RDW introduceert vernieuwd dronebewijs met QR-code

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.325
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
RDW introduceert vernieuwd dronebewijs met QR-code

Het digitale certificaat dat de RDW verstrekt aan dronevliegers nadat zij zijn geslaagd voor hun examen heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Nieuw is een QR-code die handhavers in staat stelt de authenticiteit van het document te controleren. Ook is de Engelse vertaling van belangrijke begrippen toegevoegd en staat het nieuwe logo van de RDW erop.

Lees verder
 
Nou heb ik 2 vliegbewijzen, eentje uit Luxemburg (met QR-code) en daarna heb ik van de RDW een Nederlandse gekregen zonder QR-code. Zou het zin hebben om nu die Nederlandse om te wisselen? In feite is mijn Luxemburgse, mét QR-code, ook gewoon geldig.
 
Nou heb ik 2 vliegbewijzen, eentje uit Luxemburg (met QR-code) en daarna heb ik van de RDW een Nederlandse gekregen zonder QR-code. Zou het zin hebben om nu die Nederlandse om te wisselen? In feite is mijn Luxemburgse, mét QR-code, ook gewoon geldig.
Jouw Luxemburgse dronebewijs is ook geldig. Dus op zich hoef je geen actie te ondernemen. Maar als je deze toch al had laten erkennen door de RDW, dan kun je net zo goed even je Nederlandse dronebewijsje met QR-code ophalen, toch?
 
RDW introduceert vernieuwd dronebewijs met QR-code
Het digitale certificaat dat de RDW verstrekt aan dronevliegers nadat zij zijn geslaagd voor hun examen heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Nieuw is een QR-code die handhavers in staat stelt de authenticiteit van het document te controleren. Ook is de Engelse vertaling van belangrijke begrippen toegevoegd en staat het nieuwe logo van de RDW erop.

Lees verder
Goed nieuws. Er is in de afgelopen anderhalve maand achter de schermen hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Met name het ontbreken van de QR code zorgde voor veel discussie met andere luchtvaartautoriteiten. Ik ben blij dat er nu minder ruis is.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
In België was dit al met QR code dacht ik. De mijne heeft in elk geval zo'n code en ik was redelijk vroeg in het proces met dat A2 examen.
Hoe duidelijker hoe beter :)
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik kon eenvoudig mijn A1/A3 en A2 via de RDW (Aanvragen vliegbewijs en exploitantnummer voor een drone | RDW) downloaden in nieuwe stijl. Er is een knop "Veligbewijs omwisselen" waarmee je (via DigiD) inlogt en eenvoudig een aanvraag kan doen om de bestaande bewijzen om te zetten naar een met QR code. De aanvraag is in minder dan een minuut afgehandeld en de nieuwe bewijzen zijn direct via een link in de email van het RDW te downloaden.

Op het vliegbewijs (vaardigheidsbewijs) A2 is ook al het A1/A3 logo opgenomen, dus lijkt het dat alleen het uitprinten van A2 voldoende is. Opvallend is dat de (voorheen wat wazige en lage resolutie) afbeeldingen veel scherper zijn, en de vliegbewijzen er er een stuk netter uitzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager