ROC-Light & Toestemming landeigenaar

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BobvdM

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
435
Waarderingsscore
88
Punten
28
Leeftijd
32
Zijn er hier mensen met waardevolle kennis als het gaat om het (wel/ niet) nodig hebben van expliciete toestemming van de landeigenaar tijdens vluchten onder het ROC-Light.

Zoals Dronewatch al enige tijd terug berichtte is een dergelijke toestemming nodig voor ROC houders. Ik meen mij te herinneren dat ik deze eis ook eens in verband met vluchten onder het ROC-Light heb gehoord. De eis zou in ieder geval niet volgen uit de luchtvaartwetgeving, maar uit het burgerlijk recht. Desalniettemin heb ik de concrete passage die deze eis zou beschrijven (nog) niet kunnen terugvinden, al is dat mogelijk te wijten aan mijn verkeerde zoekopdracht.

In dit onderzoek (p. 135) (uitgevoerd in opdracht van het Min. van Veiligheid & Justitie) valt te lezen dat toestemming van de landeigenaar in Duitsland noodzakelijk is voor drones boven de 5kg, maar over in hoeverre in NL een afweging gemaakt op basis van MTOM kan ik niks terugvinden.

Daarnaast kom ik veelvuldig andere voorwaarden tegen waar deze toestemming betrekking op zou hebben. Enerzijds wordt gesteld dat deze toestemming alleen nodig is wanneer er wordt opgestegen/geland op een niet-publiekelijk terrein, anderzijds stellen bepaalde bronnen dat deze toestemming ook noodzakelijk is voor de eigenaar van de grond waarover wordt gevlogen (en welke dus kan afwijken van de locatie waar wordt opgestegen/geland).
 
Volgens mij beweerde de man van IL&T dat de grond van de grondeigenaar is en dat de grondeigenaar binnen grensen bepaald wat er op die grond mag. De lucht boven de grond valt echter onder "luchtruim". IM stelt samen met andere ministeries en overheden de regels voor het Nederlands luchtruim vast. IL&T legt de regels uit en zorgt dat er handhaving is. Handhaving wordt tegenwoordig door een heleboel instanties gedaan.

Grondeigenaren mogen -net als ieder ander- hun wensen kenbaar maken bij IM of IL&T. IM kan de wensen vertalen in regels (die dan tenminste in de staatscourant gepubliceerd moeten worden of in NOTAM's opgenomen moeten worden). IL&T kan bestaande regels voor het vaststellen/communiceren van no-drone-zones toepassen.

Als een grondeigenaar zelf -zonder IL&T goedkeuring- een bord plaats met "verboden hierboven te dronen" dan is dat niet rechtsgeldig. Hij mag wel een "verboden voor onbevoegden" bord plaatsen maar dat geld alleen voor de weg/grond en niet voor de lucht erboven.
 
Dat is niet zozeer waar ik (of de man van IL&T) op doelde. Dat was meer een klein zijspoor op een vraag over waar de jurisdictie van een grondeigenaar, m.b.t. het wel of niet nabij objecten mogen vliegen, ophoudt.

Mij gaat het louter om de noodzaak tot het formeel aanvragen van toestemming, en deze zwart op wit (bij voorkeur met een handtekening) vast te leggen. Zodat bij men bij een eventuele controle niet kan worden aangehouden t.b.v. het zich onheimelijk bevinden op niet-publiek terrein.

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Die noodzaak is er dus wettelijk niet voor het vliegen, omdat de eigenaar van de grond geen rechten heeft van het luchtruim erboven. Het is wat anders als het gaat om het opstijgen en landen. Kom je dan wel op iemands grond is de toestemming wel weer nodig.
De afstand tot iemands gebouwen bijv. Is wel vastgelegd in de regels (50m bij roc-light)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Heb je wellicht ook een juridisch bewijsstuk van het onderdeel m.b.t. het opstijgen en landen?

