Privacy...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

Harmls

Active Member
Lid geworden
26 aug 2022
Berichten
100
Waarderingsscore
45
Punten
28
Leeftijd
59
Locatie
Hoorn (NH)
Vandaag voor het eerst aangesproken op het feit dat ik met de drone aan het vliegen was. Moest wel eerst even duidelijk maken dat ik de drone eerst moet landen en dan te woord kon staan. Waar het kort op neerkwam was dat hij dacht dat ik hem volgde met de drone. Verteld dat dat niet het geval was en hem ook verteld dat er toch echt geen super zoom op zit waar je alles mee kunt zien. Hem wat beelden laten zien hoe zo'n opname eruitziet en hem verteld hoe het allemaal met de regeltjes zit en dergelijke. Gesprek duurde bijna een half uur en naderhand bedankte de man zich voor de vele uitleg over het drone vliegen. Wel jammer dat het weer hierna slechter werd en ik geen zin had om in de regen te vliegen.

Maar waar het hele verhaal boven over gaat is dat heel veel mensen denken dat je met een drone gigantisch kunt inzoomen op objecten en mensen. Misschien dat dit komt door de vele speelfilms en series op TV waar ze gigantisch op objecten kunnen inzoomen. Misschien een idee om mensen te informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van drone vliegen? En hoe te informeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: rudi m
Misschien een idee om mensen te informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van drone vliegen? En hoe te informeren.
Ik denk dat dat laatste nog het moeilijkst te realiseren is.
Het klopt dat er best veel vooroordelen zijn t.a.v. drones en de manier waarop die gebruikt worden, vooral t.a.v. de privacy van mensen. Daar heb je natuurlijk het meeste last van het vliegen in en boven woonwijken, maar ook in recreatiegebieden kan het problematisch zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
Ik ben bang dat je dit vaker gaat overkomen.
Mensen zijn best snel in oordelen naar drones, valt me op.

Maar wel goed aangepakt.
Ik laat inderdaad ook vaak beelden zien als men bang is om gefilmd te worden.
Maar soms is het ook zoeken naar problemen.
Een man vond het geluid storend van mijn mini 2 terwijl er langs de andere kant een drukke B weg liep met druk en luidruchtig verkeer.

Tja...
 
  • Leuk
Waarderingen: Alfa55 en Harmls
Mij gebeurde afgelopen weekend toevallig hetzelfde (voor het eerst) toen ik aan het vliegen was. Een vrouw riep naar me dat ik mijn opnamen moest verwijderen, want ze beweerde er continu op te staan. Thuis de beelden gecheckt en mevrouw was natuurlijk nergens te zien.

Ook deze mevrouw dacht kennelijk dat ze duidelijk herkenbaar in beeld komt als een drone 80 meter boven haar hoofd hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Alfa55 en Harmls
Mja, het belangrijkste lijkt me om rustig te blijven als het je overkomt. Rustig uitleggen wat er gebeurd en eventueel de beelden laten zien. Dan is er niks aan de hand. Zeker als je vliegt waar het mag, dat kun je ook laten zien in de app. iedereen mag alles filmen met een telefoon maar owee als je filmt vanuit de lucht…

Netjes gedaan hoor Harmis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Alfa55 en Harmls
Er zijn twee kanten aan dit verhaal. Over het algemeen zijn (hobby)drones voorzien van groothoekcamera's waarmee je amper mensen herkenbaar in beeld krijgt als je op enige hoogte zit. Het is dus vooral de angst voor het onbekende, onwetendheid, die leidt tot een gevoel dat men aangetast wordt in de privacy. Het irritant zeurende geluid van een drone helpt daar niet bij mee. Jouw reactie om rustig het gesprek aan te gaan en beelden te laten zien was keurig en is over het algemeen de manier om meer vertrouwen te wekken.

De andere kant van het verhaal is dat er wel degelijk drones zijn die megaver kunnen inzoomen. Neem nou dit voorbeeld van een DJI M300 drone die op ruim 300m afstand een kentekenplaat van een auto in beeld brengt. Het spreekt voor zich dat je die zoom ook voor heel andere zaken kunt gebruiken, waarbij de privacy van mensen wel in het geding raakt. En deze technologie is gewoon te koop. Weliswaar met een prijskaartje, maar toch.

Overigens hoor je die drone op 300m afstand waarschijnlijk niet eens. Dus eigenlijk zou je als burger het meest bang moeten zijn voor drones die je niet hoort of ziet.... Maar ja, zo werkt de menselijke psyche niet.
 
