ROC Light voor Drone Hobby

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Een tijdje geleden leek het mij wel een goed idee om en ROC-Light vergunning te gaan halen om zakelijke vluchten te mogen doen zodat ik de onkosten van mijn hobby kon gaan compenseren.

Een ROC-Light regelen is een kwestie van ROC Theorie examen doen (235 Euro) , drone inschrijven (73 Euro), WA verzekering regelen (311 Euro/jaar) en ROC Light aanvragen (272 Euro). Heb ondertussen ROC Theorie Examen gedaan, heb de aanvraag voor drone inschrijving gedaan/betaald en ben nu WA verzekering aan het regelen. De WA verzekering is duur (dat wist ik al vooraf) maar wat ik niet wist dat de verzekeraar allerlei additionele dingen zou eisen waardoor e.e.a. nu een stuk minder leuk wordt (zo mag ik niet meer recreatief met de verzekerde drone vliegen, er gelden internationale maxima aan hoogtes/bereik, RTH moet verplicht altijd aan, ik moet een praktijkopleiding volgen, etc.).

Ik zou mijn Inspire-1 in de zakelijke WA verzekering stoppen en daar alleen zakelijk mee kunnen gaan vliegen. De door mij bestelde MavicPro zou ik dan puur op de prive WA verzekering kunnen houden en alleen voor recreatieve vluchten kunnen gebruiken. Dan mag ik echter niet meer prive met mijn Inspire-1 vliegen en moet ik in het eerste jaar eerst 1300 Euro omzetten, voordat ik 1 euro kan afschrijven op mijn inspire kit. De MavicPro mag ik dan niet voor zakelijke vluchten gebruiken of moet ik dan ook voor 311 euro extra per jaar verzekeren. Ik kan mijn Inspire-1 natuurlijk ook te koop zetten en alleen met de MavicPro nog voor de lol gaan vliegen. Als de Inspire-2 uit komt, dan is mijn Inspire-1 echter dezelfde week nog geen donder meer waard en dan kan ik de I1 beter zelf houden.

Nog eentje: als ik zakelijk vlieg dan moet ik -totdat er nieuwe regels zijn- 50 meter afstand houden tot aan mensen/objecten. Dan moet ik dus haast wel een Z3 zoomlens van 999 Euro op mijn Inspire-1 bouwen om nog iets met enig detail op te kunnen nemen. Als ik prive vlieg dan mag ik overal naast, maar nergens boven vliegen. Daar heb ik dan weer geen Z3 telelens voor nodig.

Ik kan natuurlijk ook een luxe hobbiest worden en mijn Inspire-1 en MavicPro beiden op de prive WA verzekering houden en mijn ROC-Light vergunning aspiratie weer aan de wilgen hangen. Het enige wat dan niet kan, is zakelijke vluchten doen. De investeringen heb ik allemaal al gedaan en ik hoef ook geen nieuwe/jaarlijkse kosten te maken (die prive WA heb ik toch al). Als de Inspire er over 1 a 2 jaar mee stopt, dan heb ik altijd de MavicPro -of zijn opvolger- nog (die ik waarschijnlijk toch veel liever mee ga nemen dan de lompe I1 omdat Mavic pas echt portable is). Maakt dan ook niet meer uit wat EASA allemaal aan verdere restricties op gaat leggen in 2018.

Lastige dillema's....
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik zag die eis van de verzekeraar ook ergens terugkomen in de voorwaarden van een verzekeraar. Niet dat ik ROC-light hoog op mijn lijstje heb staan, momenteel, maar ik wil wel graag nu al weten of e.e.a. überhaupt het overwegen waard is.
Ik hoef geen theorie te doen, omdat ik een PPL heb. Maar eigenlijk is de verzekering juist het gene dat me tegen houdt. Ik vind de eenmalige kosten nog wel te overwegen, maar de jaarlijkse kosten zul je toch maar commercieel bij elkaar moeten vliegen. Dat zie ik mijzelf zo snel nog niet doen. Zeker als je dus niet hobbymatig met een commercieel geregistreerde drone mag vliegen, houdt het snel op.
Het enige dat er op zit is, denk ik, zoeken naar een verzekeraar die die eis niet stelt. Maar dat vergroot het risico dusdanig dat geen verzekeraar dat zal willen verzekeren - tegen een fatsoenlijk bedrag (ik vind de huidige tarieven al onfatsoenlijk hoog).

