Problemen met accu's Hubsan Zino Drone

Videofreak

New Member
Lid geworden
26 jun 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
47
Locatie
Zuid Holland
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, misschien zitten hier leden die bruikbare oplossingen weten voor de accu's van mijn drone 'Hubsan Zino', een drone die bekend staat als een 'probleem drone'. Er is een probleem met alle 4 accu's en het lijkt of ze allemaal uitgeput zijn of is er iets anders an de hand. Het duurt extreem lang voor de accu's worden geladen, de accu's laden niet volledig op of laden helemaal niet op en het meest ernstige is dat als ik met de drone ga vliegen, dan zakt het percentage van de accu binnen een paar seconden van 70% naar 0% en gaat de drone meteen landen. In feite zijn nu alle accu's onbruikbaar. Het opvallende is dat dit probleem bij 4 accu's is gebeurt. Normaal gesproken zou ik zeggen het ligt aan de lader of de drone maakt de accu's kapot. De lader zal het niet zijn, want ik heb 3 verschillende laders geprobeerd.
De accu's zijn een paar maanden oud en heel weinig gebruikt en geladen. Ze lagen ook niet lang stil.

Bij de originele accu die meegeleverd is, had ik al na een paar weken dit probleem en toen kon ik de accu niet verder laden dan 30% a 50% en later was dit teruggezakt naar naar max 10% na 12 uur aan de lader. Een tweede standaard accu gekocht en weer hetzelfde probleem. Toen kocht ik 2 nieuwe grote capaciteit accu's van 4200mah (i.p.v. standaard 3200mah). Ook bij deze nieuwe accu's gebeurde hetzelfde. De ene accu na een paar weken en een paar keer vliegen en laden. Bij de andere accu al na 1 keer vliegen en een paar keer laden.
Ik vrees dat de enige echte oplossing is een andere drone zoeken, misschien heeft iemand een oplossing. Ik heb in en andere topic gelezen dat het best zu kunnen helpen om de accu's in de vriezer te leggen?!
 
Dat is vervelend Videofreak. Welke FC firmwareversie gebruik je?
 
Of in de vriezer leggen een goed idee is betwijfel ik. Ik zie nogal problemen met batterijen in diepvriezer bij bedrijven( clarks, telefoons,robots, rangers).
Als je het toch doet zorg dan in ieder geval dat ze terug op normale temperatuur zijn gekomen voordat je ze aan de lader hangt.
 
Ik vraag het omdat ik heb gemerkt dat dat verschil kan maken. Ik had problemen met de versie 1.2.09. Ik ben toen terug gegaan naar 1.2.08.

Nu moet ik wel vertellen dat er best veel klachten zijn over de Zino accu's. Ik heb daar zelf nooit echt veel last van gehad, maar dat zegt niet zoveel. Wel heb ik steeds geprobeerd me aan de aanbevelingen te houden, zoals accu's pas opladen op de dag dat je ze gaat gebruiken, ze niet vol te bewaren, maar met zo'n 50 tot 70 procent etc.
 
Ik vraag het omdat ik heb gemerkt dat dat verschil kan maken. Ik had problemen met de versie 1.2.09. Ik ben toen terug gegaan naar 1.2.08.
De versie is 1.2.09. Misschien heb ik de accu's in die hele korte tijd kapot geladen, omdat ik ze vaak heb geladen ook als ik niet ging vliegen omdat de accu's heel snel leeg liepen. Maar dat dit bij alle 4 accu's is gebeurd in een hele korte tijd.....

Interessant dat filmpje...maar zo ver kom ik niet. Als het lukt om de accu tot 70% te laden (en dat lukt alleen bij de allerlaatste accu), dan sprint het batterij niveau na het starten van de drone al na een paar minuten meteen naar 0%. Je krijgt niet eens de kans om de drone in de lucht te krijgen. Die omgeving komt me bekend voor. Leiderdorp/Warmond?
 
