Bij mij in de buurt heeft een werf een landingsplek voor helikopters. Deze landingsplek wordt sporadisch (naar mijn weten enkele keren per jaar) gebruikt om klanten tussen de werf en Schiphol te vervoeren. Naar mijn inschatting is er in de praktijk geen enkel risico op de plekken waar ik zou willen vliegen, omdat deze op redelijke afstand van de landingsplek en ver uit de voorspelbare vliegroute liggen, en omdat er zeker in het weekend geen vliegverkeer plaats zou vinden. Ik vermoed echter dat de wet het niet met mij eens is.
Ik heb de landingsplek opgezocht in de eAIP van LVNL, en daar staat deze genoteerd onder de kop 'Occasional landing sites'. No-fly zone kaarten geven tegenstrijdige informatie, waar sommige de landingsplaats uberhaupt niet weergeven, godrone spreekt van 'gebied met verhoogd risico', en AERET spreekt van niet vliegen binnen 3km tenzij geen bezwaar van de exploitant. Is een 'Occasional landing site' in principe een onbemande luchthaven? Geldt voor een 'Occasional landing site' dezelfde regelgeving als voor heliports en heb ik dus dikke pech?
Ik heb de landingsplek opgezocht in de eAIP van LVNL, en daar staat deze genoteerd onder de kop 'Occasional landing sites'. No-fly zone kaarten geven tegenstrijdige informatie, waar sommige de landingsplaats uberhaupt niet weergeven, godrone spreekt van 'gebied met verhoogd risico', en AERET spreekt van niet vliegen binnen 3km tenzij geen bezwaar van de exploitant. Is een 'Occasional landing site' in principe een onbemande luchthaven? Geldt voor een 'Occasional landing site' dezelfde regelgeving als voor heliports en heb ik dus dikke pech?