ROC

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wies

New Member
Lid geworden
3 jul 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
54
Locatie
Nederland
Hallo, ik ben Erik.
Ben vooral benieuwd of er op dit forum ook mensen posten die betrokken zijn of informatie hebben over "het Drone experiment Lauwersoog Schiermonninkoog". (Leidraad regelgeving ROC).
Mensen die actief zijn in management systemen rondom drones (ervaring / info).
Nadenken over kwaliteitsmanagement en drones (ROC houder).
Nadenken over het gecertificeerd onderhouden van drones indien in bezit van een ROC.
Kortom beroepsmatig werken of gaan werken met drones.
(Wordt toch een mini luchtvaartbedrijf)

Grt. Erik

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Welkom Erik,

Wij zijn in bezit van een volledig ROC. Weliswaar niet betrokken bij het door jou genoemde experiment, maar wellicht kan ik je wel helpen met evt. andere vragen.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Wies
Welkom Erik,

Wij zijn in bezit van een volledig ROC. Weliswaar niet betrokken bij het door jou genoemde experiment, maar wellicht kan ik je wel helpen met evt. andere vragen.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
Hallo Bob (?)
Mag ik vragen in welke branche de drones / jullie "bedrijf" werkzaam zijn/is?
Als het beroepsmatig is, moeten jullie drones voldoen aan een onderhoudsprogramma?
Zo ja, wie voert dat uit?
Dank,
Erik

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Hallo Bob (?)
Mag ik vragen in welke branche de drones / jullie "bedrijf" werkzaam zijn/is?
Als het beroepsmatig is, moeten jullie drones voldoen aan een onderhoudsprogramma?
Zo ja, wie voert dat uit?
Dank,
Erik

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
Erik,

Wij gebruiken onze drones primair voor (industriële en civiele) inspecties en terreinmetingen, en voor foto- en videografie in mindere mate.

Elk uniek toestel (op serienummer) moet een uitgebreide technische (IDCA) keuring doorlopen en voldoende luchtwaardig worden bevonden vóórdat zij mogen worden ingezet. Na afgifte van het keuringscertificaat dient de operator een bewijs van luchtwaardigheid (S-BvL) aan te vragen bij de ILT. Van aanschaf van een toestel tot het eindelijk kunnen gebruiken van het toestel (ná keuring en ná afgifte van het S-BvL) kun je gerust drie maanden rekenen. Deze keuring moet overigens opnieuw worden doorlopen wanneer een fysieke wijziging, anders dan een een nieuwe camera, wordt aangebracht aan het toestel. Er zijn op dit moment een twee- of drietal instanties in NL die deze keuring mogen uitvoeren en de certificaten uitgeven. Die lijst is op te vragen bij de ILT, maar ik kan 'm voor je opzoeken mocht je dat willen.

Daarnaast moet voor elk toestel (op type) een onderhoudsprogramma zijn opgesteld. Dit dient ook te zijn opgenomen in het Operationeel Handboek en goedgekeurd worden door de ILT, dit is een wettelijke eis. Het programma is vrij divers en schrijft o.a. voor welke onderdelen na een x-aantal vlieguren of x-aantal maanden gebruiken preventief moeten worden vervangen. Daarnaast wordt het toestel regelmatig en uitvoerig geïnspecteerd, nog los van de inspectie die voor elke afzonderlijke vlucht wordt uitgevoerd. Voor beiden is een protocol opgesteld, afhankelijk van de complexiteit van evt. geconstateerde onjuistheden mogen wij deze zelf oplossen/ repareren of moet hiervoor de fabrikant c.q. leverancier worden benaderd. Dit is per onderdeel vastgelegd. Ook zijn procedures vastgelegd voor het wel of niet doorvoeren van soft- en firmware updates en hoe deze worden vastgelegd en geadministreerd. Idem geldt voor de wijze waarop wordt omgesprongen met accu's, zoals hoe en waar deze kunnen worden opgeladen, wanneer deze wel en niet mogen worden uitgebruikt, wanneer deze worden vervangen, etc. etc.

Afhankelijk van de complexiteit van uitgevoerde onderhoudstaken/ reparaties, en of wij deze zelf hebben uitgevoerd of hebben laten uitvoeren, dient een (eveneens vastgelegd) testprotocol te worden doorlopen. Deze variëren van (fysieke/ softwarematige) inspecties op de grond tot verificatie van de vliegeigenschappen middels testvluchten.

