Poll: wat vind jij van de online speuractie van de politie naar dronepiraten?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wat vind jij van online handhaving van de droneregels door de politie?

  • Prima dat de politie op deze manier de regels handhaaft

    Stemmen: 10 40,0%
  • Men zou meer moeten doen aan voorlichting

    Stemmen: 10 40,0%
  • Het is dweilen met de kraan open

    Stemmen: 2 8,0%
  • Meteen bekeuren in plaats van waarschuwen!

    Stemmen: 4 16,0%
  • De regels zijn veel te streng

    Stemmen: 4 16,0%
  • De regels zijn te onduidelijk

    Stemmen: 6 24,0%
  • Ik kijk nu wel uit met wat ik op internet zet

    Stemmen: 2 8,0%
  • Ik trek me niks aan van dit soort handhaving

    Stemmen: 1 4,0%
  • De gevaren die uit zouden gaan van drones worden overdreven

    Stemmen: 12 48,0%
  • Ga toch boeven vangen!

    Stemmen: 6 24,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25
We kunnen weten wat mag en wat niet mag. De (nieuwe) vliegers die het allemaal nog niet in het snotje hebben krijgen op deze subtiele manier(dus zonder gelijk een bekeuring) te horen wat niet mag en waar de info/regelgeving staat. Hierdoor bewijst de politie zichzelf ook een grote dienst, omdat het aantal incidenten hopelijk zal afnemen. En nu komt het: de slechtwillenden/hufters/geef ze maar een naam trekken zich nergens wat van aan en komen op deze manier vanzelf boven drijven en zijn "de lul". En dan moet de politie doorpakken en streng straffen.
Wat volgens mij in deze categorie overtredingen wel het geval is is dat de boetes behoorlijk zijn. Waar ik persoonlijk nog mee bezig ben (puur nieuwsgierigheid) is op grond waarvan handhavers de drones in beslag nemen. Dat is namelijk hun werkinstructie vanuit de dienst luchtvaartpolitie.

Verzonden met mijn X1030X en de Dronepilots.nl app
 
Prima mits er goede bewijslast is en er goed vooronderzoek wordt gedaan!

Scheidt het kaf van het koren... en gebruik de media extra om het duidelijk te maken. Dan worden de echte drone vliegers ook wat beter gewaardeerd die het wel op juiste manier doen en de beunhazen goed te grazen genomen.
Dit is een stap naar het professioneler maken van deze nieuwe markt.

Dus politie ga zo door! maar doe wel goed onderzoek en maak de boetes maar flink hoog!
Nou moet de wetgever ook maar eens goed gaan kijken naar de wet en de boel aanpassen voor de beroepsvliegers zodat de markt echt volwassen kan worden...
 
Waar ik persoonlijk nog mee bezig ben (puur nieuwsgierigheid) is op grond waarvan handhavers de drones in beslag nemen.
Wetboek van Strafvordering
Artikel 94
1 Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.
2 Voorts zijn vatbaar voor inbeslagneming alle voorwerpen welker verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer kan worden bevolen.
3 Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.
 
Wetboek van Strafvordering
Artikel 94
1 Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.
2 Voorts zijn vatbaar voor inbeslagneming alle voorwerpen welker verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer kan worden bevolen.
3 Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.
Het wetboek ken ik maar al te goed. Maar die waarheid is al vastgesteld door de opsporingsambtenaar. Dus in beslagname is niet nodig. Mobiele telefoons worden ook niet in beslag genomen bij een bekeuring situatie. Een proces verbaal met datum, tijd, merk en type en wat is waargenomen moet voldoende zijn. Maar toch wordt de drone in beslag genomen. En gezien er niet heel voorzichtig om wordt gegaan met dit soort spullen zou ik mij hiertegen verzetten.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Wat denk je van lid 2. Afpakken en de rechter de kans geven, om hem nooit meer terug te geven.
Als je je drone op deze manier kwijt raakt, denk je er misschien een eventuele volgende keer wat beter over na.
 
Ik kan mij indenken dat dit gebruikt zou kunnen worden als je naast een landingsbaan van Schiphol zou vliegen of een soortgelijke situatie. Maar verder niet. Onttrekken aan verkeer is in iedergeval niet van toepassing. Dat is meer voor wapens bv.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app