zo heftig te bewegen, dit gaat het jello-effect ver voorbij." Volgens mij zie je juist het jello-effect als de camera stilstaat.
 
"maar dan begint de camera zo heftig te bewegen, dit gaat het jello-effect ver voorbij." Volgens mij zie je juist het jello-effect als de camera stilstaat.
Je kan het jello-effect ook zien in een foto, dan staat de camera inderdaad stil. Een draaiende propeller kan er dan gebogen uitzien. Bij drone-video's zal het jello-effect voornamelijk veroorzaakt worden door vibraties van de camera. Ik heb het sterke vermoeden dat de camera niet stil staat in Marijn's video.
 
Je kan het jello-effect ook zien in een foto, dan staat de camera inderdaad stil. Een draaiende propeller kan er dan gebogen uitzien. Bij drone-video's zal het jello-effect voornamelijk veroorzaakt worden door vibraties van de camera. Ik heb het sterke vermoeden dat de camera niet stil staat in Marijn's video.
Even kortsluiten, eerst flinke schokken, daarna jello. Ik heb ook wel eens flikkeringen gezien van mijn props, deze waren wel aanwezig maar niet zo overduidelijk als deze. Dit voorbeeld heeft volgens mij niets met de props te maken. Ik ben er gewoon van overtuigd dat het laatste gedeelte jello is. Wel toevallig dat het eerste stukje best wel heldere lucht heeft, en het beeld goed is, en daarna dalen naar de bomen, en jello? (Hoeveelheid licht, denk aan automatisch diafragma?) Camera snapt er waarschijnlijk niets meer van met de gekozen instellingen. Toch weer terug naar het gebruik van ND?

Al moet ik wel zeggen dat je zonder een filter gewoon goede films zou moeten kunnen maken.
 
Dit heb ik vandaag gestuurd naar de chat van DJI.

Zie vooral rond seconde 24 het schokken.

Ook op andere video die ik vandaag gemaakt heb is het soms normaal en dan som dit effect.

Zoals eerder geschreven morgen testen na alles gereset te hebben en software opnieuw. En ook even nogmaals naar de ophanging kijken vd gimbal.

Zelf het idee dat er iets hardwarematig echt niet goed zit...,
 
Ben benieuwd Marijn. Bij een nagenoeg nieuwe drone en bij normaal gebruik (je verplaatst je niet eens) zou ik dit niet acceptabel vinden.
 
Vandaag weer gevlogen en nog steeds . Bellen met Kamera expres en die gaven aan langs de winkel voor afhandeling.

Helaas wilde ze in de winkel niet meteen ruilen omdat het net iets langer was dan de 14 dagen omruil garantie..... opsturen gaat 4-6 weken duren. Voor niets dus naar de winkel. Nu maar rechtstreeks proberen bij DJI. Hopelijk snel weer retour.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app