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Heb je wellicht ook een juridisch bewijsstuk van het onderdeel m.b.t. het opstijgen en landen?

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app


Wetbooek van Strafrecht, Boek III, Artikel 461

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Verboden-toegang.png
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Daar was ik inderdaad ook nog opgekomen. Bovenstaande wet spreekt echter alleen over het fysiek betreden van privaat terrein. Ik was vooral benieuwd of er nog een aparte passage bestond waarin het vragen van toestemming t.b.v. het (tijdelijk uitzonderlijk) gebruiken van een publieke ruimte (c.q. anders dan een luchthaven) voor landen- en opstijgen expliciet staat vermeld.

Mogelijk bestaat die echter niet en doelen alle bronnen indirect op bovenstaande regeling. M'n vraag is in ieder geval afdoende beantwoord, waarvoor dank ;)!
 
De wetgeving rond TUG is er toch nog wel?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Welk deel van de TUG wetgeving doel je precies op?

Als ik een publicatie van het Min van I&M mag geloven is daar voor ROC-houders wel een wijziging in geweest per 1 juli 2015.

M.b.t. de RoABL tot 1 juli 2015 staat m.b.t. TUG het volgende vermeld:

Per vlucht is een provinciale ontheffing inzake luchtvaartterrein voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG) vereist. De reden is dat een vliegtuig niet zonder toestemming buiten een luchtvaartterrein mag opstijgen of landen. Sommige provincies verlenen deze TUG niet en beschouwen RPAS als modelluchtvaartuigen, waarvoor geen TUG-ontheffing is vereist. De doorlooptijd van deze aanvraag is in een aantal provincies zo’n vier weken.

Per 1 juli 2015 zou het volgende van toepassing zijn:

Een TUG-ontheffing om op te mogen stijgen en te landen van een tijdelijk beperkt luchtvaartterrein blijft alleen noodzakelijk voor toestellen die zwaarder zijn dan 25 kg (maximale totale opstijggewicht).

Als ik de website van de Provincie Overijssel en Zuid-Holland mag geloven geldt de vereiste tot aanvraag van een TUG (uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de vlucht!) inderdaad pas voor RPAS met een MTOM van 25kg of meer.

Mocht er reeds een TUG bestaan en je wilt in de nabijheid hiervan vliegen geldt volgens mij wederom het houden van de minimale afstand van 3KM tot deze TUG. Althans, in mijn ROC-Light theorieboek staat het volgende vermeld:

Voor ongecontroleerde vliegvelden geldt de minimumafstand van 3km van een vliegveld of een gebied met een tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG). (...) 3KM wordt gerekend vanaf de ARF (Aerodrome Reference Point) van het vliegveld dat terug te vinden is in de AIP of op de vermelding van de TUG (via de provinciale bevoegde dienst). (...) Er is echter wel een uitzondering mogelijk indien men een akkoord heeft van de exploitant (c.q. havenmeester) van het vliegveld of TUG.

Voor TGB (Tijdelijk Gebied met Beperkingen) geldt uiteraard dat deze behoren tot onconditionele no-fly zones.
 
Er zijn wat officeele instanties die ad-hoc een no-drone-zone kunnen afroepen. Ik heb dit nergens in de wet en regelgeving kunnen terugvinden maar ik weet dat ze het doen. Het betreft hier bijv. de politie die niet wil dat je met een drone over een afscherming van een rampgebied kijkt. Brandweer kan ook last hebben van drones van derden die boven een brandje komen vliegen. Ik denk dat zij dit op basis van dezelfde mandaat doen als waarmee men afzettingen opzet/handhaaft.
 
