Radio Kootwijk

r.obbink

Member
Lid geworden
3 jan 2024
Waarderingsscore
39
Punten
18
Leeftijd
55
Ha mannen en vrouwen ;-)

ik zit de komende maanden weer op mijn camping in Stroe de weekenden....

Nu is Radio Kootwijk natuurlijk een prachtig object om te doen met de mini 4 pro...

Alleen als ik op de kaart van Aeret kijk dan is dat gebied geel...

er staat hoogte max 30 meter.... maar nu twijfel ik of je er met de drone mag vliegen

Iemand die dat weet?

groet

Rene

Laatst bewerkt:
Helaas, Staatsbosbeheer heeft er effectief een no-flyzone van gemaakt. Daar is het op dit forum al vaak over gegaan, over de vraag of dergelijke partijen zeggenschap over het luchtruim hebben of niet, maar omdat je eigenlijk altijd op hun grondgebied staat tijdens start en landen ben je toch de pineut als je gepakt wordt. Los daarvan is het momenteel broedseizoen en kun je even beter niet in natuurgebieden vliegen.

Het gebouw en de omgeving zijn vanuit de lucht wel heel mooi. Ik heb er laatst (in opdracht, met toestemming van SBB, buiten het broedseizoen) opnames gemaakt voor in de volgende docu: DOCU | Van zender naar ontvanger: 25 jaar na zendstation Radio Kootwijk

• Leuk
Waarderingen: r.obbink
Helaas, Staatsbosbeheer heeft er effectief een no-flyzone van gemaakt. Daar is het op dit forum al vaak over gegaan, over de vraag of dergelijke partijen zeggenschap over het luchtruim hebben of niet, maar omdat je eigenlijk altijd op hun grondgebied staat tijdens start en landen ben je toch de pineut als je gepakt wordt. Los daarvan is het momenteel broedseizoen en kun je even beter niet in natuurgebieden vliegen.

Het gebouw en de omgeving zijn vanuit de lucht wel heel mooi. Ik heb er laatst (in opdracht, met toestemming van SBB, buiten het broedseizoen) opnames gemaakt voor in de volgende docu: DOCU | Van zender naar ontvanger: 25 jaar na zendstation Radio Kootwijk

Volgens de kaart van Staatsbosbeheer lijkt mij de Radioweg tot aan de ingang van het v/m Zendstation-terrein gewoon openbare ruimte. Die Radioweg (30 km-zone) lijkt mij geen terrein van Staatsbosbeheer. Het groen naast de Radioweg wel. (De vogeltjes even buiten-beschouwing latend...)

Bijlagen

• Screenshot 2024-04-02 at 17.10.54.jpg
    Screenshot 2024-04-02 at 17.10.54.jpg
    745,2 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot 2024-04-02 at 17.10.54.jpeg
    Screenshot 2024-04-02 at 17.10.54.jpeg
    975,9 KB · Weergaven: 19
Tsja...

Nu weet ik het niet meer....

Ik denk dat Wiebe er wel serieus verstand van heeft en het weet maar als ik kijk op de drone-kaart met vliegzones dan zie ik doordeweeks een militaire zone (harskamp ligt er vlakbij) dus die snap ik...

Maar in het weekend geldt de gele zone, en daar staat bij vlieghoogte tot 30 meter....

Nogmaals ik ben echt nog een rookie...en wil het allemaal graag goed doen...geen zin in boetes

Dus wie kan het me goed uitleggen hoe ik de drone-kaart moet intepreteren.... Als voorbeeld voeg ik een screenshot toe

