Return home

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rudi m

New Member
Lid geworden
5 nov 2022
Berichten
24
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
67
Locatie
Olen belgië
Vandaag de eerste vluchtjes gedaan,wat wordt die snel klein! Mijn vraag is hoe jullie eens de mini uit het zicht is die terugkrijgen, gewoon de return home knop indrukken of via je telefoon terugvliegen....Heb ooit eens 3 dagen in een maisveld achter mijn heli gezocht vandaar mijn vraag Voorlopig houd ik em in zichtbereik, eerst alle instellingen onder de knie krijgen
 
Mijn vraag is hoe jullie eens de mini uit het zicht is die terugkrijgen, gewoon de return home knop indrukken of via je telefoon terugvliegen....

Ik doe beide wel. Maar ook wel eens de combinatie van de twee. Bv. als ik niet héél precies weet waar de drone zich bevindt, dan druk ik eerst op de RTH knop om hem in de juiste richting te laten vliegen, om daarna de controle zelf weer te nemen.

Ik schakel trouwens de RTH eigenlijk altijd uit op de laatste 10-20 meter, om dat de besturing (en de landing) weer zelf over te nemen.
 
Had vanmorgen de RTH knop ingedrukt om te proberen maar hij ging eerst naar boven tot ik doorhad dat ie eerst naar 100m ging en dan pas terugvliegt...
 
Had vanmorgen de RTH knop ingedrukt om te proberen maar hij ging eerst naar boven tot ik doorhad dat ie eerst naar 100m ging en dan pas terugvliegt...
Die hoogte kun je instellen. Trouwens ook óf hij omhoog gaat of niet; want dat laatste wil je natuurlijk niet als je onder de bomen vliegt. Maar goed, dan gebruik je de RTH doorgaans ook niet.
Maar zoals je weet kan de RTH procedure ook automatisch in werking treden als om de een of andere manier de verbinding met de RC verbroken wordt. Het is goed om daar bij het plannen van de vlucht rekening te houden.
 
Trouwens: eigenlijk is dit een hele rare zin hè? :rolleyes:
1668198641990.png

Je zou die kunnen lezen als: Voldoet uw vlucht wél aan 1 of meer van deze eisen, dan is de dronevlucht een vlucht met een laag risico.

Men bedoelt natuurlijk te zeggen: Voldoet uw vlucht niet aan alle hierboven genoemde eisen, dan is uw dronevlucht geen vlucht met een laag risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: Janosh en Sjakie
Vandaag de eerste vluchtjes gedaan,wat wordt die snel klein! Mijn vraag is hoe jullie eens de mini uit het zicht is die terugkrijgen, gewoon de return home knop indrukken of via je telefoon terugvliegen....Heb ooit eens 3 dagen in een maisveld achter mijn heli gezocht vandaar mijn vraag Voorlopig houd ik em in zichtbereik, eerst alle instellingen onder de knie krijgen
Op de display van uw Remotecontrol of GSM is links onder in een kleiner vakje een kaart weergegeven, hierop kan je vrij nauwkeurig een plaatsbepaling vinden van uw drone, je kan die weergave ook uitvergroten, als je die kaart uitvergroot zie rechts enkele vakjes waaruit je kan kiezen welke wegenkaart je wil o.a. Google Maps.
Voor je gaat vliegen verzeker je van een Kompas en IMU ( Interne Movement Unit ) kalibratie, wel niet elke keer, maar wel van een Kompas Kali. als je meer dan 60 Km van uw laatste startplaats terug opstijgt.
 

Bijlagen

  • find my drone 2.jpg
    find my drone 2.jpg
    245,3 KB · Weergaven: 17
Op de display van uw Remotecontrol of GSM is links onder in een kleiner vakje een kaart weergegeven, hierop kan je vrij nauwkeurig een plaatsbepaling vinden van uw drone, je kan die weergave ook uitvergroten, als je die kaart uitvergroot zie rechts enkele vakjes waaruit je kan kiezen welke wegenkaart je wil o.a. Google Maps.
Voor je gaat vliegen verzeker je van een Kompas en IMU ( Interne Movement Unit ) kalibratie, wel niet elke keer, maar wel van een Kompas Kali. als je meer dan 60 Km van uw laatste startplaats terug opstijgt.
Ga is moeten komen babbelen denk ik want hier zit verdacht veel chinees tussen
 
Hallo Rudi,

RTH gaat natuurlijk altijd als je hem goed instelde (terugvlieghoogte) en indien je geduld gehad hebt om de drone zijn home point te laten zoeken.
Ik zou je echter aanraden om te doen zoals Guido zegt: via het kaartje onderaan links op je display kan je exact zien waar je drone zich bevindt tov zijn home point. Er wordt zelfs een rode lijn getekend tussen het home point en de plaats waar de drone zich op ieder moment bevindt. Als je dus je pijltje met de punt op die rode lijn zet dan keert de drone zonder extra hulp van de RTH procedure terug naar jou. Op die manier hou je je drone zelf onder controle en dat is altijd beter dan op de RTH te rekenen.
Voorts heeft Snitsenl helemaal gelijk. Je mag je drone normaal gezien niet uit het oog verliezen ... ik denk dat weinigen dit echt zo strikt nemen, maar je moet ten minste weten waar je drone ergens vliegt. Het is dus niet logisch dat je de RTH nodig hebt om je drone terug te laten keren.
Indien dit allemaal chinees is moet je echt dringend de basisregels leren om met een drone te mogen vliegen. Als we niet allemaal een beetje streng voor ons zelf zijn dan gebeuren er ongelukken en dan wordt de wetgeving voor allen (nog) strenger. Diegenen die zich er wel aan houden worden dan ook slachtoffer ...
Zoek iemand in je buurt om je uitleg te geven zodat je ten minste weet wat de regels zijn.

