Erik,
Wij gebruiken onze drones primair voor (industriële en civiele) inspecties en terreinmetingen, en voor foto- en videografie in mindere mate.
Elk uniek toestel (op serienummer) moet een uitgebreide technische (IDCA) keuring doorlopen en voldoende luchtwaardig worden bevonden vóórdat zij mogen worden ingezet. Na afgifte van het keuringscertificaat dient de operator een bewijs van luchtwaardigheid (S-BvL) aan te vragen bij de ILT. Van aanschaf van een toestel tot het eindelijk kunnen gebruiken van het toestel (ná keuring en ná afgifte van het S-BvL) kun je gerust drie maanden rekenen. Deze keuring moet overigens opnieuw worden doorlopen wanneer een fysieke wijziging, anders dan een een nieuwe camera, wordt aangebracht aan het toestel. Er zijn op dit moment een twee- of drietal instanties in NL die deze keuring mogen uitvoeren en de certificaten uitgeven. Die lijst is op te vragen bij de ILT, maar ik kan 'm voor je opzoeken mocht je dat willen.
Daarnaast moet voor elk toestel (op type) een onderhoudsprogramma zijn opgesteld. Dit dient ook te zijn opgenomen in het Operationeel Handboek en goedgekeurd worden door de ILT, dit is een wettelijke eis. Het programma is vrij divers en schrijft o.a. voor welke onderdelen na een x-aantal vlieguren of x-aantal maanden gebruiken preventief moeten worden vervangen. Daarnaast wordt het toestel regelmatig en uitvoerig geïnspecteerd, nog los van de inspectie die voor elke afzonderlijke vlucht wordt uitgevoerd. Voor beiden is een protocol opgesteld, afhankelijk van de complexiteit van evt. geconstateerde onjuistheden mogen wij deze zelf oplossen/ repareren of moet hiervoor de fabrikant c.q. leverancier worden benaderd. Dit is per onderdeel vastgelegd. Ook zijn procedures vastgelegd voor het wel of niet doorvoeren van soft- en firmware updates en hoe deze worden vastgelegd en geadministreerd. Idem geldt voor de wijze waarop wordt omgesprongen met accu's, zoals hoe en waar deze kunnen worden opgeladen, wanneer deze wel en niet mogen worden uitgebruikt, wanneer deze worden vervangen, etc. etc.
Afhankelijk van de complexiteit van uitgevoerde onderhoudstaken/ reparaties, en of wij deze zelf hebben uitgevoerd of hebben laten uitvoeren, dient een (eveneens vastgelegd) testprotocol te worden doorlopen. Deze variëren van (fysieke/ softwarematige) inspecties op de grond tot verificatie van de vliegeigenschappen middels testvluchten.
Kun je hier iets mee?
Verzonden met mijn SM-G930F en de
Dronepilots.nl app