Regels op Curacao

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
beste peter oostenveld,
hebt u toevallig het emailadres van hem?
ik heb gezocht maar kan het nergens vinden.
alvast bedankt.
 
Heb net te horen gekregen dat eigenlijk de drone altijd door de douane word ingenomen tot en met het moment dat je naar de: cba (curacaose burgerluchtvaart autoriteit) bent geweest. Zou dit kunnen kloppen? Hebben mensen hier ervaringen mee?
 
Ik heb nog even contact gehad met Bureau Telecommunicatie en Post (BT&P) en die hebben mij de onderstaande reactie gestuurd.

Om een drone op Curaçao te gebruiken moet er contact opgenomen worden met Bureau Telecommunicatie en Post (BT&P) en met Curaçao Civil Aviation Authority (CCAA).
BT&P is verantwoordelijk voor het verifiëren of de frequenties die door de drone gebruikt worden. Hiervoor is het noodzakelijk dat je het merk en model naar BTP toestuurt samen met een kopie van je legitimatiebewijs.
BT&P verzorgt een document welk bij de douane gebruikt moet worden.
Verder is CCAA verantwoordelijk voor het registratie van drones. En ook de regels voor drone gebruik op Curaçao.
Je moet het bijgevoegde document invullen en naar Michael.llanes@gobiernu.cw toesturen.

Het document waarover deze het heeft is ook eerder in dit onderwerp gepost.

De contactpersoon bij de BT&P is:
ing. Rochello Viceisza
Technical Affairs Officer
Beatrixlaan 9
Curaҫao
Phone: +599 9 463 1749
Fax: +599 9 736 5265
E-mail: r.viceisza@burtel.cw


Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.

J-P.

PS. heb de laatste Airmap bekeken en nu zijn de CTR's bij Aruba en Curaçao verdwenen. Enkel Bonaire staat (nog)vol met CTR en no-fly zones. :(

ABC islands-airmap-190125.JPG
 
Laatst bewerkt:
Momenteel zit ik in curacao, met mn drone. Ik heb vooraf telecom gemaild en alle medewerking gekregen. Je kan de formulieren vooraf insturen en van een stempel laten voorzien. Ik had ze met een paar dagen gestempeld retour.
Telecom wil de frequenties weten waarop ze werken en de luchtvaart wil je bewust maken in welke gebieden je niet mag vliegen en hoe hoog etc.
Overigens zat mn marvic air gewoon in mijn handbagage bij de douane en ze hebben ook niets gevraagd.
Van andere hier heb ik wel vernomen dat men van de douane een cursus moesten volgen. Ik heb daar niets van gehoord.


Erik-Jan


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb nog even contact gehad met Bureau Telecommunicatie en Post (BT&P) en die hebben mij de onderstaande reactie gestuurd.

Dus, Michael.llanes@gobiernu.cw mailen met het ingevulde document en je krijgt op die manier permissie?


Om een drone op Curaçao te gebruiken moet er contact opgenomen worden met Bureau Telecommunicatie en Post (BT&P) en met Curaçao Civil Aviation Authority (CCAA).
BT&P is verantwoordelijk voor het verifiëren of de frequenties die door de drone gebruikt worden. Hiervoor is het noodzakelijk dat je het merk en model naar BTP toestuurt samen met een kopie van je legitimatiebewijs.
BT&P verzorgt een document welk bij de douane gebruikt moet worden.
Verder is CCAA verantwoordelijk voor het registratie van drones. En ook de regels voor drone gebruik op Curaçao.
Je moet het bijgevoegde document invullen en naar Michael.llanes@gobiernu.cw toesturen.

Het document waarover deze het heeft is ook eerder in dit onderwerp gepost.

De contactpersoon bij de BT&P is:
ing. Rochello Viceisza
Technical Affairs Officer
Beatrixlaan 9
Curaҫao
Phone: +599 9 463 1749
Fax: +599 9 736 5265
E-mail: r.viceisza@burtel.cw


Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.

J-P.

PS. heb de laatste Airmap bekeken en nu zijn de CTR's bij Aruba en Curaçao verdwenen. Enkel Bonaire staat (nog)vol met CTR en no-fly zones. :(

Bekijk bijlage 765
 
Hallo,

Iemand toevallig nog een update? Laatse post dateert van bijna 4 jaar geleden.
Is het nog steeds zo dat je je dient te registeren of is hier toevallig nog iest verandert?

Thx
 

En de lokale "Aviation Authority" heeft dit pdf'je uit 2018 nog op z'n website staan:

 
Al sedert 2 jaar mail ik mij suf naar allerlei instanties op Curacao om goedkeuring te krijgen voor het invoeren van mijn drone.
Tot nu toe nog geen enkel resultaat ...
 
Ik heb eind 2022 een aanvraag ingediend bij:

Civil Aviation
Authority:
Department of Civil Aviation
Seru Mahuma Z/N
Willemstad
Curacao
Tel.:+599 9 839 3319
Fax: +599 9 868 9924
Email: civilair@gobiemu.c

Zij hebben me alle formulieren gestuurd.

Groet,

Jan
 
Niets dan lof voor de betrokken Autoriteiten op Curacao.
Binnen 30 uur (!) waren alle benodigde dokumenten binnen.
Daar kunnen heel wat instanties hier een voorbeeld aan nemen.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2024-02-29 at 00.40.42.jpg
    Screenshot 2024-02-29 at 00.40.42.jpg
    431,7 KB · Weergaven: 15
  • 2024-curacao-drone-registration.pdf
    446,1 KB · Weergaven: 2
Niets dan lof voor de betrokken Autoriteiten op Curacao.
Binnen 30 uur (!) waren alle benodigde dokumenten binnen.
Daar kunnen heel wat instanties hier een voorbeeld aan nemen.
Klopt helemaal Vranz, kreeg gisteravond ook alle benodigde documenten binnen.
Als je eenmaal weet hoe het werkt is het een 'piece of cake'!