Eigendom en het gebruik door anderen – ADVOCATEN.NL | online rechtsbijstand

Het gebruik van de ruimte boven of onder uw onroerende zaak

In feite bent u eigenaar van de lucht boven en de grond onder uw perceel. Ook op deze plaatsen kunt u anderen de toegang ontzeggen. Wanneer de ander de lucht of de grond echter gebruikt zonder dat u een belang heeft om u tegen dit gebruik te verzetten, zult u dit in navolging van de wet moeten accepteren. Of u wel of geen belang heeft hangt sterk af van de situatie ter plaatse.

Logisch is dat u het gebruik van de lucht boven uw perceel door luchtverkeer niet kunt verbieden. Het wordt een ander verhaal wanneer uw buren een balkon aanbouwen boven uw perceel met uitzicht op uw woning. In dat geval heeft uw wel degelijk een belang om u te verzetten tegen het gebruik van de ruimte boven uw perceel.
 
Logisch is dat u het gebruik van de lucht boven uw perceel door luchtverkeer niet kunt verbieden.

De crux is dat al het drone verkeer volgens de Nederlandse wet integraal onderdeel uit maakt van het luchtverkeer. En ja, grondeigenenaren kunnen luchtverkeer inderdaad niet verbieden.
 
Afgelopen zaterdag werd ik nog aangesproken door een jager tijdens een vlucht in de polder. Die dacht het allemaal wel te weten en wilde graag volhouden dat je toestemming zou moeten hebben van de grondeigenaar.
Ik denk dat er andere belangen waren waardoor hij geprikkeld was.
 
Afgelopen zaterdag werd ik nog aangesproken door een jager tijdens een vlucht in de polder. Die dacht het allemaal wel te weten en wilde graag volhouden dat je toestemming zou moeten hebben van de grondeigenaar.
Ik denk dat er andere belangen waren waardoor hij geprikkeld was.
Je hebt inderdaad toestemming nodig van de landeigenaar op momenten dat je niet opstijgt vanaf niet publiekelijk terrein. Althans, dat geldt tenminste voor ROC(-light) vluchten, maar kan mij ook goed voorstellen dat eenzelfde vereiste bestaat voor andere vormen van (recreatieve) vluchten.

Ook in de polder kan ik mij voorstellen dat er private terreinen bestaan, op basis van jouw informatie kan ik echter niet bepalen of dat het geval is.

Heb je nog navraag gedaan naar de mogelijk achterliggende 'prikkels' die je vermoedde? Ik ben erg benieuwd naar de redenen die verschillende 'toevallige passanten' op z'n tijd aandragen, mede om zelf beter voorbereid te zijn mocht een situatie mij zelf overkomen ;).
 
Geen verdere navraag, maar toen ik zag dat ze in die polder bezig waren met een drijfjacht was ik juist al om problemen te voorkomen ruim 500m verderop gaan vliegen. Als ik over hun perceel was gaan vliegen had dat waarschijnlijk niet in dank afgenomen geworden.
Toen zij weer naar een ander adres gingen kwam stopte de laatste auto van de groep om te vragen wat ik aan het doen was. Hij wilde zich niet laten overtuigen en had het over mensen die de regels misschien wel weten maar er zich niet aan houden.
Zoals de waard is...

Mijn opstijg locatie was zoals vaker in de berm van een 60km weg.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Afgelopen zaterdag werd ik nog aangesproken door een jager tijdens een vlucht in de polder. Die dacht het allemaal wel te weten en wilde graag volhouden dat je toestemming zou moeten hebben van de grondeigenaar.
In mijn topic 'mag niet-mensen' geeft Fredz een goede tip. Trek zo'n geel waarschuwings-hesje aan. Misschien dwingt het voldoende respect af om niet lastig gevallen te worden.
Of jagers daar in trappen betwijfel ik. ;)
 
En als oom agent je tegenkomt wordt je in het ergste geval opgepakt voor identiteitsfraude o_O
Hoezo? Je neemt toch geen identiteit aan met een felgekleurd hesje.
En al helemaal als er jagers in de buurt zijn, is er niks mis mee om opvallende kleding te dragen.