RIVM: drones zorgen voor meer hinder dan andere kleine luchtvaart

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
RIVM: drones zorgen voor meer hinder dan andere kleine luchtvaart

Overvliegende drones zorgen voor meer hinder dan andere kleine luchtvaart zoals sport- en zakenvliegtuigjes, reclamevliegtuigjes en helikopters. Relatief veel mensen vinden dat drones inbreuk maken op hun privacy. In het algemeen geldt dat Nederlanders nauwelijks bezorgd zijn over kleine luchtvaart, maar wel over drones. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd verricht door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees verder
 
Ik vind het altijd zo raar dat men zich zo oprecht zorgen zou maken over privacy. In de zomermaanden hier vliegt hier bij ons de ene luchtballon na de andere over, vaak ook laag genoeg dat de inzittenden met een deftig cameraatje zeer gedetailleerde beelden kan maken van de mensen hun tuin/omgeving/... En niemand die daarover struikelt.
Maar owee als het om een drone gaat, dan is het een inbreuk op privacy :)
 
Ik ga niet speculeren en al helemaal geen conclusie trekken, maar het feit dat van de 6.180 ondervraagden slechts 1.990 mensen hebben gereageerd zegt ook wel wat.
 
Ik ga niet speculeren en al helemaal geen conclusie trekken, maar het feit dat van de 6.180 ondervraagden slechts 1.990 mensen hebben gereageerd zegt ook wel wat.

Wanneer ruim 60% niet reageert zal dat betekenen dat het die groep niet uitmaakt of het in ieder geval niet erg genoeg vindt om hier tijd aan te besteden.
Wat doen de onderzoekers met deze cijfers?
Een nutteloze uitkomst lijkt me.
Maar Sjaak, waar haal jij deze cijfers vandaan want ik kan ze nergens terugvinden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dankjewel, gevonden.
Heel vreemd van de RIVM dat ze deze uitslag als representatief publiceren. Bij een statistische grafiek zou maar 20% moeite hebben met drones.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
Tsja, mijn ervaring is ook dat je vaak wordt aangesproken en dat er foto's van je kentekenplaat worden gemaakt. En dat de politie wordt gebeld. Maar de regels zijn wat dit betreft subjectief en behalve oeverloze discussies over 249 gram en een Natura2000-gebied heeft het bij mij nog nooit tot een boete of iets dergelijks geleid. Op het NOS journaal zie je toch ook dagelijks drone-beelden? Gebruiken ze daar "geluidsarme dronebladen"? En als die arme Japanse toeristen in Kinderdijk er met mooi weer zijn, dan hebben ze toch geluk? Gun ze dat geluk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
Er is via verschillende media kanalen een negatief beeld gecreerd. Hierdoor denken veel mensen dat drones illegaal zijn, door criminelen gebruikt worden en dat het vaak viespeuken zijn die graag in je achtertuin kijken.
Dat is tenminste wat ik opmaak uit gesprekken die ik met omstanders voer.
Zeer vermoeiend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hardred
Privacy laat me niet lachen. All die gekkies gooien hun hele leven op fb Twitter Instagram Snapchat en 100 andere social media bedrijven dus ze moeten bij mij niet aankomen met privacy. De eerste best gek die ik tegen kom lach ik vierkant uit


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Privacy laat me niet lachen. All die gekkies gooien hun hele leven op fb Twitter Instagram Snapchat en 100 andere social media bedrijven dus ze moeten bij mij niet aankomen met privacy. De eerste best gek die ik tegen kom lach ik vierkant uit


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Was je erg vermoeid toen je dit schreef? Komt namelijk een beetje agressief over. Mensen hebben het recht om te vragen waar je mee bezig bent als je over hun bezit vliegt. En dan is het wel zo netjes om te antwoorden want anders ben jij degene die ervoor zorgt dat we een slechte naam krijgen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Geweldig
Waarderingen: JH54
Was je erg vermoeid toen je dit schreef? Komt namelijk een beetje agressief over. Mensen hebben het recht om te vragen waar je mee bezig bent als je over hun bezit vliegt. En dan is het wel zo netjes om te antwoorden want anders ben jij degene die ervoor zorgt dat we een slechte naam krijgen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Agressief als je dat agressief noemt weet je niet eens wat dat woord betekent.


