Raw footage, bewaren of verwijderen ?

Discussie in 'Algemene discussie' gestart door Ger, 11 aug 2017.

1. Ger

Ger New Member

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben benieuwd naar jullie ideeën,

Na een dagje filmen met de drone, gopro etc maak je van deze beelden een mooi filmpje voor youtube om te delen.

Wat doen jullie vervolgens met de " raw footage"

Verwijderen jullie deze of bewaren ? En waarom?

Persoonlijk vind ik het soms zonde om te verwijderen, terwijl ik weet dat ik er niets meer mee zal doen.

Benieuwd naar jullie mening hierover

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

2. Sjakie

Sjakie Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    81
    Ik heb alleen de filmbestanden op mijn pc staan van het project waar ik op dat moment aan werk. Zo houd ik het schijfgebruik op mijn pc een beetje in de klauwen.
    De rest staat allemaal bewaard op externe schijven. Ik gooi niets van het originele materiaal weg (mislukte of onbruikbare opnames wel). Raken de externe schijven vol, dan koop ik nieuwe schijven bij.

Ivar en Ger vinden dit leuk.
  3. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    80
    Idem als Sjakie :)
    Op PC / Laptop "onderhanden werk", op de NAS originelen en bewerkte beelden. Dat is dus inclusief RAW. Dreigt de NAS te vol te raken, dan verhuist er weer een TB naar een externe schijf en kan ik weer even voort.
    Bij mij zijn digitale foto's nog ruim in de meerderheid, maar video begint aardig in te halen.

Waarom? Ik heb met name met fotografie gemerkt dat ik toch nog wel eens teruggrijp op "oud spul" van een paar jaar geleden. Maar met nieuwere technieken die ik inmiddels beheers en/of andere uitsneden (voortschreidend inzicht) is het wel prettig om dan van RAW uit te kunnen gaan. En opslagmedia zijn niet al te duur. Ik heb het er wel voor over, ook al is het misschien maar 2% wat ik later nog eens door de molen haal.
    Die overweging of het je waard is, die zul je zelf moeten maken. Misschien dat je per project er anders over denkt. Zou ook nog kunnen.
    Bedenk je wel dat wat je nu als heel gewone beelden beschouwd, in de toekomst wel eens waardevol materiaal kan blijken te zijn. Zeker als er mensen of dieren op staan die er dan niet meer zijn. Dan kan zo'n BBQ tafereeltje in de achtertuin ineens tòch een emotionele lading krijgen, terwijl je nu misschien denkt van "13 in een dozijn". Ik heb het recent meegemaakt, nadat mijn vader was overleden.

In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Ger vindt dit leuk.
  4. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    121
    Ik zou het materiaal altijd bewaren als ik jou was. Je weet nooit waar het goed voor is. Als professioneel dronepiloot verkoop ik nog wel eens wat oude shots, dus dat is een extra goede reden om zuinig te zijn op het materiaal. En met de steeds lager wordende prijzen voor harde schijven heb je eigenlijk geen goed excuus meer om videomateriaal te verwijderen.

Ger vindt dit leuk.
  5. Greenwave

Greenwave Member

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    9
    Persoonlijk bewaar ik zeker niet alles. Ik maak sowieso van elk onderwerp (te) veel opnames en maak achteraf een grondige selectie. Wat écht de moeite waard is bewaar ik uiteraard. Na enkele jaren maak ik nogmaals een schoonmaak van oudere opnames en uiteindelijk blijven alleen de gemonteerde films bewaard. Zeker met de huidige 4K bestanden raken harde schijven snel vol.

6. Ivar

Ivar New Member

Lid geworden:
    9 jun 2017
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik bewaar al m'n ruwe foto en filmmateriaal. Alleen de technisch mislukte dingen gooi ik weg.
    Levert de aankoop van een 2 TB HDD op elk jaar.
    Ik ben onzorgvuldiger met de montages. Die raken nog wel eens zoek.

Verzonden met mijn Moto G (4) en de Dronepilots.nl app

Deel Deze Pagina