registratie nummer op een sticker plaatsen.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
In de VS is onder 250 gram gewoon vrij van registratie. Geen gezeur over een camera. Ik durf ernstig te betwijfelen dat een rechter met deze camera-regel een straf oplegt wanneer je je DJI Mini 2 zonder registratie rondvliegt. EASA en de Rijksdienst voor Wegverkeer gaan niet over onze privacy. Daar hebben we andere wetten en instanties voor. Het gevaar is dat nu iedereen de politie kan bellen wanneer men zich bespioneerd voelt zonder enig bewijs. En dan krijg je de bekeuring thuisgestuurd d.m.v. je remote-ID. Het enige verweer is een advocaat inhuren om je onschuld omtrent het vliegen van je Tello aan te tonen. Gezien de tarieven van de advocatuur is die kans niet groot. En dus betaal je de paar honderd Euro en stop je met je hobby. Een foto of video maken behoort dan tot een strafbaar feit. Stel je voor dat door oneindig in te zoomen je een Europarlementariër betrapt op een geheime liefdesrelatie.
 
Maar wij wonen niet in de VS en hier gelden andere regels en die zijn gelukkig nu bijna in heel Europa hetzelfde uitgezonderd wat uitzonderingen en ik vindt het best wel jammer dat je nu met drones onder de 250gram geen kleine opleiding hoeft te hebben zodat iedereen weet waar ze het over hebben
In de VS is onder 250 gram gewoon vrij van registratie. Geen gezeur over een camera. Ik durf ernstig te betwijfelen dat een rechter met deze camera-regel een straf oplegt wanneer je je DJI Mini 2 zonder registratie rondvliegt. EASA en de Rijksdienst voor Wegverkeer gaan niet over onze privacy. Daar hebben we andere wetten en instanties voor. Het gevaar is dat nu iedereen de politie kan bellen wanneer men zich bespioneerd voelt zonder enig bewijs. En dan krijg je de bekeuring thuisgestuurd d.m.v. je remote-ID. Het enige verweer is een advocaat inhuren om je onschuld omtrent het vliegen van je Tello aan te tonen. Gezien de tarieven van de advocatuur is die kans niet groot. En dus betaal je de paar honderd Euro en stop je met je hobby. Een foto of video maken behoort dan tot een strafbaar feit. Stel je voor dat door oneindig in te zoomen je een Europarlementariër betrapt op een geheime liefdesrelatie.

Verzonden met mijn CPH2145 en de Dronepilots.nl app
 
Maar wij wonen niet in de VS en hier gelden andere regels en die zijn gelukkig nu bijna in heel Europa hetzelfde uitgezonderd wat uitzonderingen en ik vindt het best wel jammer dat je nu met drones onder de 250gram geen kleine opleiding hoeft te hebben zodat iedereen weet waar ze het over hebben

Verzonden met mijn CPH2145 en de Dronepilots.nl app
Dus 99+10+199+10+23=341 Euro voor cursussen en registratie is prima als een jochie van 12 in de tuin vliegt met zijn 50 gram drone van 15 Euro vanwege de camera? Want volgens de regels moet zijn vader of moeder daar wel aan voldoen en ernaast blijven staan met vliegbrevet en (komt'ie....) exploitantnummer. Die vliegtuigen zijn hetzelfde in de VS hoor? Voor de veiligheid maakt het geen verschil of er een 0.3mp camera op zit. Wat ik jammer vind is dat mensen de regels zoals ze zijn NOG STRENGER willen hebben! Nog effe en alleen volledig gecertificeerde astronauten mogen nog rondlopen met een ballon op een stokkie. (oprechte excuses voor incorrect Nederlands taalgebruik)
 
  • Grrr
  • Leuk
Waarderingen: Qwastt en JH54
Ik registreerde mij met mijn DJI Mini 2 bij de RDW en ontving een registratie nummer.
Ik heb vervolgens dit nummer bij mijn persoonlijke gegevens van de drone in het systeem ingebracht en ook heb ik dat registratie nummer op een papiertje met tape op de drone vast gemaakt.
Mijn vragen zijn:
Is er iemand die voor mij op een fatsoenlijke kleine sticker mijn registratienummer kan printen en dat ik die kleine sticker dan op een geschikte plek op mijn DJI Mini 2 kan plakken zodat het er netjes uit ziet en de sticker ook blijft zitten? Wat is dan zijn adres?
Het oog wil ook wat.. Op de foto zie je hoe ik mijn exploitantnummer op mijn mini SE heb staan.
(Eigen ontwerp bestelt bij stickerzone. nl)
 

Bijlagen

  • Compress_20220307_135134_4909.png
    Compress_20220307_135134_4909.png
    916,5 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: BramB en Ben Blom
Ik heb de mini2 voorzien van een brandplaatje op het batterijklepje.
 

Bijlagen

  • 202202131416.jpg
    202202131416.jpg
    883,3 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: BramB
heb sinds gisteren een DJI Mini 2 aangeschaft en netjes een exploitantnummer gekocht. Maar nu vraag ik mij oprecht af: als ik bv. in Juni in Schotland mijn drone gebruik om te filmen en fotograveren, of hier in NL op wat afgelegen plekken de Drone laat vliegen; waarom zou ik uberhaupt met een sticker het uiterlijk van mijn drone aantasten? Ik heb het nummer bij mijn gegevens in de app staan EN heb het nummer op mijn mobiele device bij me.
Mij dat lijkt dat meer dan afdoende!!??
 
  • Leuk
Waarderingen: Speedy
Nee. Da's niet afdoende. De regelgeving is anders. En in Schotland heb je ook weer een UK-registratie nodig!
 
Nee. Da's niet afdoende. De regelgeving is anders. En in Schotland heb je ook weer een UK-registratie nodig!
Dat bestrijd ik. heb enige research gedaan (hoewel internet natuurlijk ook 'fake' berichten kan zan zal bevatten. Maar oa. een blog van een professionele drone pilot leert "De regels in Schotland zijn redelijk hetzelfde als in Nederland. Wel zijn er grote laagvlieggebieden. Vooraf kun je controleren of die geactiveerd zijn. Ook waren er bij veel toeristische plekken drone-verbodsborden. Die zijn overigens niet onderbouwd in de regelgeving".
en van mede drone liefhebbers: (quote betrekking hebbend op Schotland)
  • Vlieg je drone niet hoger dan 120 meter.
  • Houd voldoende afstand (minimaal 50 meter) tot treinsporen, wegen en water wegen.
  • Je drone altijd in het zicht houden (VLOS).
 
Laatst bewerkt:
heb sinds gisteren een DJI Mini 2 aangeschaft en netjes een exploitantnummer gekocht. Maar nu vraag ik mij oprecht af: als ik bv. in Juni in Schotland mijn drone gebruik om te filmen en fotograveren, of hier in NL op wat afgelegen plekken de Drone laat vliegen; waarom zou ik uberhaupt met een sticker het uiterlijk van mijn drone aantasten? Ik heb het nummer bij mijn gegevens in de app staan EN heb het nummer op mijn mobiele device bij me.
Mij dat lijkt dat meer dan afdoende!!??
Ook het RDW schrijft dit voor, specifiek voor drones met camera. Het voordeel voor u kan zijn, indien u de drone kwijtraakt de vinder d.m.v. deze indentificatie contact kan opnemen met de eigenaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr.Kidding
Dat bestrijd ik. heb enige research gedaan (hoewel internet natuurlijk ook 'fake' berichten kan zan zal bevatten. Maar oa. een blog van een professionele drone pilot leert "De regels in Schotland zijn redelijk hetzelfde als in Nederland. Wel zijn er grote laagvlieggebieden. Vooraf kun je controleren of die geactiveerd zijn. Ook waren er bij veel toeristische plekken drone-verbodsborden. Die zijn overigens niet onderbouwd in de regelgeving".
en van mede drone liefhebbers: (quote betrekking hebbend op Schotland)
  • Vlieg je drone niet hoger dan 120 meter.
  • Houd voldoende afstand (minimaal 50 meter) tot treinsporen, wegen en water wegen.
  • Je drone altijd in het zicht houden (VLOS).

Met 'de regelgeving is anders' bedoelde ik op jouw: "Mij lijkt dit afdoende"
"...waarom zou ik uberhaupt met een sticker het uiterlijk van mijn drone aantasten? Ik heb het nummer bij mijn gegevens in de app staan EN heb het nummer op mijn mobiele device bij me. Mij dat lijkt dat meer dan afdoende!!??"
De regelgeving is anders, Mr. Kidding. De registratie moet zichtbaar op je drone worden aangebracht.
En ookal lijkt de regelgeving in de UK veel op die in de EU. In de UK gelden je EU license en registratie niet.
 