kootwijk.jpg

Mijn visie: De eigenaar/beheerder van een terrein heeft zeggenschap over wat er OP zijn terrein gebeurt. Een eigenaar/beheerder van een terrein mag voorwaarden stellen aan het betreden van z'n terrein. De eigenaar/beheerder kan mountainbiken, paardrijden, honden-uitlaten en ook dronen OP z'n grondgebied verbieden.
De bewuste Radioweg lijkt tot de ingang van het voormalige zendergebouw gewoon openbare ruimte. (Een 30 km-zone binnen de bebouwde kom, zo te zien.) Links en rechts van de weg lijkt zo te zien wel terrein van Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer heeft geen zeggenschap over wat iemand uitvoert op de openbare weg.
Als je je in de openbare ruimte bevindt heb je je wel te houden aan de drone-regelgeving. Je moet je houden aan ingestelde restricties als max. hoogte en no fly-zones.
Volgens de Vogelbescherming broeden vogels in Nederland globaal tussen 15 maart en 15 juli. Het is erg sympathiek als je je vlieggedrag rond broedgebieden daarop aanpast.

• Leuk
Waarderingen: JH54
Tsja...

Nu weet ik het niet meer....

Ik denk dat Wiebe er wel serieus verstand van heeft en het weet maar ..........
Mijn visie: exact zoals Wiebe en Vranz eigenlijk en als het niet echt van belang is EN het is broedseizoen blijf daar gewoon even vandaan en kijk op 15 juli weer eens op Godrone

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Hoi Rene,

Behalve de adviezen die reeds gegeven zijn, nog even dit om mee te nemen in jouw overwegingen.
Ja, misschien is het wel correct dat je op de weg staand in de openbare ruimte bent en feitelijk zou mogen starten.
Zeker is het zo dat jij als piloot rekening moet houden met het broedseizoen en de bescherming van de dieren die daarmee samenhangt.
De extra overweging die ik wil meegeven is: bij twijfel niet doen!
Los van een boete die je kunt krijgen: toch de grenzen opzoeken van wat net wél of net niet mag levert de drone gemeenschap een slechte naam op en kan onze hobby in de toekomst schade toebrengen.
Als wij piloten telkens laten zien dat we ons niet weten te houden aan de gemaakte afspraken mogen we straks nergens meer vliegen.
Dat is ook een verantwoordelijkheid van een piloot.

Ruud

• Geweldig
Die vogeltjes werden al es genoemd. Daar was geen diskussie over.
Overigens heeft iedere burger niet alleen in natuurgebieden, maar overal in NL te maken met de geldende Wet Natuurbescherming (nu: Omgevingswet) die regelt dat je flora en fauna met rust moet laten. Die wetgeving geldt voor iedereen. Ook voor niet-droners.
Verder vind ik niet dat je 'grenzen opzoekt' als je je gewoon aan de geldende regelgeving houdt, @RuudF. Daar zijn de regels voor! Als er op schrift staat dat je tot max 120 mtr mag vliegen, dan is op 120 mtr vliegen gewoon rechtmatig.

Hoi Rene,

Behalve de adviezen die reeds gegeven zijn, nog even dit om mee te nemen in jouw overwegingen.
Ja, misschien is het wel correct dat je op de weg staand in de openbare ruimte bent en feitelijk zou mogen starten.
Zeker is het zo dat jij als piloot rekening moet houden met het broedseizoen en de bescherming van de dieren die daarmee samenhangt.
De extra overweging die ik wil meegeven is: bij twijfel niet doen!
Los van een boete die je kunt krijgen: toch de grenzen opzoeken van wat net wél of net niet mag levert de drone gemeenschap een slechte naam op en kan onze hobby in de toekomst schade toebrengen.
Als wij piloten telkens laten zien dat we ons niet weten te houden aan de gemaakte afspraken mogen we straks nergens meer vliegen.
Dat is ook een verantwoordelijkheid van een piloot.

Ruud

Dag Ruud,

Als je mijn bericht goed leest, lees je dat ik het JUIST goed wil doen en GEEN regels wil overtreden....

Dat van het broedseizoen snap ik... daar heb ik alle respect voor...

Waar het mij om gaat is dat sommige kaarten elkaar tegenspreken... en het dus onduidelijk is (zeker voor beginners) en dat dronepiloten daardoor onbewust fouten maken (ik ga uit van de goede intenties van de mensen)...

Het is zeker jammer dat door anderen die BEWUST gaan vliegen waar dat niet mag er steeds meer regelgeving komt waardoor er straks nergens meer gevlogen mag worden.