Groeten,

Riho.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49
Vandaag de eerste vluchtjes gedaan,wat wordt die snel klein! Mijn vraag is hoe jullie eens de mini uit het zicht is die terugkrijgen, gewoon de return home knop indrukken of via je telefoon terugvliegen....Heb ooit eens 3 dagen in een maisveld achter mijn heli gezocht vandaar mijn vraag Voorlopig houd ik em in zichtbereik, eerst alle instellingen onder de knie krijgen
Rudi, dit kan je ook doen om de zichtbaarheid van uw drone te verbeteren, het kost je wel een pak werk, het zijn tevens de kleuren van de Chinese vlag:
 

Bijlagen

  • mini gekleurd.jpg
    mini gekleurd.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 16
Thanks Guido, dit zat in de planning maar dan fluo geel of zoiets
Gisteren in de avondschemering nog eens gevlogen, ga je dan onder de boomgrens is ie opeens verdwenen, met fluo geel of hot pink blijft ie zichtbaar(der)
 
Hallo Rudi,

RTH gaat natuurlijk altijd als je hem goed instelde (terugvlieghoogte) en indien je geduld gehad hebt om de drone zijn home point te laten zoeken.
Ik zou je echter aanraden om te doen zoals Guido zegt: via het kaartje onderaan links op je display kan je exact zien waar je drone zich bevindt tov zijn home point. Er wordt zelfs een rode lijn getekend tussen het home point en de plaats waar de drone zich op ieder moment bevindt. Als je dus je pijltje met de punt op die rode lijn zet dan keert de drone zonder extra hulp van de RTH procedure terug naar jou. Op die manier hou je je drone zelf onder controle en dat is altijd beter dan op de RTH te rekenen.
Voorts heeft Snitsenl helemaal gelijk. Je mag je drone normaal gezien niet uit het oog verliezen ... ik denk dat weinigen dit echt zo strikt nemen, maar je moet ten minste weten waar je drone ergens vliegt. Het is dus niet logisch dat je de RTH nodig hebt om je drone terug te laten keren.
Indien dit allemaal chinees is moet je echt dringend de basisregels leren om met een drone te mogen vliegen. Als we niet allemaal een beetje streng voor ons zelf zijn dan gebeuren er ongelukken en dan wordt de wetgeving voor allen (nog) strenger. Diegenen die zich er wel aan houden worden dan ook slachtoffer ...
Zoek iemand in je buurt om je uitleg te geven zodat je ten minste weet wat de regels zijn.

Groeten,

Riho.
Dat chinees valt nog wel mee, anders moet je niet met drones gaan vliegen. Maar als je van analoge rc heli's naar digitaal GPS gestuurde drones gaat loop je wel tegen een steile leercurve aan!! Maar komt goed hoor,gewoon rustig op eigen tempo al technische hoogstandjes onder de knie krijgen.
 
Thanks Guido, dit zat in de planning maar dan fluo geel of zoiets
Gisteren in de avondschemering nog eens gevlogen, ga je dan onder de boomgrens is ie opeens verdwenen, met fluo geel of hot pink blijft ie zichtbaar(der)
Nog een handige tip Rudi: zet uw Remote control aan al de rest hoeft niet, Klik op het DJI app. wacht tot je de titel pagina ziet ( snelweg )) klik op onderaan " Profile " bij Profile klik op " More " daar vindt je het " Flight Data Center " oftewel het logboek van al je vluchten, druk op de gezocht datum en je ziet je volledig vlucht ( blauwe lijn ), zo kun je makkelijk je eventueel een verloren Drone terug vinden
 

Bijlagen

  • plan.jpg
    plan.jpg
    642,4 KB · Weergaven: 19
Vandaag zo'n voorgeprogrammeerde selfie gedaan, een cirkel, maar ik geraakte na voltooing niet meer in 'standaard' vlucht?....Doet die dat niet automatisch...
 
Vandaag zo'n voorgeprogrammeerde selfie gedaan, een cirkel, maar ik geraakte na voltooing niet meer in 'standaard' vlucht?....Doet die dat niet automatisch...
Normaal gezien gaat ie pas terug in " Normale " vlucht zoals je zegt door eerst op het knopje op de display te drukken waarmee je die " Selfievlucht " bent gestart.
 
  • Leuk
Waarderingen: rudi m
RTFM. dat is stap 1 om met een drone te vliegen.
en de regels in Nederland. de boetes zijn niet van de lucht!