Return to Home afgebroken

Durkster

New Member
Lid geworden
14 jan 2025
Waarderingsscore
16
Punten
3
Leeftijd
65
Beste forum leden.
vandaag heb ik wat in het buitengebied van Winterswijk gevlogen. Boven een weiland mijn drone (Flip) laten stijgen tot 113 meter met een afstand van ongeveer 320 meter tot het home point, de verbinding was goed met voldoende satellieten. Om de Drone terug te laten vliegen gebruikte ik de RTH knop, RTH ingesteld op 60 meter echter RTH werd tot 2x afgebroken waarbij de Drone bleef stilhangen. Vervolgens heb ik de Drone handmatig laten dalen naar 60 meter en toen werkte RTH weer naar behoren. Ik was in de veronderstelling dat bij gebruik van RTH niet uitmaakt hoe hoog je Drone vliegt in verhouding met de instelling die je maakt op de controller (in mijn geval 60 meter)
Normaal stijgt de Drone naar de instelling die je invoert op de controller om vervolgens terug te keren, andersom had toch ook mogelijk moeten zijn, eerst dalen naar 60 meter en dan terug ?
Hebben jullie hier ervaring mee ?
Mvg Durk

De 60 meter (die je hebt ingesteld) is de minimum hoogte waarop de drone de RTH uitvoert. Dus als hij lager vliegt dan 60 meter op het moment dat je de RTH inschakelt, dan stijgt hij naar 60 meter en komt dan terug.
Vliegt hij op bv 80 meter, dan vliegt hij op 80 meter terug.

Heb je misschien per ongeluk de RTH onderbroken?

nee ik heb deze niet onderbroken, ik kreeg ook de melding in het rood dat RTH is afgebroken. Ik zag wel op de UAV Forecast app dat op die hoogte windstoten van 5 BFT voorkwam maar kreeg geen melding hierover op de controller

In de DJI Fly app zou je je logging kunnen bekijken onder je profiel en dan "Flight data center". Hier kan je de vlucht afspelen en worden alle meldingen getoond. Misschien staat hier nog iets bruikbaars tussen wat het zou kunnen verklaren?

De 60 meter (die je hebt ingesteld) is de minimum hoogte waarop de drone de RTH uitvoert. Dus als hij lager vliegt dan 60 meter op het moment dat je de RTH inschakelt, dan stijgt hij naar 60 meter en komt dan terug.
Vliegt hij op bv 80 meter, dan vliegt hij op 80 meter terug.

Heb je misschien per ongeluk de RTH onderbroken?

In de DJI Fly app zou je je logging kunnen bekijken onder je profiel en dan "Flight data center". Hier kan je de vlucht afspelen en worden alle meldingen getoond. Misschien staat hier nog iets bruikbaars tussen wat het zou kunnen verklaren?

Dank ThommieD, heb ik gedaan, ik zie de melding RTH gestart op het display en na enkele seconden RTH afgebroken, wederom RTH geactiveerd en na enkele seconden wederom afgebroken. De Drone bleef op dat moment stilhangen, na het dalen tot 60 meter geen probleem met RTH

Ja bijzonder. RTH die automatisch afgebroken wordt heb ik alleen maar gezien in situaties waarin de drone niet meer terug kon vliegen omdat er een obstakel in de weg zat (geen bypass). Wat je zelf al in je post had gezet: misschien dan toch de windstoten die op dat moment kortstondig te groot waren.

Ja, dat begin ik nu toch ook te vermoeden.
Daar lijkt het wel op, ik heb de log bestanden nog eens nagekeken en geen signaal verlies, ook voldoende satellieten. Ik vloog boven bomen omringd door weilanden. Citaat uit Chat GPT: Return to Home (RTH) kan inderdaad worden beïnvloed — en soms zelfs afgebroken — door harde windstoten.
Op mijn app werd al aangegeven windkracht 5Bft. De mini Flip is toch al wat windgevoeliger vanwege de prop bescherming.
Het was wel even schrikken omdat ik de Drone niet meer kon zien vanwege de heldere lucht. Volgende keer wat beter opletten. Fijne zondag allen

Er was zaterdag verrassend veel wind. totaal niet wat ik verwacht had na het weerbericht te hebben bekeken.
Zelfs laag bij de grond kreeg ik waarschuwingen op mijn scherm over de wind.

Er was zaterdag verrassend veel wind. totaal niet wat ik verwacht had na het weerbericht te hebben bekeken.
Zelfs laag bij de grond kreeg ik waarschuwingen op mijn scherm over de wind.
Ja ik heb het ook gemerkt de laatste dagen. Er waren weinig echt windarme momenten. Hier een plaatje van hoe het nu is in midden-nl: (roodgekleurd is niet per se altijd te veel wind, ik houd enige marge aan)

Screenshot_20250512_005126.jpg

• Leuk
Waarderingen: Running72
Mijn ervaring, door de jaren heen, is, dat de door UAV Forecast aangegeven windsnelheden, over het algemeen veel te hoog zijn.
Ik vertrouw meer op de waarden, aangegeven bij bijvoorbeeld WeerPlaza.

Mijn ervaring, door de jaren heen, is, dat de door UAV Forecast aangegeven windsnelheden, over het algemeen veel te hoog zijn.
Ik vertrouw meer op de waarden, aangegeven bij bijvoorbeeld WeerPlaza.
Hmmm... Ik zal eens kijken komende tijd wat de verschillen zijn tussen die weerdiensten. Voor mij als beginner is het nog aftasten allemaal.

Ik heb trouwens ook het omgekeerde een aantal keer gehad; windwaarschuwingen van de drone terwijl de voorspelling van UAV technisch gezien okee leek.

Let Op !
Weet dat je in UAV Forecast zelf kan instellen bij welke waarde hij een waarschuwing (rode kleur) geeft.
Ik zie dat hij bij jou, bij 31km/u nog een groene (veilige) waarde aangeeft. Dat is wel windkracht 5.
Hierbij een overzichtje van windwaarden.

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: Gino88
Let Op !
Weet dat je in UAV Forecast zelf kan instellen bij welke waarde hij een waarschuwing (rode kleur) geeft.
Ik zie dat hij bij jou, bij 31km/u nog een groene (veilige) waarde aangeeft. Dat is wel windkracht 5.
Hierbij een overzichtje van windwaarden.
Klopt, ik heb hem nu ingesteld op 32 km/h als maximum. Dat is inclusief windstoten, dus gemiddeld gezien zit je op een lagere waarde.

Het liefst heb je natuurlijk nog minder wind dan dat, dat vliegt gewoon beter. Tegelijk: de fabrikant van mijn drone zegt dat hij tot 38,5 km/h kan, wat waarschijnlijk nog een voorzichtig advies is. Dan neem ik aan dat ik op dit moment niet al te veel risico loop...

Het zal wellicht ook per drone verschillen, waar je mee wegkomt. Heb jij slechte ervaringen met wind?

Heb jij slechte ervaringen met wind?
Nee hoor. Vlieg met wat zwaardere drone's. Van Phantom 4 Pro (1,5 kg) gegaan naar Mavic 3 Pro (958 gram).
Door de nieuwe regelgeving staat de P4pro, helaas, al meer dan een jaar ongebruikt in de koffer.
(Ik houd de batterijen wel in de gaten hoor. Je weet maar nooit)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gino88