Met 'de regelgeving is anders' bedoelde ik op jouw: "Mij lijkt dit afdoende"
"...waarom zou ik uberhaupt met een sticker het uiterlijk van mijn drone aantasten? Ik heb het nummer bij mijn gegevens in de app staan EN heb het nummer op mijn mobiele device bij me. Mij dat lijkt dat meer dan afdoende!!??"
De regelgeving is anders, Mr. Kidding.
En ookal lijkt de regelgeving in de UK veel op die in de EU. In de UK gelden je EU license en registratie niet.
Ik begrijp inmiddels van veel mensen dat het 'beter' is om het nummer gewoon op de drone te plakken.
Verder verschillen wij van mening m.b.t de UK maar dat was ook niet de vraag dus die laat ik verder zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ben Blom
De EU regulations gelden niet meer in de UK (en andersom):
Als jij in de UK wilt vliegen heb je niet meer met de EU-regelgeving te maken, maar met de UK-regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr.Kidding
De EU regulations gelden niet meer in de UK (en andersom):
Als jij in de UK wilt vliegen heb je niet meer met de EU-regelgeving te maken, maar met de UK-regelgeving.
Toch een mooi bewijs van het nut van dit forum. Thanks for de links. Het blijkt dus inderdaad dat de sites die ik heb bekeken niet zijn bijgewerkt. En de sites die jij benoemd hat ik zelf nog niet gevonden . Inmiddels de test gedaan en beide IDs binnen. Dus nu óók een gecertificeerde drone-pilot in het VK
 
Gewoon met een labelwriter joh, kleinste lettertype, klaar!
Registreren bij rdw lukt niet merk ik pagina bestaat niet zegt laptop ??

Ik heb me nog steeds niet geregistreerd
Zie dat nut ook niet van in straks luchtruim vol nrs

Wat doen ze ermee .

Luchtruim sluiten
Neem ik aan ik wacht maar af de 1 zegt je moet registreren

De ander zegt speelgoed ding van 249 gr ook al camera hoeft niet

Op internet staat veel verwarrende tekst vind ik
Rdw is niet bereikbaar
 
Daar wel inderdaad.
maar ik zie niets staan en wat ik ook op zoek voor een drone van 249 gram.
en dan kan ik de internet afzoeken maar er is niets officieel duidelijk van wat moet je doen met een drone van 249 gr want een drone van 249 aan is gewoon een "speelgoed droon" en daar zijn juist de meningen over verdeeld .
Ook staan ze je niet te woord op je vragen dan zeggen ze staat beschreven zoals vermeld.
Arjan
 
Ik heb dit weekend mijn drone geregistreerd.
Volgens mij moet een drone < 250 gr geregistreerd worden als die een camera heeft.
Ik klikte inderdaad ook op een broken link bij de RDW site maar even zoeken en het lukt wel. Aanvraag exploitantennummer was het geloof ik.
Of er streng op gecontroleerd wordt geen idee, maar voor 2 tientjes is het geregeld.
 
Ik dacht er ook zo over, zeker met het ook op de remote id die er misschien aankomt. Boete schijnt 425€ eu te zijn. En met de soms rare mensen die gaan klagen en melden wil ik dit niet riskeren. Een drone van 500€ valt niet onder speelgoed. Speelgoed geef je kinderen onder de 14 jaar. Dit niet.
 
Is wat, maar is voor Europese droneregels niet nodig, zeker niet in Open Category.

Immers, daarin is voorzien dat binnen een jaar of twee alle drones dit nummer ook uitzenden als ze vliegen, dus samen met U-space enzo is het nummer dan toch altijd bekend, ook als een drone na/tijdens een probleem mocht affikken.
Als je een
Is wat, maar is voor Europese droneregels niet nodig, zeker niet in Open Category.

Immers, daarin is voorzien dat binnen een jaar of twee alle drones dit nummer ook uitzenden als ze vliegen, dus samen met U-space enzo is het nummer dan toch altijd bekend, ook als een drone na/tijdens een probleem mocht affikken.
Als je een registratie nummer hebt moet je dit ook aangeven bij DJI account en ben je verplicht dit in je remote contr te zetten ?

mvg arjan