Overigens heb ook andere probleem met de Zwarte, hoog capaciteits-accu's, zeg maar de universele:
die passen niet meer in de drone. Ze zijn blijkbaar in een korte tijd iets groter geworden, of zijn gaan uitzetten. Gevolg is dat die heel moeilijk in de drone passen en eenmaal in krijg je ze niet meer eruit. Alleen met grof geweld, met een schroevendraaier krijg je ze nog los
 
Nee, het is in de buurt van Lemmer, aan de Friese IJsselmeerkust.
Raar trouwens dat het je (in het beste geval) maar lukt om tot 70% te laden, want dat gaat bij mij altijd wel goed.
Ik gebruik trouwens de SkyRC B6 lader.
 
Overigens heb ook andere probleem met de Zwarte, hoog capaciteits-accu's, zeg maar de universele:
die passen niet meer in de drone. Ze zijn blijkbaar in een korte tijd iets groter geworden, of zijn gaan uitzetten. Gevolg is dat die heel moeilijk in de drone passen en eenmaal in krijg je ze niet meer eruit. Alleen met grof geweld, met een schroevendraaier krijg je ze nog los
Als ze te groot zijn geworden moet je ze meteen wegdoen. Want dan zijn ze opgezet en beschadigd; niet meer te redden.
 
Nee, het is in de buurt van Lemmer, aan de Friese IJsselmeerkust.
Raar trouwens dat het je (in het beste geval) maar lukt om tot 70% te laden, want dat gaat bij mij altijd wel goed.
Ik gebruik trouwens de SkyRC B6 lader.
Mooi..lijkt veel op een omgeving hier on de buurt bij Warmond/Leiderdorp. 70% is nog heel positief. Dit lukt alleen bij 1 accu (de hoge capaciteits-accu van 4200mah), de originele witte accu's kom ik niet verder dan 10% - 15%. Soms nog erger: na ongveer 10 uur laden lukt het om 35% te bereiken. Ga ik hem nog eens 4 uurtjes laden, en dan zakt het niveau juist naar beneden 15% i.p.v. dat die omhoog gaat. Dus tijdens het laden zakt het niveau i.p.v dat die omhoog gaat. Heel raar.
Is mijn tweede Zino, bij mijn vorige Zino had ik dit probleem niet, maar die is hoog in een boom beland en nooit meer terug gevonden. Gimbal liep vast tijdens een hoge vlucht en raakte even onbestuurbaar
 
70% is nog heel positief. Dit lukt alleen bij 1 accu (de hoge capaciteits-accu van 4200mah), de originele witte accu's kom ik niet verder dan 10% - 15%. Soms nog erger: na ongveer 10 uur laden lukt het om 35% te bereiken. Ga ik hem nog eens 4 uurtjes laden, en dan zakt het niveau juist naar beneden 15% i.p.v. dat die omhoog gaat. Dus tijdens het laden zakt het niveau i.p.v dat die omhoog gaat. Heel raar.
Ja dat is inderdaad heel raar. Laden zou in max. 3 uur voor elkaar moeten zijn. Zeker geen 4 uur, laat staan 10 uur.
 
Als ze te groot zijn geworden moet je ze meteen wegdoen. Want dan zijn ze opgezet en beschadigd; niet meer te redden.
Ja, daaaag €60,- Had ik eerder moeten doen, ik heb de drone al een beetje beschadigd door de schroevendraaier die tussen moest.
Ook de originele witte accu's zijn beetje opgezet, maar niet zo heel erg als die zwarte universele accu's.
Kan het zijn dat het komt door het te lang laden? Ik kreeg het niet voor elkaar om de accu te laden binnen 3 uur. Moest vaak minimaal 8 uur en soms wel 12 uur
 
Misschien ben ik met 3 uur wat aan de krappe kant; in de handleiding staat:
1624743937004.png
 
Kan het zijn dat het komt door het te lang laden?
Tja, misschien. Maar goed, de lader zou moeten aangeven dat de accu geladen is.
Maar misschien kun je die vraag eens aan de leverancier stellen?
 
Het feit dat de batterijen gezwollen zijn geeft eigenlijk al aan dat ze om zeep geholpen zijn. De meest voorkomende oorzaak van defecte lithium batterijen is thermische overbelasting.
Gebruik je de orginele lader ?
Hoe zit dat met de 3200mah en 4200 MAH batterij waar je het over hebt ? In de zino hoort een 3000MAH batterij. Gebruik je wel de juiste batterijen ? Ik vermoed van niet.
 