Kun je hier iets mee?

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda en Wies
Erik,

Wij gebruiken onze drones primair voor (industriële en civiele) inspecties en terreinmetingen, en voor foto- en videografie in mindere mate.

Elk uniek toestel (op serienummer) moet een uitgebreide technische (IDCA) keuring doorlopen en voldoende luchtwaardig worden bevonden vóórdat zij mogen worden ingezet. Na afgifte van het keuringscertificaat dient de operator een bewijs van luchtwaardigheid (S-BvL) aan te vragen bij de ILT. Van aanschaf van een toestel tot het eindelijk kunnen gebruiken van het toestel (ná keuring en ná afgifte van het S-BvL) kun je gerust drie maanden rekenen. Deze keuring moet overigens opnieuw worden doorlopen wanneer een fysieke wijziging, anders dan een een nieuwe camera, wordt aangebracht aan het toestel. Er zijn op dit moment een twee- of drietal instanties in NL die deze keuring mogen uitvoeren en de certificaten uitgeven. Die lijst is op te vragen bij de ILT, maar ik kan 'm voor je opzoeken mocht je dat willen.

Daarnaast moet voor elk toestel (op type) een onderhoudsprogramma zijn opgesteld. Dit dient ook te zijn opgenomen in het Operationeel Handboek en goedgekeurd worden door de ILT, dit is een wettelijke eis. Het programma is vrij divers en schrijft o.a. voor welke onderdelen na een x-aantal vlieguren of x-aantal maanden gebruiken preventief moeten worden vervangen. Daarnaast wordt het toestel regelmatig en uitvoerig geïnspecteerd, nog los van de inspectie die voor elke afzonderlijke vlucht wordt uitgevoerd. Voor beiden is een protocol opgesteld, afhankelijk van de complexiteit van evt. geconstateerde onjuistheden mogen wij deze zelf oplossen/ repareren of moet hiervoor de fabrikant c.q. leverancier worden benaderd. Dit is per onderdeel vastgelegd. Ook zijn procedures vastgelegd voor het wel of niet doorvoeren van soft- en firmware updates en hoe deze worden vastgelegd en geadministreerd. Idem geldt voor de wijze waarop wordt omgesprongen met accu's, zoals hoe en waar deze kunnen worden opgeladen, wanneer deze wel en niet mogen worden uitgebruikt, wanneer deze worden vervangen, etc. etc.

Afhankelijk van de complexiteit van uitgevoerde onderhoudstaken/ reparaties, en of wij deze zelf hebben uitgevoerd of hebben laten uitvoeren, dient een (eveneens vastgelegd) testprotocol te worden doorlopen. Deze variëren van (fysieke/ softwarematige) inspecties op de grond tot verificatie van de vliegeigenschappen middels testvluchten.

Kun je hier iets mee?

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
Beste Bob,
Zeker.
Ik stel de vraag natuurlijk met een reden.
We, een klein collectief, werken aan ons eigen beachheadproject waarbij de drone het transportmiddel voor medische middelen wordt / kan worden.
Nu ben ik niet bang dat we hiervoor geen drone vinden.
Ik ben vooral benieuwd of er mensen / pioniers zijn welke al over de schil die hierom heen komt hebben nagedacht, al in place hebben..
Je uitleg geeft een goed antwoord op mijn vragen.
Ik ben zelf werkzaam binnen de luchtvaart en op die manier betrokken geraakt bij dit project.
Echter sparren op niveau is beperkt.
Uit je post maak ik op dat jullie al "zijn" waar wij naar toe willen.

Na contact te hebben gehad met de toezichthouder kreeg ik het gevoel er, vanuit de overheid, geen / onvoldoende goede guidance beschikbaar is.
Je post geeft het tegendeel aan.

Bestaat de mogelijkheid dat we off post elkaar eens spreken?

M.v.g.
Erik

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Na contact te hebben gehad met de toezichthouder kreeg ik het gevoel er, vanuit de overheid, geen / onvoldoende goede guidance beschikbaar is.
Je post geeft het tegendeel aan.

Die guidance is inderdaad wel degelijk afwezig/ beperkt, dus je gevoel klopt zondermeer. Het opstellen en doordenken van zo'n onderhoudsplan is en blijft nog steeds (vrijwel) volledig de verantwoordelijkheid van de markt/ operator zelf.

Maar stuur me vooral 'ns een berichtje, vragen staat altijd vrij ;)!


Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app