Als ik ga Drone vliegen heb ik mijn piloten uniform aan met de licentie om mijn nek en een veiligheidsvest over mijn uniform,
Dan zie ik er zo betrouwbaar en officieel uit dat niemand zich met mij bemoeid.
En dat vind ik dikke prima want de mensheid wil bedrogen worden en als je er maar officieel genoeg uit ziet denkt iedereen inclusief de stadsnazi’s dat het allemaal goed is
 
  • Leuk
Waarderingen: mouse@NMGN en Sjakie
in het openbaar kan je geen verwachting van privacy hebben.

mensen die niet op de camera willen... lopen naar de camera toe om dat even te vertellen..??

maar owee als er iemand kreupel tussen de vangrail zit....
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
in het openbaar kan je geen verwachting van privacy hebben.

mensen die niet op de camera willen... lopen naar de camera toe om dat even te vertellen..??

maar owee als er iemand kreupel tussen de vangrail zit....

Vorige week tijdens het zoeken naar een vermiste hond werd ik gefilmd omdat ik “aan het filmen” zou zijn.
Hoezo privacy issue?


Mavic2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Mensen te woord staan vindt ik niet erg als er maar tijd over blijft om te vliegen. Waar ik wel een beetje mee zat is dat ik 3 keer moest zeggen dat ik de drone eerst moest laten landen voor de veiligheid voordat ik hem te woord kon staan. Ik was trouwens op dat moment al bezig om de drone binnen te halen. Dus wel druk maken over de privacy maar niet over de veiligheid...

Jammer dat die gele en oranje hesjes hier in Nederland zo duur zijn met de tekst "niet storen tijdens het vliegen". Maar of dit echt zou gaan helpen?
 
als ik met mn zender in natuurgebieden aan t zenden ben wil ook iedereen weten wat ik aan t doen ben....
allemaal leuk en aardig maar dat gaat toch zeer ten koste van mijn zend-hobby tijd...
ik heb daarvoor een presentatie gemaakt op A4 die ik aan de belangstellende kan meegeven. opgelost!
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
als ik met mn zender in natuurgebieden aan t zenden ben wil ook iedereen weten wat ik aan t doen ben....
allemaal leuk en aardig maar dat gaat toch zeer ten koste van mijn zend-hobby tijd...
ik heb daarvoor een presentatie gemaakt op A4 die ik aan de belangstellende kan meegeven. opgelost!
Ik zou zeggen deel het... Kunnen we er misschien een standaard informatie folder van maken. Denk dat wel behoefte voor zoiets bestaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: AlexLeys
Mensen te woord staan vindt ik niet erg als er maar tijd over blijft om te vliegen. Waar ik wel een beetje mee zat is dat ik 3 keer moest zeggen dat ik de drone eerst moest laten landen voor de veiligheid voordat ik hem te woord kon staan. Ik was trouwens op dat moment al bezig om de drone binnen te halen. Dus wel druk maken over de privacy maar niet over de veiligheid...

Jammer dat die gele en oranje hesjes hier in Nederland zo duur zijn met de tekst "niet storen tijdens het vliegen". Maar of dit echt zou gaan helpen?
Weet natuurlijk niet wat je "duur" vind, maar dit hesje inclusief mijn bedrijfsnaam & logo was nog geen € 20,00.
Met alleen tekst komt je waarschijnlijk op € 12,50 uit.
Het bespaart mij in ieder geval een hoop uitleg.
 

Bijlagen

  • DJI_0778 .jpg
    DJI_0778 .jpg
    99,2 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen deel het... Kunnen we er misschien een standaard informatie folder van maken. Denk dat wel behoefte voor zoiets bestaat.
Is al eens eerder geopperd op het forum. Volgens mij nog door mijzelf. Ik kan het alleen niet meer terug vinden.
 
In dergelijk geval vraag ik of hun reactie ook zo zou zijn wanneer ik naast hen zou staan en een foto zou maken met mijn smartphone.
Ik leg natuurlijk wel uit wat ik doe en toon hen de beelden op mijn scherm, iets wat meestal voldoende is om de klagers tot anderen gedachten te brengen.
 
18 juli heb ik dit geopperd inclusief voorbeeld flyer.
Titel is: " misschien wel handig "
Hier op ons forum te vinden :cool: ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls en AlexLeys
Ook wel leuk :D

Alleen denk ik dat tekst achter i.p.v. voor zoals t veiligheidshesje heeft en 't T-shirt niet wel wat praktischer is :cool:

En in het Nederlands misschien beter? En dan de flyers in t NL erbij , helemaal goed
s over nadenken maar weer , zoveel kom vlieg ik niet echt
Shirt met tekst-1.jpg
Hesje met tekst-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.