Je laatste opmerking ben ik het niet helemaal mee eens. EASA kan nog heel wat roet in het hobbymatige eten gooien, want ik verwacht dat de voorwaarden (beperkingen) v.w.b. hobbymatig vliegen gelijk getrokken worden aan de huidige ROC-light voorwaarden. Daarmee zit er dan geen verschil meer tussen recreatief en commercieel vliegen. Dan kun je je recreatieve vluchten "trainingsvlucht, commercieel" noemen, als er geen betalende klant voor is. Je moet toch "current" blijven op je commerciële toestel, niet waar?... ;)


EDIT: Overigens: zit er nog een geldigheidtermijn aan je ROC-light? PPL(a) is bijvoorbeeld een bevoegdverklaring die oneindig geldig is, maar wel iedere twee jaar voorzien moet worden van een verlenging van de bijbehorende Class Rating (Single Engine Piston, Land, in mijn geval) wil je iets mogen vliegen. Dat kost een vluchtje met een instructeur (als je voldoende vlieguren hebt gemaakt) en een acceptgiro van IL&T voor de afgifte van een nieuw documentje. Ik kan me zo voorstellen dat ze dat voor ROC-light ook bedacht hebben. Anders is het in ieder geval waken dat ze dat niet alsnog bedenken
 
Laatst bewerkt:
Dit is nou precies de reden waarom ik het besluit heb genomen om geen ROC light te halen. Veel kosten en uiteindelijk heb je meer beperkingen dan vrijstellingen. Ik stop dat geld liever in een nieuwe drone :)
 
Je laatste opmerking ben ik het niet helemaal mee eens. EASA kan nog heel wat roet in het hobbymatige eten gooien, want ik verwacht dat de voorwaarden (beperkingen) v.w.b. hobbymatig vliegen gelijk getrokken worden aan de huidige ROC-light voorwaarden. Daarmee zit er dan geen verschil meer tussen recreatief en commercieel vliegen. Dan kun je je recreatieve vluchten "trainingsvlucht, commercieel" noemen, als er geen betalende klant voor is. Je moet toch "current" blijven op je commerciële toestel, niet waar?... ;)

EASA en IL&T kunnen inderdaad flink roet in het drone-eten gooien. Als de grens inderdaad max. 50 meter hoog en max. 100 meter ver wordt, met tenminste 50 meter afstand tussen drone en mensen/objecten, dan is er al snel geen lol meer aan en dan wordt het ook redelijk onmogelijk om nog iets zakelijk met een drone te doen waar klanten op zitten te wachten.

EDIT: Overigens: zit er nog een geldigheidtermijn aan je ROC-light? PPL(a) is bijvoorbeeld een bevoegdverklaring die oneindig geldig is, maar wel iedere twee jaar voorzien moet worden van een verlenging van de bijbehorende Class Rating (Single Engine Piston, Land, in mijn geval) wil je iets mogen vliegen. Dat kost een vluchtje met een instructeur (als je voldoende vlieguren hebt gemaakt) en een acceptgiro van IL&T voor de afgifte van een nieuw documentje. Ik kan me zo voorstellen dat ze dat voor ROC-light ook bedacht hebben. Anders is het in ieder geval waken dat ze dat niet alsnog bedenken

Het ROC-L Theorie-examen is maar twee jaar geldig (dat is al bevestigd). Ik kan me voorstellen dat men daardoor ook wil dat je het ROC Light certificaat iedere twee jaar verlengt (dat ben ik echter nog nergens tegen gekomen).

Als ik 500 euro kosten per jaar moet maken om uberhaupt zakelijk te mogen vliegen en als ik daarmee 600 euro zou "verdienen", dan heb maar 100 Euro bruto marge. Daarmee kan ik in 45 jaar mijn zakelijke drone mee afbetalen...
 
...
Het ROC-L Theorie-examen is maar twee jaar geldig (dat is al bevestigd). Ik kan me voorstellen dat men daardoor ook wil dat je het ROC Light certificaat iedere twee jaar verlengt (dat ben ik echter nog nergens tegen gekomen).
...

Dat verwacht ik niet. Volgens mij mag je theorie certificaat niet verlopen zijn bij je ROC-light aanvraag bij IL&T. That's it. Dat is dan om te voorkomen dat je met verouderde theorie over een paar jaar alsnog een aanvraag kunt doen en IL&T dan geen grond heeft om je aanvraag af te wijzen. De theorie stof kan natuurlijk goed eens gewijzigd zijn in de tussentijd.
Ik ben het ook nog niet tegengekomen dat je periodiek zou moeten verlengen (betalen), dus vooralsnog ga ik er vanuit dat de financiële bijdrage aan IL&T éénmalig is (als je je aanvraag en registratie als één betaling ziet).