Reporter filmt bijna-botsing tussen helikopter en drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Reporter filmt bijna-botsing tussen helikopter en drone

Een reporter van het Amerikaanse televisiestation 8ABCTulsa heeft vorige week vastgelegd hoe een drone bijna in botsing kwam met een politiehelikopter. Het voorval vond plaats tijdens een processie ter ere van een omgekomen politieagent in de stad Tulsa (Oklahoma). Onduidelijk is nog of de dronepiloot überhaupt mocht vliegen op de betreffende locatie.

Lees verder
 
Wow. Dit is de eerste bijna-botsing die ik op beeld zie. De piloot vliegt zijn drone recht naar de helicopter toe, onbegrijpelijk.
 
Wow. Dit is de eerste bijna-botsing die ik op beeld zie. De piloot vliegt zijn drone recht naar de helicopter toe, onbegrijpelijk.
Helaas blijkt maar weer hoe het onderste deel van het luchtruim eigenlijk niet veilig door zowel drones als ander luchtverkeer gedeeld kan worden, met de huidige staat van de techniek en - belangrijker nog - een gebrek aan kennis bij dronepiloten. Het zou al helpen als alle drones voorzien worden van een ADS-B 'in' receiver (DJI noemt dat AirSense) en ADS-B 'out' verplicht wordt gesteld op alle bemande luchtvaartuigen, zodat je als dronepiloot tijdig een seintje krijgt dat er bijvoorbeeld een heli aankomt.

Maar los daarvan is het wederom een pleidooi voor VLOS vliegen en het hebben van situational awareness.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
het hebben van situational awareness.

Dat is juist het onbegrijpelijke voor mij in deze video. Hoe kan de dronepiloot zich nou niet aware zijn van een helicopter? Dan moet je toch wel doof, blind en hersenloos tegelijk zijn.
 
Dat is juist het onbegrijpelijke voor mij in deze video. Hoe kan de dronepiloot zich nou niet aware zijn van een helicopter? Dan moet je toch wel doof, blind en hersenloos tegelijk zijn.
Je zult ze de kost moeten geven die hun drone zonder na te denken op vele honderden meters zo niet kilometers afstand laten rondvliegen. Geloof me, dan heb je echt totaal geen situational awareness meer.

Check ook dit voorbeeld uit 2017: Botsing met legerhelikopter bleef onopgemerkt door dronebestuurder
 
En zo zijn er veel. Ook hier in Nederland, ben ik bang. Altijd gaat het maar weer over de verste afstand, FCC mode, signal boosters. Mijn YouTube video met de meeste likes is... hoe ver komt mijn Mavic Mini in het open veld...
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik heb ook de neiging om niet te reageren op video's van een situatie waarin je overduidelijk niet mag vliegen. Hoewel ik zelf ook laatst de fout heb gemaakt om te vliegen boven een 80 km weg buiten de bebouwde kom, terwijl dit alleen maar mag bij een 60 km weg.
 
Het zou al helpen als alle drones voorzien worden van een ADS-B 'in' receiver (DJI noemt dat AirSense) en ADS-B 'out' verplicht wordt gesteld op alle bemande luchtvaartuigen, zodat je als dronepiloot tijdig een seintje krijgt dat er bijvoorbeeld een heli aankomt.
In theorie prachtig, maar in de praktijk anders: 'Mijn drone heeft ADS-B, dus mij kan niks gebeuren' ..dat wordt de gedachtegang bij de gemiddelde dronevlieger. Kijk eens naar de geo-fence die DJI gebruikt, die klopt hier in nederland van geen kant en is in feite al verantwoordelijk voor een overgroot deel van de illegale vluchten omdat mensen toch vertrouwen op zo'n systeem. ADS-B geeft slechts een deel van het vliegverkeer weer dus dat is een mooie marketing maar in de praktijk onbruikbaar.
 
In theorie prachtig, maar in de praktijk anders: 'Mijn drone heeft ADS-B, dus mij kan niks gebeuren' ..dat wordt de gedachtegang bij de gemiddelde dronevlieger. Kijk eens naar de geo-fence die DJI gebruikt, die klopt hier in nederland van geen kant en is in feite al verantwoordelijk voor een overgroot deel van de illegale vluchten omdat mensen toch vertrouwen op zo'n systeem. ADS-B geeft slechts een deel van het vliegverkeer weer dus dat is een mooie marketing maar in de praktijk onbruikbaar.
Dat ben ik helemaal met je eens. De gebruiker moet zelf weten wat wel en niet kan (of mag). Alles wat DJI doet op het gebied van geofencing, AirSense etc is echt bedoeld om onwetende mensen tegen zichzelf te beschermen. Het gevaar is inderdaad dat men daar dan blindelings op gaat vertrouwen, net zoals bezitters van een Tesla die 100% op de autopilot gaan leunen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr