RMZ DE PEEL

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Leike_one

New Member
Lid geworden
26 jun 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
53
Locatie
Nederweert
Sinds kort (?) is in de GoDrone app rondom de Peel (bij Venray) een hele grote RMZ (Radio Mandatory Zone) verschenen. Deze staat alleen in de GoDrone app en kaart, maar niet op de LvnL- interactieve kaart en PDOK. Nu heb ik al wat gegoogeld en weet dat bijvoorbeeld de CTR van Volkel in het weekend naar cat-G luchtruim veranderd maar dan wel een RMZ wordt. Het grappige is dat de verantwoordelijkheid om in deze zone bij de dronegebruiker wordt gelegd maar niet sepcifiek verboden. Nu vlieg ik met een Mavic Air (dus nog A1) en gebruik die voor 3D fotogrametry te oefenen. Dat deed ik dus ook binnen de nieuwe regels, maar zo is dat niet meer mogelijk in Midden Limburg. Dat was al slecht door defensie, maar nu compleet @#$!%. Hoe kan je aan de RMZ eisen (gaan) voldoen als recreatief vlieger? Geldt deze zone alleen voor drones maar niet voor "gewoon" vliegverkeer? Ik kan niet zo snel iets vinden op internet.
 
Die RMZ is JUIST voor "gewoon" vliegverkeer ingesteld. Waarschijnlijk zonder te realiseren dat dat voor drones ook gevolgen heet.
En nee, als recreatief vlieger heeft het geen zin om te gaan proberen te voldoen aan dat stukje avn de regelgeving. Je zult dan een cursus radiotelefonie moeten doen (€1.000), een transceiver moeten aanschaffen (€50 ~€500), een 10 meter hoge antenne moeten hebben en dan mag je nog alleen maar praten met iemand aan de andere kant van de radio.Dan moet een ander het toestel besturen, want je hebt minstens één hand nodig om de radio te bedienen.
Dus het wordt òf negeren òf niet vliegen, ben ik bang...
 
Dat is toch al even zo? Het gebied is of CTR of buiten sluitingtijd een RMZ, verboden voor de Cat Open? Zie berichtje van eAIP.

1647542484250.png
 
Ik heb vandaag de Godrone kaart nogmaals bekeken en de grote RMZ is (compleet) verdwenen.
Nu kan het zijn dat ik dit op een bepaald tijdstip (21:40u) bekijk, maar zat ook overdag eens nakijken.
 
Er is een klein misverstand. De RMZ waar ik naar verwijs (maar geen kaartje van heb) strekte zich uit tot voorbij Nederweert. Het was een "nieuwe" cirkel buiten het gebied waar nu naar verwezen wordt. De huidige luchtvaartgebieden zijn er altijd geweest. Deze was nieuw. Het centrum was ruwweg Helmond en had een doorsnede van 50km. Voor mij is het nu weer mogelijk "legaal" in mijn achtertuin te vliegen, nu deze verdwenen is.