Pontje bij Wijhe

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

HPT

Active Member
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
120
Waarderingsscore
109
Punten
43
Locatie
Nederland
Een klein knutseltje met mijn Mini 2 en Adobe Premiere Pro:


Ik ga toch maar op zoek naar bijles. Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet, lijkt het wel...
Of heeft iemand hier tips voor een goede, niet al te dure basiscursus videobewerking?
 
Je bent niet in Madurodam geweest? ;)

Wat betreft videobewerking heb ik alles geleerd door talloze YouTube filmpjes te kijken en gewoon uitproberen. Zoek op YT eens op '[editor] tutorial for beginners', waarbij je bij editor jou favoriete bewerkingsprogramma invult.
Ik kijk nog regelmatig tutorial videos om specifieke skills bij te leren (b.v. over color grading). Je raakt op dit gebied nooit uitgeleerd.
 
Ik doe niks anders dan YouTube kijken, zoekopdrachten, Adobe tutorials doorlopen, enz... En hoe meer ik geïnspireerd raak door wat ik o.a. hier allemaal zie ('Dat wil ik ook kunnen'), hoe meer ik besef dat ik eigenlijk nog helemaal niks weet. Of ik weet niet wat ik moet vragen/zoeken omdat ik niet weet wát ik niet weet.

Maar het is soms frustrerend dat ik door de bomen het bos niet meer zie, hele YouTube video's moet doorakkeren en dan nog niet het antwoord vind op een hele simpele vraag ('Waar vind ik [voeg simpele handeling in] functie' / 'Wat bedoelen ze met [voeg ingewikkeld klinkend begrip in]?').

'Vroeger', nog voor de eeuwwisseling kon ik redelijk uit de voeten met Photoshop (Ik heb mijn afstudeerproject op Photoshop versie 3.0 en 5.0 gemaakt, toen waren de lagen nog van hout.), maar ergens ben ik afgehaakt en nu, na een bezinning op mijn carrière, weer aan het ontdekken waar ík nou echt blij van word.

Dankzij het dronen kom ik erachter dat ik toch wel weer blij word van deze extra dimensie aan mijn oude hobby. Ik vind cinematic en FPV wel een leuke uitdaging (eerst leren vliegen B)), maar soms is het fijn om iemand te hebben die me even een zetje in de juiste richting kan geven.

Voor de komende jaren ben ik qua uitdaging wel even onder de pannen (en daar word ik best blij van).
 
Laatst bewerkt:
Maar het is soms frustrerend dat ik door de bomen het bos niet meer zie, hele YouTube video's moet doorakkeren en dan nog niet het antwoord vind op een hele simpele vraag ('Waar vind ik [voeg simpele handeling in] functie' / 'Wat bedoelen ze met [voeg ingewikkeld klinkend begrip in]?').

Dat is zeker waar. Er zijn ontzettend veel video's waarin van alles wordt uitgelegd. In dat bos zijn we allemaal wel eens verdwaald geraakt denk ik.

Om een start te maken is het daarom handig om te zoeken op tutorials for beginners, daar wordt de basis uitgelegd. Als je daarna verder wilt met een bepaalde functie, dan ga je daar wat gerichter op zoeken.
Ook dan is het vaak nog een kwestie van door zoeken. De programma's worden zo uitgebreid en bewerkingen kunnen op meerdere manieren uitgevoerd worden. Als je tegen een Youtuber aanloopt die het voor jou handig doet en begrijpelijk uitlegt, kijk dan ook de andere filmpjes van zijn kanaal. Dan reis je in ieder geval wat efficienter door het grote ondoordringbare YT-bos.

Ten slotte heb je altijd je hobby-collega's hier op het forum nog die je vast een handje willen helpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HPT
Tof filmpje! Lekkere heldere kleuren en contrast, past wel, vind ik. Aan net wat schokkerige bewegingen te zien, lijkt het dat de sluitertijd van de hyperlapse wat te snel staat. Als je die terugschroeft naar 1/30' of 1/15'e loopt het in het filmpje net wat soepeler.
 
