René uit Zeist

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Rene4312

New Member
Lid geworden
13 aug 2017
Berichten
7
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
Zeist
Ik heb nu een maand een Yuneec Q500-4k. Nog niet veel mee gevlogen, beetje tijdgebrek. Had eerst wat problemen met het instellen van de camera, kon maar geen RAW beelden krijgen. Is nu gelukkig opgelost.
Wat filmpjes proberen te maken maar die zijn het nog (langer) niet waard om ze te publiceren, nog even blijven oefenen!
Haal veel info van dit forum en verbaas me er over hoe vaak er nog gevlogen wordt waar het niet mag. Ik kom op youtube filmpjes tegen van mijn eigen huis die volgens mij in de 3 km no-fly ligt van het UMC.
Verder is de informatie over waar je nu wel en niet vliegen mag heel karig. Verschillende sites spreken elkaar tegen, dus neem ik geen risico en vlieg alleen daar waar ik 100% zeker ben dat het mag.

Veel vliegplezier iedereen!
René
 
Ik heb nu een maand een Yuneec Q500-4k. Nog niet veel mee gevlogen, beetje tijdgebrek. Had eerst wat problemen met het instellen van de camera, kon maar geen RAW beelden krijgen. Is nu gelukkig opgelost.
Wat filmpjes proberen te maken maar die zijn het nog (langer) niet waard om ze te publiceren, nog even blijven oefenen!
Haal veel info van dit forum en verbaas me er over hoe vaak er nog gevlogen wordt waar het niet mag. Ik kom op youtube filmpjes tegen van mijn eigen huis die volgens mij in de 3 km no-fly ligt van het UMC.
Verder is de informatie over waar je nu wel en niet vliegen mag heel karig. Verschillende sites spreken elkaar tegen, dus neem ik geen risico en vlieg alleen daar waar ik 100% zeker ben dat het mag.

Veel vliegplezier iedereen!
René

Welkom René en dorpsgenoot!

Waar vlieg je dan meestal wél als ik vragen mag? Ik meestal op een klein open veld aan de rand van Groot Heidestein, al moet ik toegeven dat ik daar al enkele maanden niet meer ben geweest.
 
mijn eigen huis die volgens mij in de 3 km no-fly ligt van het UMC.
Hallo René,

welkom ook!
Ik werd getriggerd door "UMC". Ik heb daarover onlangs nog een private discussie gehad met mede forumlid JH54. Punt was dat hij ook in die regio wilde vliegen en contactgegevens zocht van de havenmeester UMC. Toen ik ging zoeken, kwam ik de hele helihaven van het UMC niet tegen op de luchtvaartkaart of in het AIP (dat zou de officiële bron moeten zijn...). Toch contact gezocht via het algemene emailadres van het UMC om te vragen of ze nu wel of niet een officiële helihaven hadden en HUN antwoord was "ja". Ze hadden ook alle benodigde papieren van IL&T gekregen, maar kennelijk is er vervolgens iets mis gegaan in de communicatie naar LVNL, die de kaart en het AIP maakt. Anyway, lang verhaal kort:
JH54 mocht van de betreffende havenmeester binnen die straal van drie kilometer vliegen met zijn club, zolang de helicopters en het ziekenhuis niet gehinderd werden.
Wellicht voor jou (en Bob?) de moeite om even contact op te nemen met die havenmeester?
Ik ben alleen principieel tegen het posten van emailadressen of andere contactgegevens op een forum, dus ik kan je (jullie) die wel in een PM sturen, als je wilt...
 
Hallo René,

welkom ook!
Ik werd getriggerd door "UMC". Ik heb daarover onlangs nog een private discussie gehad met mede forumlid JH54. Punt was dat hij ook in die regio wilde vliegen en contactgegevens zocht van de havenmeester UMC. Toen ik ging zoeken, kwam ik de hele helihaven van het UMC niet tegen op de luchtvaartkaart of in het AIP (dat zou de officiële bron moeten zijn...). Toch contact gezocht via het algemene emailadres van het UMC om te vragen of ze nu wel of niet een officiële helihaven hadden en HUN antwoord was "ja". Ze hadden ook alle benodigde papieren van IL&T gekregen, maar kennelijk is er vervolgens iets mis gegaan in de communicatie naar LVNL, die de kaart en het AIP maakt. Anyway, lang verhaal kort:
JH54 mocht van de betreffende havenmeester binnen die straal van drie kilometer vliegen met zijn club, zolang de helicopters en het ziekenhuis niet gehinderd werden.
Wellicht voor jou (en Bob?) de moeite om even contact op te nemen met die havenmeester?
Ik ben alleen principieel tegen het posten van emailadressen of andere contactgegevens op een forum, dus ik kan je (jullie) die wel in een PM sturen, als je wilt...

Ik heb inderdaad ook ooit gezocht naar de aanwezigheid van de helipad in zowel het AIP als de officiële luchtvaartkaart. Helaas tevergeefs, al hebben de mensen bij Aeret 'm opmerkelijk genoeg wél opgenomen.

