Regels na 1 januari 2023

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
e.e.a. zal duidelijk worden als daadwerkelijk de ''C'' labels op de drones zien verschijnen [na 2022].
 
Inmiddels zitten we in september. Helaas nooit een reactie van EASA ontvangen op mijn vraag. Wellicht moet je hieruit concluderen dat low-speedmode niet echt strak is gedefinieerd. Overigens kan ik inmiddels met de DJI mini 3 pro zonder discussies over afstanden en low-speedmodes alles doen wat ik eerder met een zwaardere drone had willen doen, maar nu dus zonder vraagtekens bij de aard van een low-speedfunctie.
 
Ik weet niet of ik hier op dit topic in mag haken....
maar hoe zit het dan nu vanaf 1 januari 2024?
hoe aannemelijk is het dat die datum dan WEL wordt gehaald voor de nieuwe labels en regels?

Ik ben aan het kijken om naast mijn Mini 2, ook een Avata te halen, nu mag je daar nog mee in de open klasse A1 vliegen, maar vanaf 1 januari 2024 in de open klasse A3....
Die klasse A3 is natuurlijk voor een FPV drone wat de avata is, een "dooddoener", want juist de dingen waar je rond wil vliegen, mag je in A3 niet meer in de buurt vliegen....

Het is voor mij dus de vraag, wat heb je dan aan een dergelijke FPV drone?
Moet je dan in een weiland gaan staan, de "middle of nowhere"...
dan is de lol er ook snel af toch?
 
Tja, ik ben bang dat het ”illegaal” vliegen dan juist meer toeneemt. Niet goed natuurlijk, maar ik snap het wel.
 
Nou dat denk ik dus ook....

wie gaat er nu met een cinewhoop FPV drone 150 meter van alles weg blijven?!

want als ik zo naar alle klassen nu kijk (gewichten en snelheden), zie ik het met een Cx label ook niet gebeuren dat de Avata wel in de buurt van gebouwen enzo mag vliegen.... wat hij nu wel mag.
 
Hi Klaaz,

ben voor mijn werkgever ook aan het onderzoeken naar de (on)mogelijkheden van het gebruik met drones.
Heb dus nog geen vliegbewijs maar als dat nodig mocht zijn dan zal dat wel gefaciliteerd worden.
Nu zijn ook wij voornemens om een DJI Mini 2 aan te schaffen de dus net wat je zegt nog net geen 250 gram weegt. Ideaal zou je denken. Alleen willen we er mogelijk ook nog een propellor guard op plaatsen welke 23,1 gram weegt. Misschien een stomme vraag maar wordt dit gewicht dan meegerekend of staat het los van de gewichts-eis om over mensen en gebouwen te zoeven?
De propeller guard wordt inderdaad meegerekend in de MTOM (Maximum Take-Off Mass) !
 
Je zou zeggen dat vliegen met een propellor guard net iets veiliger is dan zonder..., hoewel de propellors van de mini niet veel kwaad doen. Je kunt er zonder problemen je hand tussen stoppen. Toch kom je ermee boven de limit en geldt er geen uitzondering in de regeling voor toevoeging van deze extra voorziening. Het is dus een kwestie van afwegen van minimale risico's... risico van schade aan derden bij een ongelukje met de drone, of risico van een bekeuring wegens overschrijding van de limiet. Beide risico's zijn bijzonder laag denk ik :), maar zelf zou ik kiezen voor het werken binnen de regels. De kans op schade aan de propellors is ook niet zo groot, bovendien zit er bij de aanschaf vast ook een set reserve propellors.
 
Je kunt er zonder problemen je hand tussen stoppen.
Durf je dat ook met je oog?
Afhankelijk van de situatie (en de piloot ;)) ben ik het overigens wel met je eens.
 
Durf je dat ook met je oog?
Nee, dat is dus één van de "echt minimale" risico's. Ook jouw aanspraklijkheid bij - bijvoorbeeld - schrikreacties en de gevolgen daarvan horen bij die risico's.
Maar als je alle "minimale" risico's wil uitsluiten is de lol er ook gauw af, dus het blijft een afweging. Toch, als het even kan, zou ik zoals gezegd binnen de regels willen blijven..., je weet ook nooit op voorhand hoe je verzekering reageert bij schade als je buiten de regels werkt.