Arjan Schuw
Member
Gewone vliegtuigen worden tegenwoordig individueel geïdentificeerd door een 24 bits ICAO address and identification.
Voor details zie AIP NL AIC Series B 23/2004.
Het zou vreemd zijn om voor drones iets anders te bedenken.
24 bits past decimaal in 8 cijfers. Heb je bijna 16.8 miljoen mogelijke luchtvaartuigen wereldwijd.
Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
ICAO heeft in 2019 een State Letter uitgegeven waarin Staten dringend geadviseerd worden geen detectie technieken ten behoeve van drones te gebruiken die gebruik maken van de 1090MHz frequentie of van een 24 bits adres. Zie https://www.icao.int/Meetings/DRONE...977 1 090 MHz spectrum issues/SL 19-77 EN.pdf.
Alleen wanneer men onder verantwoordelijkheid van ATS vliegt (volledig geïntegreerd, IFR) kunnen deze technieken noodzakelijk zijn.
De FAA heeft het gebruik van transponders (Mode S, ADS-B en UAT) om die reden al verboden. In Europa heeft men ervoor gekozen drones niet meer te registreren (m.u.v. gecertificeerde), waardoor men automatisch niet meer beschikt over een 24-bitsadres en PH- registratie. Beiden noodzakelijk voor het gebruik van genoemde technieken. Ook in Europa richt men zich op andere technieken.
Achtergrond informatie over de State Letter kun je vinden in het ICAO verslag op https://www.icao.int/NACC/Documents/Meetings/2019/ADSBOUT/ADSB-OUT-M-IP04.pdf.
Er zal dus gezocht moeten worden naar andere detectie technieken. Remote ID heeft overigens een andere functie/doel dan de detectie technieken voor de bemande luchtvaart.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app