Samen vliegen ...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Flip

New Member
Lid geworden
19 jan 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Haacht (BE)
Met zo'n evenementen, met hoeveel drones kun je gelijktijdig in de lucht vliegen?
Worden er afspraken gemaakt wie wanneer vliegt, op welk kanaal/band?
Is daar, van de drone-kant, een 'technische' limiet op (beschikbare kanalen ... )
 
Ik heb gisteren bij de Pyramide van Austerlitz soms wel zes of zeven drones tegelijk in de lucht gezien, en bij andere events/meets zoals bij Geertjes Hoeve bij Haarzuilen en bij de molen in Soest ook wel zoiets, of zelfs meer.

Er zijn geen regels over afgesproken, dat ik weet, en iedereen let op zijn eigen drone, en het luchtruim waar hij wil vliegen. Ik heb het nog nooit mis zien gaan, omdat mensen meestal voorzichtig op hun (relatief dure) spullen zijn en iedereen leuk met zijn hobby bezig wil zijn.

Uitzonderingen die ik gezien heb zijn vaak drones die een harde landing maken (FPV zelfbouw) of lege/losgeraakte accu's.

Als je het te druk vind, dan vlieg je niet. Meestal werkt zoiets zich vanzelf wel uit.

Bij zelfbouw wordt vaak onderling even afgestemd over kanalen. Daar zouden beperkingen in kunnen zijn, waar ik niet helemaal op de hoogte ben van alle technische (on)mogelijkheden.

Met drones zoals die van DJI die werken met communicatie als wifi of OcuSync lijkt er op dat gebied geen groot probleem te zijn met kanalen of banden of een maximaal aantal drones bij elkaar in de buurt in de lucht. Althans, nog niet heel veel van gemerkt in mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: joss
In het begin van mijn dronetijd ook veel op meetinges geweest. Helaas heb ik het wel eens mis zien gaan , elke meeting was er wel een crash, of waren er mensen die met hun drones het leuk vonden in sport modus op anderhalve meter langs je te racen. Bij de laatste meeting welke ik geweest ben waren we met wel 40 vliegers bij elkaar op huis de Voorst, daar werden door de organisatie goede afspraken gemaakt. Niet meer dan 4 tegelijk in de lucht, vliegers waren herkenbaar aan een verplicht opvallend hesje, zonder hesje was de afspraak niet vliegen.
Ik heb nooit gezien dat drones elkaar raakte in de lucht, wel dat iemand totaal zijn controle kwijt was omdat hij gewoonweg een drone van een ander in de gaten hield, zijn eigen drone spatte hierop tussen de mensen op de grond , daar was weinig van over.
Ik vlieg alleen , of met een maat, geen grote events meer voor mij. Natuurlijk is het gezellig en kun je van elkaar leren. En zo heeft ieder wel zijn ervaringen.

Wat interventie betreft, sta je met meerdere mensen naast elkaar dan wil je video feed nog wel eens haperen, oplossing zoek je eigen plekje en ga niet met zijn allen naast elkaar staan. In Wijster hingen eens heel veel drones naast elkaar voor een foto. Bleven allemaal netjes op hun plaats.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Met een frequentie met 2.4 GHz zit je niemand iemand in de weg, in tegenstelling tot de “oude” 35 en 40 golflengte.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Met drones zoals die van DJI die werken met communicatie als wifi of OcuSync lijkt er op dat gebied geen groot probleem te zijn met kanalen of banden of een maximaal aantal drones bij elkaar in de buurt in de lucht. Althans, nog niet heel veel van gemerkt in mijn ervaring.

Raar, meestal word er gewaarschuwd over de vele 'storingen' in bewoonde gebieden (voor de zogenaamde wifi-bubbles, routers etc). En dat je beter je kanaal manueel instelt. (keuze uit 13 kanalen in de 2.4 Ghz). Vandaar zou ik denken dat je maximaal met 13 kan vliegen (technisch gesproken) ... plus nog een paar in de 5.8 Ghz band.

Uiteraard, het menselijk aspect (vlieggedrag/skill) van de piloot is een ander paar (veiligheids) mouwen.
 
Raar, meestal word er gewaarschuwd over de vele 'storingen' in bewoonde gebieden (voor de zogenaamde wifi-bubbles, routers etc). En dat je beter je kanaal manueel instelt. (keuze uit 13 kanalen in de 2.4 Ghz). Vandaar zou ik denken dat je maximaal met 13 kan vliegen (technisch gesproken) ... plus nog een paar in de 5.8 Ghz band.
Ik weet niet hoe het voor radiografische-besturing werkt, maar het aantal kanalen op je wifi-router beperkt niet het aantal gebruikers/netwerken. Je kunt meerdere wifi-netwerken op hetzelfde kanaal hebben.