Je hebt gelijk, we dwalen af ...
Ben ik goed in
Maar om terug op topic te komen: Ik denk dat de paniek een beetje voorbarig is. Er loopt nu al een IFR "snelweg" over Teuge waar op een hoogte gevlogen mag worden vanaf 6000 ft en daar heeft de paraclub ook nog nooit last van gehad.
Bovendien, dit gaat om maar één van de vertrekroutes naar het zuiden. Met de eerste jaren zo'n 10 vertrekkende vliegtuigen per dag... Laten er eens 5 gebruik maken van die specifieke vertrekroute. Daar valt nog best "omheen te springen". Verdere uitbreiding van EHLE duurt dan nog een paar jaar, maar zelfs dan heb je het over een 10-tal vertrekkende vliegtuigen. Misschien wel één per uur. Dan nog krijgt een vertrekkend vliegtuig i.h.a. zo snel mogelijk een klaring om door te klimmen, dus ik verwacht dat de vliegtuigen boven Teuge voornamelijk op 10.000 ft of hoger over gaan komen.
En dat alles gebeurt in gecontroleerd luchtruim (ook die springers), dus houdt Dutch Mil een oogje in het zeil vwb separatie. Ze zijn in klasse E niet verantwoordelijk voor IFR/VFR separatie, maar moeten wel genoeg info geven aan VFR kisten om hun vlucht veilig te kunnen uitvoeren. Dus ze vertellen de PH-SWP of PH-JMP dat er IFR verkeer aan zit te komen en dan wachten ze minuten met droppen. Misschien zelfs dat het luchtruim boven 5500 ft klasse B gaat worden, maar dan heeft Dutch Mil eerst nog wat extra mensen nodig, want ze kunnen de workload nu al niet aan.
Dat gezegd hebbende, ik was wel een van de eersten om de petitie te ondertekenen. Al was het alleen maar om de G.A. een luidere stem te geven. Uiteindelijk komt dat de drone wereld ook ten goede, als niet alleen aan commerciële belangen gedacht wordt, maar ook aan de impact op overige gebruikers van het luchtruim.