PJE - Mag het nu wel of niet?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Inflatablecake

New Member
Lid geworden
21 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
33
Locatie
Utrecht
Beste Dronies,

Zie onderstaande tekst.
Mijn vraag gaat over of ik de tekst nu goed begrijp of niet.
Hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.
''
ACTIVITEIT
PARACHUTE
VERTICALE BEGRENZING
Dit luchtruimgedeelte is beschikbaar tussen het Oppervlak en 6000ft SPS (Als in; Alles vanaf de grond tot aan 1.8km (120m voor ons mag gewoon bevlogen worden?) (Of alles vanaf het oppervlak tot de 6000ft is beschikbaar voor de Parachute?)
BESCHERMINGSGEBIED
Luchtruim beschermd tegen specifiek luchtverkeer.
AIRSPACE ACTIVATION SCHEDULE
This scheduled airspace is only active: On any public holiday between 10:00 (UTC) and 17:00 (UTC), valid all year. On Saturdays between 07:00 (UTC) and 15 min after sunset, valid all year. On Sundays between 10:00 (UTC) and 17:00 (UTC), valid all year. On any working day between 07:00 (UTC) and 15 min after sunset, valid all year.
''

-Cake
 
Hallo Cake,
Het mag niet; luchtruim is inderdaad voor de parachutisten.
Je zou dus eigenlijk andersom lieten denken.
Van de restricties daarna begrijp ik dat je er zo goed als helemaal niet mag vliegen. (Alleen na zonsopkomst en wel vóór 7 uur)
Niet uitslapen dus.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Lieten = moeten natuurlijk.
Ik zag trouwens dat je zondag vóór 10:00 uur en na 17:00 uur wel mag vliegen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Je groene tekst is de juiste interpretatie van de tekst; tot 6000 ft beschikbaar voor para activiteiten. Ander luchtverkeer is daarom ongewenst, maar niet verboden. Extra voorzichtigheid is wel geboden, want er vinden daar vrij vaak para-activiteiten plaats (anders kreeg dat stukje luchtruim niet die classificatie).
Dus of je daar met je drone mag vliegen hangt er een beetje vanaf of er nog meer restricties gelden, maar sec alleen een PJE is geen verbod om te vliegen met je drone (tot 120meter hoogte en alle andere "standaard" beperkingen). Je moet er wel extra voorzichtig zijn, want als je iets raakt (een parachutist dan wel het para vliegtuig) ben je fout. Formeel zelfs al als één van hun een ontwijkende manoeuvre moet maken, want dan ben je al te dicht bij. Dus even goed opletten of er gesprongen wordt, want para's hoor je niet aankomen. Een extra setje ogen kan daarbij helpen (maar is niet verplicht).
 
Hallo Cake,
Het mag niet; luchtruim is inderdaad voor de parachutisten.
Je zou dus eigenlijk andersom lieten denken.
Van de restricties daarna begrijp ik dat je er zo goed als helemaal niet mag vliegen. (Alleen na zonsopkomst en wel vóór 7 uur)
Niet uitslapen dus.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Je groene tekst is de juiste interpretatie van de tekst; tot 6000 ft beschikbaar voor para activiteiten. Ander luchtverkeer is daarom ongewenst, maar niet verboden. Extra voorzichtigheid is wel geboden, want er vinden daar vrij vaak para-activiteiten plaats (anders kreeg dat stukje luchtruim niet die classificatie).
Dus of je daar met je drone mag vliegen hangt er een beetje vanaf of er nog meer restricties gelden, maar sec alleen een PJE is geen verbod om te vliegen met je drone (tot 120meter hoogte en alle andere "standaard" beperkingen). Je moet er wel extra voorzichtig zijn, want als je iets raakt (een parachutist dan wel het para vliegtuig) ben je fout. Formeel zelfs al als één van hun een ontwijkende manoeuvre moet maken, want dan ben je al te dicht bij. Dus even goed opletten of er gesprongen wordt, want para's hoor je niet aankomen. Een extra setje ogen kan daarbij helpen (maar is niet verplicht).
Beste 2!

