Ruzie over het luchtruim

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Yep, wat ik al voorspelde: in Oost Nederland wordt de GA naar beneden gedwongen en dus wordt het ook daar ineens belangrijk dat die eigenwijze drone vliegers :)p) zich aan de hoogteregels gaan houden. Nou scheelt het al weer dat de maximale drone hoogte van 120m naar 50 m wordt verlaagd, komend weekend.
Wel vervelend is dat Teuge dan geen paracentrum meer kan hebben en dat Lemelerveld als zweefvliegveld gesloten zal gaan worden. Eeuwig zonde, want dat komt nooit meer terug.
 
Ik vind 50m ook zat. Ik heb die 120m maar één keer bijna gehaald, gewoon om te zien hoe hoog dat nou eigenlijk was. Maar als je sommige videos ziet, dan ziet het uitzicht er voor mij als GA vlieger wel heel vertrouwd uit... Dus niet iedereen denk er zo over ;)
Overigens vind ik dat als de eerst hogere gebruikerslaag 150m hoog is, dat dan best die 120m als bovengrens had mogen blijven. Niet zozeer voor mijzelf, dus, maar voor diegenen die graag hun hele dorp vanaf de zijkant in beeld willen krijgen, of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermens
Waar lees je dat dit het komende weekend al ingaat?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Ik was al bang dat je die vraag ging stellen :D

1 juli zou toch de nieuwe Nederlandse wetgeving ingaan, jongens? Help me even! Ik heb m even niet paraat en sta op het punt in de auto te stappen...
 
  • Leuk
Waarderingen: imker_drone
Hier een link naar de toen nog voorgestelde aanpassing van onder andere de regeling modelvliegen
https://www.internetconsultatie.nl/aanpassing_regeling_modelvliegen/document/2848

Hoort bij de internetconsultatie, want het volk moet eerst geraadpleegd worden, voordat je hun argumenten naast je neer legt...

Alleen de datum van inwerkingtreding staat hier niet in vermeld, maar dat was 1 juli 2017 in een andere publicatie.
- en nu echt de auto in -
 
Alle wetten en wetswijzigingen worden pas van kracht nà publicatie in de Staats Courant. Hierin kan je dus precies zien welke wet wanneer ingaat dan wel wordt teruggetrokken. Deze is in te zien in de grotere bibliotheken, maar ook via onderstaande bron van overheid.nl
Dan moeten ze toch wel heel erg rap zijn, willen ze het op 1 juli al in laten gaan.

Bronnen: https://www.overheid.nl/help/officiele-bekendmakin...
 
Klopt. De planning was misschien wel 1 juli in te voeren, maar dat is kennelijk niet gelukt die datum te halen. De regeling modelvliegen is nog steeds in zijn 2015 versie van kracht en dus geldt die 120 meter ook nog steeds. Maak er nog snel gebruik van, voordat we een kabinet hebben dat wèl weer beslissingen neemt ;)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno
"Het wordt voor de politie alleen maar onoverzichtelijk als we voor eind 2017 al nieuwe maatregelen gaan nemen.”
Zie nieuw bericht, "Dijksma ziet niets in no fly zones boven waterwingebieden" van Wiebe de Jager, onder nieuws;
Dijksma ziet niets in no-fly zones boven waterwingebieden

Voor mij, en andere hobbyisten voorlopig goed nieuws.
Nog ff voor de zekerheid, ik bedoel daarmee, dat er voorlopig geen nieuwe regelgeving komt en dat de huidige regelgeving voor modelvliegen van toepassing blijft.
 
Ja, prima zo! die 50m hoogtebeperking voorlopig van de baan.
Er is nog inspraakmogelijkheid voor de EU regelgeving, dus even afwachten wat daar precies uit voort komt...
 
Je hebt gelijk, we dwalen af ... ;)
Ben ik goed in :p

Maar om terug op topic te komen: Ik denk dat de paniek een beetje voorbarig is. Er loopt nu al een IFR "snelweg" over Teuge waar op een hoogte gevlogen mag worden vanaf 6000 ft en daar heeft de paraclub ook nog nooit last van gehad.
Bovendien, dit gaat om maar één van de vertrekroutes naar het zuiden. Met de eerste jaren zo'n 10 vertrekkende vliegtuigen per dag... Laten er eens 5 gebruik maken van die specifieke vertrekroute. Daar valt nog best "omheen te springen". Verdere uitbreiding van EHLE duurt dan nog een paar jaar, maar zelfs dan heb je het over een 10-tal vertrekkende vliegtuigen. Misschien wel één per uur. Dan nog krijgt een vertrekkend vliegtuig i.h.a. zo snel mogelijk een klaring om door te klimmen, dus ik verwacht dat de vliegtuigen boven Teuge voornamelijk op 10.000 ft of hoger over gaan komen.
En dat alles gebeurt in gecontroleerd luchtruim (ook die springers), dus houdt Dutch Mil een oogje in het zeil vwb separatie. Ze zijn in klasse E niet verantwoordelijk voor IFR/VFR separatie, maar moeten wel genoeg info geven aan VFR kisten om hun vlucht veilig te kunnen uitvoeren. Dus ze vertellen de PH-SWP of PH-JMP dat er IFR verkeer aan zit te komen en dan wachten ze minuten met droppen. Misschien zelfs dat het luchtruim boven 5500 ft klasse B gaat worden, maar dan heeft Dutch Mil eerst nog wat extra mensen nodig, want ze kunnen de workload nu al niet aan.

Dat gezegd hebbende, ik was wel een van de eersten om de petitie te ondertekenen. Al was het alleen maar om de G.A. een luidere stem te geven. Uiteindelijk komt dat de drone wereld ook ten goede, als niet alleen aan commerciële belangen gedacht wordt, maar ook aan de impact op overige gebruikers van het luchtruim.
 
Het paracentrum lijkt toch de Sjaak te worden. Ik ga nu zelf even off-(drone)topic, maar ik vraag me bij onderstaand krantenbericht wel af waarom luchthaven Teuge niet meer als vertrekbasis kan dienen. Waarom niet van Teuge vertrekken en op een andere plek droppen?

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
 
Omdat je dan met een busje de parachutisten weer terug naar het veld moet brengen. Kost ook geld en gaat van je marge af, omdat je niet met goed fatsoen nòg meer voor een sprong kunt vragen.
Maar ik blijf er bij: nu springen ze ook vanuit luchtruim klasse A als ze op 10.000ft of hoger springen en dat doen ze dan ook. Alleen ben je bij de klim iets eerder al in klasse A (5500ft, waarschijnlijk, in plaats van 6500 ft doordeweeks en 9500 ft in het weekend). Zeker doordeweeks is het verschil helemaal niet zo groot.