DJI mini 3

Software
DJI Media maker
Adobe Master Collection
PTGui Pro 11.9
Qnap 9TB opslag

 
  • Verdrietig
Waarderingen: JH54
Heb nu drie keer meegemaakt dat een sportvliegtuig tussen de 60 en 80 meter vloog waar ik vaak met mijn drone vlieg. En naderhad denk ik daar had ik een foto van moeten maken... Maar te druk om de drone aan de grond te zetten want je verwacht niet echt een vliegtuig die over de boomtoppen scheert..
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Bij ons vliegt er om de haverklap een helicopter over. Grote camera aan de neus. Die maken meer lawaai dan een drone.
Maar ik begrijp het wel. Ik vlieg veel over bewoonde gebieden en mensen weten niet waar de drone voor vliegt. En alles wat onbekend is is men bang voor.
Een politiehelikopter is herkenbaar als politiehelicopter, een lifeliner ook.

Waar ik zelf ook altijd wat moeite mee heb is als er weer een vliegtuig heen en weer vliegt. Als je dan kijkt op flightradar24 dan zie je dat het een maatschappij is luchtfotografie doet. Eigenlijk dus niet anders dan wat wij met drones doen.
 
Nu is sinds de Mini 1/2/3 op de markt is wel een heleboel ongeregistreerde en ongeoefende dronepiloten er bij gekomen die
zich totaal niet aan enige regels of fatsoen normen houden , ze denken dat ze in die gewichtsklasse alles mogen en houden totaal geen rekening met een ander , vorig jaar bij familie in de tuin in Enkhuizen binnenstad in 1 uur 4x een mini die op ± 40 meter over de stad vloog en ook bleef hangen boven tuinen , Dan vraag je om ellende en irriteer je de mensen .
De tendens is in de media om zo negatief mogelijk over ( consumenten) drones te communiceren , dit wordt door dit soort gedrag alleen maar versterkt en op den duur zullen de regels weer aangescherpt worden en zijn degene die serieus met de hobby bezig zijn de pineut.
Ook zie je op YT heel veel voorbeelden van dit soort mensen die in de nacht vliegen en laag over stedelijk gebied , die weten misschien niet eens dat dit niet mag ,Helaas zullen er altijd domme of egoïstische mensen blijven die het voor een ander verpesten.
Nu verwacht ik hier op dit forum dat de deelnemers zich hebben ingelezen in de materie en met "gezond " verstand vliegen.
 
Het doel van de mini is toch om net onder de gewichtsklasse te blijven waar een brevet voor nodig is.
Als je een drone maakt die 249 gram is dan dat de doelgroep.

De drone in enkhuizen zou heel goed een vastgoed fotograaf kunnen zijn die foto's en video maakt van een woning voor de verkoop. Helaas is het moeilijk voor mensen om in te schatten waar de drone voor gebruikt wordt. En je kunt niet zien van wie hij is.
De komende jaren gaan we veel meer drones zien ook in de stad.

Maar ik vind wel dat iedereen die met een drone vliegt bewust moet zijn van de impact die het kan hebben op mensen. Al denk ik ook dat het nu leuk is maar over een paar jaar dan staan ze weer in de kast. Als je er geen nut voor hebt en ze niet zakelijk gebruikt waarvoor heb je hem dan.

Zelf vlieg ik ook met een mini 3 pro, voor oa makelaars, soms boven de stad. En ik ben er altijd heel open over. Als ze zien dat ik er mee bezig ben dan is het altijd ok. Veel mensen vinden het nu nog interessant. Over een aantal jaar is dat ook voorbij.