Ik zet u beiden even neer voor discussie:

voorbeelden van de PJE
1. Luchtruim beschermd tegen specifiek luchtverkeer. (Hier lees ik dat de open categorie wel is toegestaan)(Het luchtruim is beschermt Tegen specifiek luchtverkeer)
2. GEREGULEERD LUCHTRUIM: Dit luchtruim heeft een specifieke classificatie die van toepassing is op bemande luchtvaart en gevolgen kan hebben voor dronegebruik. Dit hangt af van de lokale wet- en regelgeving. (Hier lees ik weer dat het de Specifieke class heeft dus wel toegang voor open categorie)

Voorbeeld andere locatie
3. LUCHTRUIM : VERBODEN ONGECONTROLEERDE LUCHTHAVENS EN HELIHAVENS (VERBODEN VOOR OPEN CATEGORIE) (hier lees ik dat de open categorie dus niet mag)
4.
DRONE NO-FLY ZONE Een gebied dat de autoriteiten hebben aangewezen als no-fly zone voor drones. Denk aan (zee)havens, industriegebieden, beveiligde gebieden of vitale infrastructuur. (dit gebied krijgt het NO_FLY ZONE label dus hier is gewoon een duidelijke No-Go)

Hoop dat ik hiermee het bericht van @Eric-Jan kan versterken en @RGM kan overhalen.

- Cake
 
Ik vind de tekst "Luchtruim beschermd tegen specifiek luchtverkeer" een beetje een rare. Het is juist beschermd ten behoeve van specifiek luchtverkeer (parachutespringers en vliegtuigen die die parachutespringers naar boven brengen). Waar komt die tekst vandaan? GoDrone, waarschijnlijk (daar zie ik meer van dergelijke rare formuleringen). Slordig...

In ieder geval is PJE (Para Jumping Excersises) luchtruim als zodanig ingesteld om met name bemande luchtvaart uit de buurt te houden wanneer dat maar enigszins mogelijk is (ik plan er altijd omheen). Die afdalende jongens en meisjes zijn namelijk bijna niet te zien als je er met 200 km/uur recht op af stevent. Dat is een heel klein stipje dat, wanneer het eenmaal rap groter wordt al te dicht bij is om nog fatsoenlijk te reageren. Zeker als je dat stipje daar al helemaal niet verwacht had (startle effect). Uiteraard is het geformuleerd als "luchtverkeer" dat wordt gevraagd er weg te blijven, zonder nadere specificatie. Dus vallen drones daar ook onder. Maar goed, als gezegd, het betreft een waarschuwing en geen verbod, dus met de nodige voorzichtigheid mag er wel gevlogen worden. Zelfs met bemande vliegtuigen, zonder speciale toestemming vooraf. Of het aan te raden is, is een andere zaak. En hoe je het verhoogde risico mitigeert is aan jouzelf. Maar wees je er van bewust dat je als drone vlieger aan alles en iedereen voorrang moet verlenen, dus vandaar mijn "als je iets raakt, dan zit je fout".
 
Eric-Jan,

Dank voor je uitleg!
Voor mij is het belangrijkste dat er geen verbod geld. Ik vlieg zelf bijna nooit hoger dan het hoogste gebouw of object. Met een veilige hoogte voor de RTH. Wij als drone bestuurders zullen zoals je zegt bij een aanraking altijd fout zitten.

En ja GoDrone.. heb je toevallig een duidelijker of betere optie?
 
Ik gebruik zelf eigenlijk altijd Aeret (KaartViewer)
Of eigenlijk gebruik ik de officiële bron waar Aeret ook zijn informatie vandaan haalt (het AIP) dusdanig vaak voor mijn bemande vliegerij dat ik zelfs Aeret maar nauwelijks raadpleeg. Maar voor dronevliegers is dat "the place to go", wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Ik gebruik zelf eigenlijk altijd Aeret (KaartViewer)
Of eigenlijk gebruik ik de officiële bron waar Aeret ook zijn informatie vandaan haalt (het AIP) dusdanig vaak voor mijn bemande vliegerij dat ik zelfs Aeret maar nauwelijks raadpleeg. Maar voor dronevliegers is dat "the place to go", wat mij betreft.
Top! Ga mij er eens in verdiepen!
 
Hartelijk dank allen voor uitleg en brainstormen. Tekst en omschrijving vind ik niet altijd even duidelijk.
Ik vraag me dan ook af of dit niet in het cursusmateriaal opgenomen moet worden daar het best wel belangrijk is.
Wie kan daar een voorvechter voor worden? Terminologie en begrippen?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app