Laatst bewerkt:
De Sky RC heeft mij nog geen problemen opgeleverd. Volgens de leverancier is de term 'intelligent' in het geval van Hubsan slechts een benaming die door Hubsan gehanteerd wordt voor een door hen gebruikte techniek, maar die niet al te letterlijk genomen moet worden.

Het enige 'intelligente' dat ik ooit over de Hubsan accu's heb gelezen is dat ze onder bepaalde omstandigheden tijdens het vliegen plotseling de voeding kunnen afsluiten om zo verdere problemen te voorkomen. Met als gevolg dus dat hij uit de lucht valt.
Wat je maar intelligent noemt.... o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
De Sky RC heeft mij nog geen problemen opgeleverd. Volgens de leverancier is de term 'intelligent' in het geval van Hubsan slechts een benaming die door Hubsan gehanteerd wordt voor een door hen gebruikte techniek, maar die niet al te letterlijk genomen moet worden.
Dat zou ik ook zeggen als ik de fabrikant van de Sky RC was.
Feit blijft dat de Hubsan batterij voorzien is van een BMS circuit board. BMS staat voor battery managment system.
De werking in het kort:
De BMS bewaakt diverse parameters in de batterij zoals spanning van de individuele cellen, temparatuur en het aantal laad/ontlaad cycles.
Tevens verzorgt een bms het balanceren van de ondelinge cellen, en is de BMS in staat om overbelasting te detecteren.
Een BMS in combinatie met een orginele lader communiceren met elkaar door middel van een protocol [CAN] om een gecontroleerde laadcyclus mogelijk te maken. Bij een lader als de Sky RC ontbreekt deze communicatie. De sky RC werkt gewoon een voorgeprogrameerde laadcyclus af. Dat werkt natuurlijk prima maar uiteindelijk is dit niet ideaal en zal zorgen voor versnelde degradatie van je batterij.

Het enige 'intelligente' dat ik ooit over de Hubsan accu's heb gelezen is dat ze onder bepaalde omstandigheden tijdens het vliegen plotseling de voeding kunnen afsluiten om zo verdere problemen te voorkomen. Met als gevolg dus dat hij uit de lucht valt.
Wat je maar intelligent noemt.... o_O
Het 'afsluiten' van de spanning zijn dingen die je regelmatig hoort, bij elk willekeurig merk, de oorzaak hiervan zal echter niet in de batterij liggen maar in andere externe oorzaken waardoor er een 'overcurrent' gegenereert word. Denk hierbij aan zwaarlopende motoren, vervormde propellors, etc etc.

Aanemen dat de intelligentie in de batterij 'niet al te letterlijk genomen moet worden' vind ik ietwat kort door de bocht ;)
 
Dat zou ik ook zeggen als ik de fabrikant van de Sky RC was.
Het was niet de fabrikant van Sky RC, maar de NL leverancier/verkoper van de Hubsan.
Maar wellicht heb je verder gelijk hoor. Ik heb daar zelf niet voldoende technische bagage voor.

Ik weet alleen dat het een lader is die veelgebruikt is. Zie o.a.

Daarop ben ik afgegaan.
 
Volgens mij is het inderdaad niet wijs om een slimme batterij te gaan laden met een universele lipo lader.

De issues die je noemt doen erg denken aan overladen, iets dat makkelijk veroorzaakt wordt als de balance stekkers niet goed aangesloten zijn. Ook het interne circuit kan van alles doen en je accu om zeep helpen.

Zoals rcee al aangeeft, hebben de slimme lader een soort bus die communiceert met de lader, de accu bepaalt min of meer hoe hij geladen wordt. Wat hij precies doet weten we niet, het is een "blackbox", proprietary technologie.

Als je hem laadt met een universeel lader, is er geen bus die met de accu communiceert. De lader dumpt net zolang vermogen in de accu tot hij hem vol ziet. Waarschijnlijk slaat de accu dan op hol, aangezien hij wel stroom krijgt, maar niet kan communiceren met de lader. De accu wil het vermogen wat hij krijgt zelf regelen maar dat kan hij niet in dit geval. En dit vermogen moet ergens naar toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee