Politie en drones, een bizar verhaal...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.325
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Iemand stuurde mij een wel heel bizar verhaal door, over een confrontatie tussen een paar dronevliegers en de politie. Niet echt om vrolijk van te worden. Het helpt niet mee dat er nog zoveel onduidelijkheid bestaat aan de handhavende kant.

 
Sjongejonge zeg.

Zo'n Snor die wel eens laat zien wie de baas is.

Eigenlijk zou iedereen dus voorbereid moeten zijn op zoiets en zich voornemen om:

-Rustig te blijven en niet te storen totdat de Drone weer veilig op de grond staat.
-Agent te vragen naar zijn nummer
-Gesprek opnemen

Klacht indienen bij die agent zijn bureau omdat agent de wet niet kent en onterecht een verbaal heeft uitgeschreven.

Nu krijg je een dikke prent vanwege zijn incompetentie en mag je dat voor voor rechtback uit gaan leggen.
Bizar.
 
Ja, heel jammer dit. Maar aan de andere kant: het verbaast me niet echt. Als je ziet hoeveel verwarring er was en is onder dronevliegers, en zelfs de informatie op de websites van overheidsdiensten niet altijd juist is, dan snap ik wel dat handhavers er zo nu en dan ook niets meer van begrijpen; ook al denken ze zelf van wel.
Maar goed: laat ze dat dan erkennen (of in ieder geval ruimte voor twijfel laten) en niet meteen boetes uitdelen.
 
De post lijkt integer maar voelt voor mij toch ook wel aan als een mooi verhaal voor op internet. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Nu vraag ik me af of er veel gebruikers van dit forum zijn die negatieve ervaringen hebben met de politie bij het gebruik van drones? (Dus niet van horen zeggen, maar zelf ervaren)
 
  • Leuk
Waarderingen: HPT
Twee weken geleden bij vliegen in het centrum van Lokeren aangesproken door de politie. Gewoon netjes vragen beantwoord en papieren en id kaart laten zien. Het leek of ze ook de nieuwe regels totaal nog niet kenden. Vooral gewoon rustig blijven.

De week ervoor in Gent liep de politie gewoon langs, die keken alleen of iedereen wel een mondkapje droeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone en Klaaz
Iemand stuurde mij een wel heel bizar verhaal door, over een confrontatie tussen een paar dronevliegers en de politie. Niet echt om vrolijk van te worden. Het helpt niet mee dat er nog zoveel onduidelijkheid bestaat aan de handhavende kant.


Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de uitkomst van deze rechtszaak
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps
Dit verhaal stond enkele weken geleden op Facebook. De persoon van de genoemde site had gevraagd aan de melder als hij het op z'n site mocht zetten. Vandaar ook de teksten met de onderbouwing erbij.

Ik merk tegenwoordig dat de politie vaak op inhoudelijke zaken geen kennis hebben, alleen globale kennis. Dronewetgeving is voor hun in mijn ogen geen hoofdzaak. En dan komt er automatisch weer de uitspraak 'klok..klepel' verhaal. Ze weten iets, maar eigenlijk niets.

Denk dat dit verhaal ook met een sisser is afgelopen.
Persoonlijk vind ik dat de overheid wel meer voorlichting mag gaan geven over de regels, naar de burger als handhavende instanties. Er zijn nog teveel onduidelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Zelf in Gent ook eens een 'zware' controle gehad. En wat is meneer aan het doen hier? U weet dat niet niet mag? Ik : Euh? Waarom niet? Ik ben met alles in orde. Neen, in Gent mag je maar 10m hoog vliegen. Ik: En wie zegt dat? Awel onze chef... Gelukkig waren ze heel geïnteresseerd. Ik heb hun de nieuwe regels uitgelegd. En het was een lang en nuttig gesprek. Moraal van het verhaal. Altijd alle papieren bijhebben en ook zo'n tabel met alle nieuwe regels. EN !! Zoals eerder vermeld in dit forum. Altijd héél beleefd en heel kalm blijven. Nooit de agenten aanvallen omdat ze het niet weten.. Dit blokkeert de boel en daar sta je dan... Als ze zelf redelijk zijn kom je er wel uit. En ja, als je een oen aan jouw been hebt die werkelijk héél onredelijk is? Dan ..euh weet ik het ook niet meer. Gewoon kalm meespelen zeker? En niks verkeerd zeggen noch doen.. Dan kunnen ze toch hélémaal niks maken.
 
En niks verkeerd zeggen noch doen.. Dan kunnen ze toch hélémaal niks maken.
Hoezo, helemaal niks maken? Je kunt je zo kalm opstellen als een Zen-boeddhist in de Himalaya, maar als een agent van mening is dat je een overtreding begaat schrijft hij je gewoon een boete uit.
 
Zonder hier in een oeverloze discussie te belanden. Als je niks fout doet kan een agent je toch niks aansmeren? Dan is die boete toch waardeloos? Als je op de snelweg waar je 120 mag, 120 aan het rijden bent kan je toch ook geen boete krijgen? Grappig wordt het hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crimino
Zonder hier in een oeverloze discussie te belanden. Als je niks fout doet kan een agent je toch niks aansmeren?
Dat dit wel kan, daar is deze draad juist mee gestart. Dus daar hoeven we niet over te discussieren.
 
Ik snap iets niet na het lezen van dit bijzondere verhaal dat me overigens helemaal niet leukt lijkt om mee te maken.
Als er een boete wordt uitgeschreven, moet toch in die boete staan welk artikel of welke wet er overtreden wordt?
Ik neem aan dat een agent pas een boete kan uitschrijven als hij kan benoemen en ook in de prent omschrijft welk artikel of welke wet overtreden wordt?
Of kan oom agent gewoon beweren dat er een boete gaat volgen en de rest van de communicatie en de regels die overtreden zouden zijn pas achteraf via de brievenbuspost regelen?
 
Als er een boete wordt uitgeschreven, moet toch in die boete staan welk artikel of welke wet er overtreden wordt?
Ik neem aan dat een agent pas een boete kan uitschrijven als hij kan benoemen en ook in de prent omschrijft welk artikel of welke wet overtreden wordt?
Of kan oom agent gewoon beweren dat er een boete gaat volgen en de rest van de communicatie en de regels die overtreden zouden zijn pas achteraf via de brievenbuspost regelen?
Om je laatste vraag te beantwoorden. Ja dat is zo gebeurd, dat staat letterlijk in het stuk.
Natuurlijk krijgen wij als ‘verdachten’ geen inzage in de bewoording van de agent als hij dit dossier indient
 
Dat had ik gelezen inderdaad.
Misschien druk ik me verkeerd uit maar wat ik bedoel is dat ik me afvraag of dit wettelijk gezien mag; mededelen dat je een boete krijgt maar ter plekke niet bekend maken welke wet of regel je overtreed.

Vergelijk het met een snelheidsbekeuring.
Je wordt aangehouden en de agent zegt ;”u reed te snel en daarvoor gaat u een bekeuring krijgen. Houd u maar de brievenbus in de gaten.”

En dan geen identiteit van de verdachte schriftelijk vastleggen, geen feit vermelden à la “verdachte rijdt 95 kmh op een weg waar 50 is toegestaan”, geen tijdstip schriftelijk vastleggen en geen voertuig schriftelijk vastleggen.
Verdachte wordt normaal altijd gevraagd om een verklaring te geven voor het vermeldde, hetgeen dan eveneens wordt vastgelegd in een PV en vervolgens nog eens wordt voorgelezen zodat de verdachte akkoord kan verklaren of zijn bewering kan aanvullen/aanpassen voordat het definitief wordt. Ook daar wordt bij het verhaal niets van vermeld.

Een van de overtredingen zou bv zijn dat er een nachtvlucht zou zijn uitgevoerd waarvan de agent beweert dat dat niet mag.
Wil je daartegen in het verweer gaan dan zal minimaal het tijdstip van het geconstateerde vastgelegd moeten zijn. Zodat ook achteraf een rechter kan toetsen of er inderdaad een overtreding is begaan.
Beweert de agent dat het een uur na zonsondergang was, schrijft hij dit in zijn notitie maar maakt hij ter plekke niet bekend aan de verdachte welk tijdstip hij noteert dan is het achteraf het woord can de agent tegen het woord van de verdachte als de agent zich een uurtje vergist .

Kortom. Het lijkt mij voorkomen alsof er iets in dit verhaal ontbreekt.
Tenzij het gewoon is dat je de brievenbus in de gaten moet houden en de agent ter plekke niet hoeft kenbaar te maken aan de verdachte wat hij nu vastgelegd heeft.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vreemd ongeloofwaardig verhaal hierboven.
Vandaag eventjes n half uurtje gaan vliegen op n vrij afgelegen veldje , bezoek van ja zowel handhaving als politie. Handhaving ging een peukie doen en politie stak de duim omhoog en kwamen zelfs de auto niet uit.
Handhaving even gesproken over koetjes en kalfjes en kreeg t gevoel dat ze helemaal niet bezig zijn met regels etc en dat ze t alleen interessant vinden dat zo’n ding vliegt. Aardige mensen.
Schermafbeelding 2021-03-27 om 20.10.21.JPG


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

G
 
Om je laatste vraag te beantwoorden. Ja dat is zo gebeurd, dat staat letterlijk in het stuk.
Natuurlijk krijgen wij als ‘verdachten’ geen inzage in de bewoording van de agent als hij dit dossier indient
Geen inzage geldt alleen als je akkoord gaat met het transactie voorstel dat je krijgt. Doe je dat niet en vecht je het aan dan krijg je wel degelijk inzage in het ingediende pv.
Dus is het zaak om beroep in te dienen als je het transactievoorstel krijgt. Één ding dat helpt is direct na het gebeurde zelf opschrijven wat er gebeurd is met vermelding van tijd, plaats en omstandigheden; dat is voor je zelf om een beroep aan te kunnen tekenen.
 
In een gecontroleerd luchtruim kan je hem gewoon je vluchtnummer geven en een prettige dag toewensen. Maar alle gekheid op een stokje, je kan niet verwachten dat elke agent de drone wetgeving kent? Gaat hij trouwens ook helicopters verzoeken te landen en vervolgens de boorddocumenten controleren?
 
Maar alle gekheid op een stokje, je kan niet verwachten dat elke agent de drone wetgeving kent?
Iedereen wordt geacht de wet te kennen, dus een agent ook. En als de agenten het niet kunnen onthouden, zorgen ze maar dat het ter plekke kunnen opzoeken.
 
Ik werk zelf bij de politie en ik vind het een vreemd verhaal.

Wat ik wel onlangs intern vernam is dat de dienst telefoons een handige app krijgen met alle wetgeving.
Als je gecontroleerd zou worden kan via je bsn nr worden gecontroleerd bij de rdw of je een vliegbewijs hebt en een registratie.
Via de locatie/bps kan bepaald worden of je ter plekke wel mag vliegen.
Aan de hand van het registratie nr kan gezien worden wel of geen vliegbewijs nodig....

Gezien dit wordt handhaven een stuk makkelijker. Maar de gemiddelde politieman/vrouw heeft er de ballen verstand van
De hobbyist zoals ik heeft zich wel in meer of mindere mate verdiept in de regelgeving.
Maar die zal een drone pilot met een heel andere mindset benaderen. Zoiets als motorrijders (onder elkaar)
 
  • Leuk
Waarderingen: MoesjeMedia en Sjakie
Status
Niet open voor verdere reacties.