Eens met Jeroen. Logisch om de regels gelijk te trekken, maar waarom onnodig beperken van vlieghoogte en afstand? Onder druk van 'incidenten' lijkt een roep ontstaan om strengere regels. In verhouding tot het aantal drones dat inmiddels rondvliegt is het aantal incidenten echter zeer klein. Bij die incidenten was bovendien vrijwel nooit sprake van schade (wel van risico's natuurlijk, ze zijn dan ook absoluut niet goed te praten). Bij alle incidenten in Nederland waarvan ik heb gehoord was sprake van overtreding van bestaande regels: vliegen in CTR, vliegen in bebouwde kom, vliegen boven drukke wegen, 's nachts vliegen, kilometers hoog vliegen. Geen van die incidenten had kunnen worden voorkomen door de strengere regels zoals die nu worden voorgesteld. Beter voorlichten en beter handhaven lijkt me dan ook veel verstandiger. We gaan op de snelwegen toch ook niet de maximumsnelheid verlagen naar 50 km/uur omdat sommige bestuurders zich niet houden aan het huidige maximum van 120 of 130 km/uur?
De staatssecretaris wil nog geen verplichte registratie, zoals gemeld op Dronewatch: "Dijksma wil niet vooruitlopen op Europese regelgeving op dit gebied, en bovendien vraagt de staatssecretaris zich af of de vliegveiligheid wezenlijk wordt verbeterd, zolang een eventuele ID niet op afstand uitgelezen kan worden." Volgens mij zijn er geen redenen waarom verder beperken van hoogte en afstand wel zou bijdragen aan vliegveiligheid - en ook daarover is Europese regelgeving op komst. Waarom dan deze beperkingen wel invoeren? Voor ROC light houders (die hun basiskennis hebben aangetoond) zouden sowieso dezelfde maximale hoogte en afstand moeten gelden als nu voor de amateurs.
Als we het verstandig zouden vinden om voor beginnende amateurs wel beperkingen in te voeren, dan moet in ieder geval de mogelijkheid bestaan om na het behalen van een certificaat wel hoger en verder te kunnen vliegen (conform de huidige regels) en moet dat natuurlijk ook gelden voor ROC light houders. Zeker als je vliegt met een drone met allerlei technische snufjes om de risico's te beperken, zoals return-to-home, live view, obstakeldetectie en geofencing.
Waarom ik eigenlijk hoger en verder wil vliegen? Omdat het me veel extra mogelijkheden geeft om mooie foto's te maken, vooral in grootschalige natuurgebieden. Hoger vliegen betekent bovendien dat het geluid minder goed te horen is (minder snel verstoring voor mens en dier). Op grotere hoogte is ook de GPS ontvangst beter en heb je meer kans te herstellen als er toch nog problemen optreden.
Als je het daar mee eens bent (of juist niet), maak dan ook je standpunt kenbaar in de internetconsultatie die binnenkort wordt geopend. Die consultatie is er niet voor niets: laat je stem horen. Hoe meer reacties, hoe groter de kans dat ze serieus worden genomen.