Regels na 1 januari 2023

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ridema

New Member
Lid geworden
10 dec 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
65
Locatie
Nederland
Hoi allemaal,

Ik heb al uren.........., nee dagen zitten zoeken en lezen maar stel die vraag ook hier nog maar een keer. Hopelijk krijg ik geen boze reacties.

Ben helemaal nieuw in "het droneland" en heb sinds kort een dji mavic mini 2.

Kan iemand zeggen waar straks nog met deze drone gevlogen mag worden. Ik bedoel dan met name: mag ik nog vliegen over gebouwen, mensen (natuurlijk op veilige afstand) enz. enz.

Ik hoop dat iemand wil reageren en mij hiermee wat meer zekerheid kan geven. Ik ben inmiddels 63 jaar dus beetje laat begonnen met deze hobby. Wel heb ik vliegbewijzen A1-A3 en ook A2 gehaald. Ik heb die weliswaar niet nodig voor de mini 2 maar wilde er wel het e.e.a. aan doen om enigszins voorbereid aan de slag te gaan.

Natuurlijk ben ik ook blij met een link waar ik actuele info kan vinden.

groeten,

Harry
 
Ja na 1 januari 2023 mag met de klasse zonder Cx label, <250 gr in A1 nog steeds boven bebouwing en mensen gevlogen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MadHorn
Op voorwaarde dat de EASA niet beslist dat de MTOM <250gr moet zijn. Er zijn daar al een heleboel discussies over te vinden. Duimen maar dat dit niet het geval wordt, anders vliegen we in A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ja na 1 januari 2023 mag met de klasse zonder Cx label, <250 gr in A1 nog steeds boven bebouwing en mensen gevlogen worden.
Hi Klaaz,

ben voor mijn werkgever ook aan het onderzoeken naar de (on)mogelijkheden van het gebruik met drones.
Heb dus nog geen vliegbewijs maar als dat nodig mocht zijn dan zal dat wel gefaciliteerd worden.
Nu zijn ook wij voornemens om een DJI Mini 2 aan te schaffen de dus net wat je zegt nog net geen 250 gram weegt. Ideaal zou je denken. Alleen willen we er mogelijk ook nog een propellor guard op plaatsen welke 23,1 gram weegt. Misschien een stomme vraag maar wordt dit gewicht dan meegerekend of staat het los van de gewichts-eis om over mensen en gebouwen te zoeven?
 
Hoi Harry, het zal erom spannen: na 1-1-2023 mag je met drones die een MTOW (uitleg) van minder dan 250 gram blijven vliegen in Open cat A1, dus boven bebouwing en zelfs boven niet-betrokken personen. Alleen is die 249 gram die DJI in dikke letters op de Mini 2 heeft gezet niet de MTOW, maar de TOW. En in de handleiding van de Mini 2 kun je echt niet uitvinden wat de MTOW is.

Dus wat @Pdrke zegt is juist: het hangt er een beetje vanaf hoe EASA (de bedenker van de EU droneregels) hiermee om wil gaan, als het zover is. Overigens denk ik dat de gemiddelde handhaver op straat hier geen snars van begrijpt en als die '249 gram' ziet staan op de drone, dat je er dan prima mee wegkomt ls je zegt dat je ermee in Open cat A1 mag vliegen, ook na 1-1-2023. We gaan het zien...
 
  • Leuk
Waarderingen: MadHorn
Hoi Harry, het zal erom spannen: na 1-1-2023 mag je met drones die een MTOW (uitleg) van minder dan 250 gram blijven vliegen in Open cat A1, dus boven bebouwing en zelfs boven niet-betrokken personen. Alleen is die 249 gram die DJI in dikke letters op de Mini 2 heeft gezet niet de MTOW, maar de TOW. En in de handleiding van de Mini 2 kun je echt niet uitvinden wat de MTOW is.

Dus wat @Pdrke zegt is juist: het hangt er een beetje vanaf hoe EASA (de bedenker van de EU droneregels) hiermee om wil gaan, als het zover is. Overigens denk ik dat de gemiddelde handhaver op straat hier geen snars van begrijpt en als die '249 gram' ziet staan op de drone, dat je er dan prima mee wegkomt ls je zegt dat je ermee in Open cat A1 mag vliegen, ook na 1-1-2023. We gaan het zien...
Dank je wel voor de moeite en verduidelijking wdejager ;)
 
Zo spannend gaat het echt niet worden voor drones als de dji mini's, want de EASA heeft het zelf over 2 verschillende soorten MTOM:
1. "MTOM as limit of it's class" oftewel de grenswaarde van de gewichtsklasse. (gewicht van de drone bij opstijgen)
2. "MTOM as defined by the manufacturer" Dit is de maximale massa van het toestel + een eventuele last dat door de fabrikant wordt toegestaan waarbij het toestel nog veilig kan worden gebruikt. Dit zal meestal van toepassing zij 'n bij de grotere drones die bijvoorbeeld losse camera's kunnen meenemen.
De eerste definitie zal van toepassing zij op de kleinere drones met vaste camera's zoals dji mini, Hubsan mini, Ximi mini etc.
zie ook de blauw gearceerde tekst in bijgevoegde printscreen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220306-212731.png
    Screenshot_20220306-212731.png
    296,3 KB · Weergaven: 96
Ja na 1 januari 2023 mag met de klasse zonder Cx label, <250 gr in A1 nog steeds boven bebouwing en mensen gevlogen worden.
Vandaag is er nieuwe EU wetgeving gepubliceerd waarin de overgangsregeling wordt verlengd tot 1 januari 2024.

Je kunt dus een jaar langer met een drone zonder Cx label tot 2 kilo in subcategorie A2 vliegen.
 
Vandaag is er nieuwe EU wetgeving gepubliceerd waarin de overgangsregeling wordt verlengd tot 1 januari 2024.

Je kunt dus een jaar langer met een drone zonder Cx label tot 2 kilo in subcategorie A2 vliegen.
Dit verbaast me niks. En daarnaast ook nog maar eens afwachten of het voor 2024 wel lukt.
 
Dit verbaast me niks. En daarnaast ook nog maar eens afwachten of het voor 2024 wel lukt.
De dames en heren van de EU hebben inderdaad recent de transitieperiode met één jaar verlengd dus ik vrees dat die CX-drones er pas tegen 2024 zullen zijn. Fabrikanten die nu net een nieuwe drone op de markt gebracht hebben zouden zichzelf anders alleen maar in de voet schieten wat de verkoopcijfers betreft.

Afgelopen dinsdag zelf A2 behaald in Brussel. Was een persoonlijke voorwaarde die ik mezelf gesteld alvorens ik - naast mijn Mini 2 - een zwaardere drone zou aanschaffen. Maar nu weet ik het dus even niet meer ... had de Mavic 3 op het oog in de hoop dat deze retroactief een CX zou krijgen maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van. Dacht dan even om een tweedehands Mavic 2 Pro aan te schaffen maar of dat dan zo slim is ???

Bureaucratie ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Harrson en Wiebe
Heren, er is ook nog zo iets van een drone < 250 gram als die een camera heeft. Dan veranderd er ook nog iets
 
Op 30 juni 2022 is de deadline voor de publicatie van de standaarden die ten grondslag liggen aan de Cx labels.

Wiebe, weet jij toevallig meer hierover?
 
Heren, er is ook nog zo iets van een drone < 250 gram als die een camera heeft. Dan veranderd er ook nog iets
Niet voor de regels waar je mag vliegen en met welk certificaat. Alleen dat je registratie moet hebben, en die heb je nu al nodig
 
Heb ikzelf ook een vraag: Weet iemand wat de "lagesnelheidsmodes" in juridische zin is? Die vind je namelijk niet terug in de definities van de regeling die ik hierboven al linkte (zie daarin blz L152/27 onder 9). Ik heb de EASA die vraag ook voorgelegd, maar daar kwam nog geen antwoord op. Bij sommige functies kun je de snelheden ook handmatig invoeren zoals bij het vliegen rond een POI. Natuurlijk kun je de snelheden altijd ook wel regelen met de remote controller. Met andere woorden: als de lagesnelheidsmodes persé met een knopje of iets dergelijks moet worden ingesteld, vereist dat een ondubbelzinnige definitie in de regeling(en)... maar wellicht zag ik iets over het hoofd :rolleyes:.
 
Lagesnelheidsmodes = langzamer vliegt dan 3 m/s en is met de Mavic 3 te verkrijgen door "Tripod Mode" , wat 1 m/s is. DJI heeft dit laatst weer geïntroduceerd door Sign the Petition deze petitie. De ILT heeft dit in ieder geval in mijn exploitatievergunning geaccepteerd als lagesnelheidsmodes.
 
Tx voor je reactie Maarten. Kwestie van interpretatie. Ben benieuwd of ik nog een reactie op mijn vraag aan de EASA krijg. Die zijn immers verantwoordelijk voor de redactie van de regels. Als er een antwoord komt, drop ik dat wel in dit forum.
 
Tx voor je reactie Maarten. Kwestie van interpretatie. Ben benieuwd of ik nog een reactie op mijn vraag aan de EASA krijg. Die zijn immers verantwoordelijk voor de redactie van de regels. Als er een antwoord komt, drop ik dat wel in dit forum.
Uiteindelijk krijg je wel antwoord, maar het staat iig in de regelgeving vermeld.

lsm.png
 
Uiteindelijk krijg je wel antwoord, maar het staat iig in de regelgeving vermeld.

Bekijk bijlage 3849
Dat is de regel die ik hierboven aanhaalde, maar die biedt dus interpretatieruimte...: wat is 'lowspeedmode'? Hier houdt dit een bepaalde "instelling" in. Bedoeld zal zijn een te selecteren functie zoals met een knopje of via de software, maar dat staat er niet ondubbelzinnig. Zo kun je bijvoorbeeld met "DJI go" softwarematig de snelheid instellen bij het vliegen rond een POI. De snelheid kun je ook gewoon beperken tot de low-speed norm met je remote controller... Er is dus altijd een "equipment" die de het selecteren van "low speed" mogelijk maakt. :). In een conflict over de regels zal bij uiteenlopende interpretatievarianten een rechter uiteindelijk tot een oordeel moeten komen... ten minste als er toch niet ergens in de regelgeving een inperking van de interpretatieruimte ligt verscholen die ik over het hoofd zag.