Powerbank in (hand)bagage

Dokter Drone

Member
Lid geworden
8 aug 2024
Waarderingsscore
26
Punten
18
Leeftijd
65
Heeft iemand ervaring met het meenemen van je drone batterijen in je bagage of handbagage wanneer je gaat vliegen? Maw wordt de batterijlader gezien als powerbank en loop je het risico dat dat erbij de check wordt uitgevist?

Ik weet niet wat je precies bedoeld met een batterijlader, is dat je charging hub?
Je kan het beste navraag doen bij de luchtvaartmaatschappij met wie je vliegt.

Heeft iemand ervaring met het meenemen van je drone batterijen in je bagage of handbagage wanneer je gaat vliegen? Maw wordt de batterijlader gezien als powerbank en loop je het risico dat dat erbij de check wordt uitgevist?

Accu,s meenemen in je handbagage.
Mogen niet in het laadruimte.

en bij de meeste maatschappijen 2 stuks van max 160wh.

Bedankt voor de reacties. Ik heb het zelf ook nog even nagezocht op de Air Lingus site en die geeft inderdaad aan dat de specs van charger binnen de grenzen liggen van wat toelaatbaar is in mijn handbagage.

Oplader heeft waarschijnlijk geen batterij en mag dan in de ruimbagage (als je te weinig plek in handbagage hebt). Bij Lithium / LiPo accu's tussen 50% en 80% lading en in een LiPo safebag (brandvertragende zak) in de cabine vervoeren, ook de remote voor de drone. Klinkt misschien als overkill maar jij wilt niet degene zijn waardoor er een noodlanding gemaakt moet worden terwijl de cabine vol met rook staat, zo'n brand is héél lastig uit te krijgen zeker in een vliegtuigcabine.
Let goed op de restricties van de vliegmaatschappij, daar is nog weinig uniformiteit. Zelf stop ik alle batterijen in een apart tasje wat onder de stoel van de passagier voor me kan liggen.
Denk bijvoorbeeld ook aan een (snel-) auto-oplader. Mocht je minder batterijen mee kunnen nemen als je graag wil, kan dat uitkomst bieden door op te laden terwijl je van de een naar de andere plek reist.

• Leuk
Waarderingen: ThommieD en Steelboy
Even aan je vliegmij vragen. Mag in de meeste gevallen [nog] wel.

Dit is Januari 2025:

Dat wil je inderdaad voorkomen. Beter een oplader (zonder batterijen) mee dat je overal kan opladen dan een extra batterij die je misschien juist om die reden niet nodig hebt.

Ik heb mijn DJI Mini2 flymore combo, met 3 accu's, al twee keer meegenomen naar de VS, gewoon het spul in zijn eigen tas, de accu's in de lader. Voor de zekerheid (voor als het moet) had ik 3 van die Lipobags bij me, maar die heb ik nog niet gebruikt.

De tas zat in mijn kleine rolkoffer, gewoon mee de cabine in en bovenin het vak. Alleen de laatste keer, bij terugkeer op schiphol, moest de koffer open ná het scannen. De DJI-tas moest apart door de scanner, daarna nog eens de drone alleen door de scanner...
Daarna mocht ik weer inpakken.

Nogmaals bedankt voor de tips. Inmiddels ben ik zonder problemen in Ierland aangekomen.

Op dit moment zit ik in Italië met mijn Mavic3pro met 4 batterijen. Tijdens de safety check op Schiphol werd ik eruit gepikt maar puur omdat ze de RCpro er op de scan verdacht uit vonden zien. Over de drone zelf en batterijen werd geen woord gerept. De lader en charging hub zaten in mijn ruimbagage. Bij eerdere vluchten vorig jaar nooit problemen gehad.

• Leuk
Waarderingen: Dokter Drone