Ik kwam gisterenavond laat, na onderzoek, ook een kaart tegen van een Natura 2000 gebied, waar de Veluwe voor een groot deel onder valt, en die geeft aan dat je nergens meer mag vliegen in de zomer...en dat terwijl de bekende Drone kaart aangeeft dat het bij bepaalde gebieden wel mag.... schiet mij maar lek

Dag Ruud,

Als je mijn bericht goed leest, lees je dat ik het JUIST goed wil doen en GEEN regels wil overtreden....

Dat van het broedseizoen snap ik... daar heb ik alle respect voor...

Waar het mij om gaat is dat sommige kaarten elkaar tegenspreken... en het dus onduidelijk is (zeker voor beginners) en dat dronepiloten daardoor onbewust fouten maken (ik ga uit van de goede intenties van de mensen)...

Het is zeker jammer dat door anderen die BEWUST gaan vliegen waar dat niet mag er steeds meer regelgeving komt waardoor er straks nergens meer gevlogen mag worden.

Ik kwam gisterenavond laat, na onderzoek, ook een kaart tegen van een Natura 2000 gebied, waar de Veluwe voor een groot deel onder valt, en die geeft aan dat je nergens meer mag vliegen in de zomer...en dat terwijl de bekende Drone kaart aangeeft dat het bij bepaalde gebieden wel mag.... schiet mij maar lek

Met de online-kaart die je bezocht en aanhaalt (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik luchtvaart buiten de reguliere luchtvaartterreinen) heb je niet te maken.
Als je je wilt verdiepen in de regels rond Natura 2000-gebieden, dan heb je te maken met de Provinciale Beheerplannen. In die Beheerplannen kan opgenomen zijn of je d'r wel of niet zou mogen drone-vliegen.
De Beheerplannen van de 162 Natura 2000-gebieden vind je bijvoorbeeld op: Natura 2000-beheerplannen - BIJ12

Sorry Vranz, als je mijn post misschien onzin vindt.
Het klopt dat de regels zijn zoals de regels zijn.
Maar als ik lees, dat iemand schrijft dat er wel op de weg gestart mag worden, om dan boven een verboden gebied te kunnen gaan vliegen is dat hetgeen ik bedoel met het opzoeken en overschrijden van de grens.
Het is goed mogelijk dat ik dit niet duidelijk genoeg heb verwoord.
Ruud

Sorry Vranz, als je mijn post misschien onzin vindt.
Het klopt dat de regels zijn zoals de regels zijn.
Maar als ik lees, dat iemand schrijft dat er wel op de weg gestart mag worden, om dan boven een verboden gebied te kunnen gaan vliegen is dat hetgeen ik bedoel met het opzoeken en overschrijden van de grens.
Het is goed mogelijk dat ik dit niet duidelijk genoeg heb verwoord.
Ruud

Ik schreef niet dat ik het 'onzin' zou vinden. Ik ben van mening, dat iedereen zich netjes aan de regelgeving dient te houden, maar dat als de regelgeving bepaalde dingen toestaat, dat je je dan ook niet hoeft te laten tegenhouden.
Ik ben van mening dat diverse natuur-belangenorganisaties verboden afkondigen die niet rechtsgeldig zijn. Hoe goed ze ook bedoeld zijn om beestjes en kabouters te beschermen.

Mijn ervaring is dat het een militair oefenterrein is en de drone daar niet vliegt. Er staat bleek mij bij de autparking een verbodsbord om met drone te vliegen.

Mijn ervaring is dat het een militair oefenterrein is en de drone daar niet vliegt. Er staat bleek mij bij de autparking een verbodsbord om met drone te vliegen.

Normaalgesproken is het Oefengebied Laag-vliegen. Je mag er dan drone-vliegen tot MAX 50 MTR hoogte.
Van 12-20 april lijkt er een NOTAM te gelden die vliegen verbiedt.
In de openbare ruimte geldt geen verbod op drone-vliegen (buiten de in de NOTAM genoemde periode).