  • Leuk
Waarderingen: HPT
Nordflow, bedankt voor je feedback! Ik ga me eens inlezen in wat nou precies het verband is tussen sluitertijd en - bijvoorbeeld - framerate, want ik heb daar al meer over gelezen maar het kwartje is bij mij nog niet helemaal gevallen. Vanuit mijn tijd als analoog fotograaf ken ik de begrippen sluitertijd/diafragma/iso, maar bij (digitale) videobewerking zijn er net wat meer variabelen om rekening mee te houden, blijkbaar.

In het geval van bovenstaand filmpje wilde ik juist opzettelijk een schokkerig stop-motion-effect creëren in een tilt-shift filmpje. Ik heb hiervoor diverse tutorials bekeken. Die hadden het over intervalfotograferen (Maar met hoeveel seconden? Hoe lang?) en dan de foto's 'even' met Lightroom nabewerken voor ze in Premiere achter elkaar te zetten. Nou had ik nog nooit met Lightroom gewerkt en kreeg al meteen ruzie met dat programma en raakte van tutorial naar tutorial steeds meer de weg kwijt...

Toen heb ik zelf iets anders bedacht: ik had namelijk voor de zekerheid ook een 'gewoon' filmpje gemaakt.
1. Beelduitsnede aangepast (Ik had te ver weg gefilmd, maar ik wilde wel dat het kleine bootje mee zou doen)
2. Tijd versneld (posterize time) naar 400%
3. Vervaging (gaussian blur) (Moet deze nou altijd horizontaal, kan het diagonaal, moet het recht of mag het ovaal zijn?)
4. Kleurcorrectie voor vrolijk/overdreven/kunstmatig effect: (Lumetri color: intensity 14,2; sharpen 9,7; vibrance 8,0; saturation 100,9)
5. En toen het stop-motion effect proberen te maken door de framerate steeds iets meer terug te brengen naar - uiteindelijk - 3fps.
6. Afwerken met een koddig muziekje. (Heeft iemand tips voor meer gratis rechtenvrije muziek?)

Volgens mij is dit niet helemaal zoals het hoort, maar misschien heeft iemand iets aan mijn stappenplan of tips voor mijn zoektocht. ('Dat kan veel makkelijker/minder omslachtig')

Ik kreeg net een mailtje van Ali dat mijn ND filters in het land zijn! Ik heb nog geen idee hoe dat allemaal werkt, dus genoeg zelfstudie voor de komende meivakantie!

Zijn er meer begrippen die een must zijn om op in te lezen voor de beginnende videobewerker?
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Als je tegen een Youtuber aanloopt die het voor jou handig doet en begrijpelijk uitlegt, kijk dan ook de andere filmpjes van zijn kanaal.
Ik vond de tutorials van PolarPro: korte clips, to-the-point uitgelegd en met duidelijke voorbeelden!
 
HPT, leuk filmpje, en volgens mij loop je tegen de dingen aan waar we allemaal wel mee in aanraking zijn gekomen (ik herken in ieder geval veel van wat je zegt). Ook ik kom vanuit een fotografie interesse en ben door drones in aanraking gekomen met video-editing.

De skills van het bewerken zelf doe je vanzelf op met veel oefenen, dat is vooral het leren kennen van de software. Daarnaast kom je ineens in aanraking met een volledig nieuw iets, namelijk: "hoe breng ik een leuk verhaal". De fout ik daarbij veel maak is dat ik ergens kom waar ik denk dat er mooie beelden te schieten zijn, maar ik denk niet na over een storyline. Dan moet je dus achteraf in de beelden die je hebt gaan zitten graven om te kijken wat je hebt, en of je daar wat leuks van kunt maken. Volgens mij doen ervaren videobewerkers het andersom: die bedenken eerst het verhaal, maken dan de shots en hoe ze de overgangen willen doen en de muziek... Hierover heb ik wel een paar tutorials gevonden op youtube, maar niet zoveel. Ook hier geldt denk ik: heel veel doen! En kritisch kijken naar films van anderen die je leuk vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: HPT
Volgens mij doen ervaren videobewerkers het andersom: die bedenken eerst het verhaal, maken dan de shots en hoe ze de overgangen willen doen
Daar kun je tijdens het filmen ook al een beetje over nadenken. Ik probeer tijdens het filmen al een beetje te bedenken hoe ik de montage wil gaan doen en welke shots ik daar bij nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoostGT3 en HPT