Dit is ongetwijfeld één van de redenen geweest waarom ik in mijn beginnende vliegjaren een tweetal keren aan de rand van de Uithof heb gevlogen, mijzelf van geen kwaad bewust maar achteraf gezien wel problematisch aangezien dit ruim binnen 3km van het UMC was. Sindsdien heb ik er niet meer gevlogen en ik heb om dezelfde redenen verschillende producenten (helaas) nadrukkelijk géén toestemming gegeven om de gemaakte beelden te gebruiken in enkele televisieprogramma's.

In het vervolg zal ik zeker e.e.a. coördineren met de exploitant dus voel je vrij om de contactgegevens (al dan niet per privé-bericht) te delen. Alvast bedankt!
 
Ik heb inmiddels ook LVNL (nogmaals) aangespoord de helihaven op de kaart en in het AIP te zetten. Dat zal natuurlijk in eerste instantie een pencorrectie worden, maar volgend jaar maart zou toch moeten lukken ... :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Welkom René en dorpsgenoot!

Waar vlieg je dan meestal wél als ik vragen mag? Ik meestal op een klein open veld aan de rand van Groot Heidestein, al moet ik toegeven dat ik daar al enkele maanden niet meer ben geweest.

Nu nog in de weekenden voornamelijk bij Diever, aan de rand van een natura 2000 gebied. Ik heb daar een seizoensplaats op een camping, er zijn daar genoeg mooie en heel rustige plekken in de buurt.

Ik heb inderdaad ook ooit gezocht naar de aanwezigheid van de helipad in zowel het AIP als de officiële luchtvaartkaart. Helaas tevergeefs, al hebben de mensen bij Aeret 'm opmerkelijk genoeg wél opgenomen.

Ik kijk eigenlijk op de kaarten van Aeret of ik ergens mag vliegen, is dat te kortzichtig? Volgens de Hover app mag ik net wel bij mijn huis vliegen.

René
 
Aeret is een heel goed alternatief voor de officiële VFR kaart. Is up-to-date en kennelijk zelfs completer
Hover zou ik persoonlijk verwijderen. Wat ik er van gezien heb, klopte niet veel van.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Die indruk had ik ook al. Maar als FC Utrecht thuis speelt, krijg ik daar wel een no-fly zone van vermeld in Hover.

René.
 
Daar is tie dan.
Ik ben lid van de HCC Drones en een paar keer per jaar kwamen we bijeen om te overleggen en te vliegen bij een gelegenheid in de Bilt.
Begin dit jaar kwam ik er via de Aeret-site achter dat we nog net binnen de 3km van de heliport UMC vlogen. We zijn daar dan ook gestopt en op andere locaties gaan vliegen, wat echter niet beviel. Via Eric-Jan ben ik aan een email-adres gekomen van de beheerder van die Heliport. Inmiddels hebben we, de HCC Drones, schriftelijke toestemming om te mogen vliegen, aleen bij de locatie te de Bilt (ongeveer 2,8 km van het UMC). Verder is afgesproken tijdens het vliegen een waarnemer te hebben en de dagen dat er gevlogen gaat worden ruim van te voren aan te melden.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en BobvdM
Hallo René,

welkom ook!
Ik werd getriggerd door "UMC". Ik heb daarover onlangs nog een private discussie gehad met mede forumlid JH54. Punt was dat hij ook in die regio wilde vliegen en contactgegevens zocht van de havenmeester UMC. Toen ik ging zoeken, kwam ik de hele helihaven van het UMC niet tegen op de luchtvaartkaart of in het AIP (dat zou de officiële bron moeten zijn...). Toch contact gezocht via het algemene emailadres van het UMC om te vragen of ze nu wel of niet een officiële helihaven hadden en HUN antwoord was "ja". Ze hadden ook alle benodigde papieren van IL&T gekregen, maar kennelijk is er vervolgens iets mis gegaan in de communicatie naar LVNL, die de kaart en het AIP maakt. Anyway, lang verhaal kort:
JH54 mocht van de betreffende havenmeester binnen die straal van drie kilometer vliegen met zijn club, zolang de helicopters en het ziekenhuis niet gehinderd werden.
Wellicht voor jou (en Bob?) de moeite om even contact op te nemen met die havenmeester?
Ik ben alleen principieel tegen het posten van emailadressen of andere contactgegevens op een forum, dus ik kan je (jullie) die wel in een PM sturen, als je wilt...

Beste Eric-J, Heb jij voor mij middels een PM het mailadres van het UMC Havenmeester. Ik ben op dit moment werkzaam op het nieuwbouw project van het RIVM, Helsinkilaan 1, Utrecht de Uithof. Ik ben in bezit van een MAVIC Zoom en wil graag ivm specifieke bouwdelen een dronefilm maken. Dus willen wij toestemming gaan vragen aan de havenmeester. Maar kan op internet niets vinden. Mijn (onze) dank is groot. Willy