Overzicht met droneplaatsen in Nederland

TGommans

New Member
Lid geworden
1 dec 2021
Waarderingsscore
12
Punten
3
Leeftijd
59
Voor de droneliefhebbers die op zoek zijn naar leuke, interessante, mooie, bijzondere droneplaatsen heb ik een (niet commerciele) website gemaakt. Zoek daar op diverse onderwerpen, plaatsen, provincies en meer, maar je kunt ook jouw droneplaats toevoegen. Blader door de provincies of bekijk heel Nederland. Zoek op onderwerpen als bijvoorbeeld kastelen of forten. De site is continu in ontwikkeling, wekelijks worden er dronelocaties toegevoegd. Naarmate 'het weer' wat lekkerder wordt om te dronen, komen er meer locaties binnen.
  • Je kunt door droneplaatsen die je bezocht hebt ook waarderen met sterren, Dan weten andere dronegebruikers ook (een beetje) of dit een leuke plek is om te drone.
  • Je kunt een reactie achterlaten onder het bericht. Zonodig passen we het bericht aan, of plaatsen we deze opmerking onder het drone-bericht

Het gaat er hier niet om met welke drone je vliegt, het gaat erom... dat je vliegt.

Heb je zelf nog leuke suggesties voor deze site, geef deze gerust door en ik ga kijken of dat te realiseren is. De site wordt in de lucht gehouden door een paar Google advertenties. (door erop te klikken... blijft er nog wat geld over voor meer ontwikkeling ;).
Je vindt de site op www.demooistedroneplaatsen.nl

Alweer een inderdaad. Er zijn een paar sites met verouderde gegevens. Daarbij worden diverse sites waar droneplaatsen in vermeld worden, onderhouden door iemand die zelf die plaatsen bezocht heeft en daarmee weliswaar een mooi overzicht heeft, maar iets te sumier. Het idee hierachter is om het voor de dronevliegers (nog) leuker te maken.

Volgens mij zijn er inmiddels al vier of vijf?

Ik snap dat je het leuk vind om dingen te maken/ programmeren, ik hou daar zelf ook van, maar er zijn er al meerdere die ook door anderen aangevuld kunnen worden. Waarom zouden mensen die andere niet bijhouden, maar die van jou wel?

Is het niet handiger om samen te werken met die andere websites?

Edit:

Buiten dat om, je hebt dit al eerder aangehaald?

Nieuwe drone site met veel mogelijkheden

Het feit dat je nergens anders post behalve in deze twee onderwerpen komt bij mij een beetje spammerig over..

Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Roadtrip New Zealand. Next trip: Iceland

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
Gezien het aantal bezoekers en vooral reacties (nieuwe droneplaatsen) die binnenkomen, laat ik het voorlopig maar zo. De site groeit rustig door. De site staat op giga-veel zoek-onderwerpen op de eerste plaats in Google. Sinds 1 januari dit jaar al meer dan 64.000 raadplegingen, dagelijks een paar honderd bezoekers. Wie weet, zoek ik een ander nog eens op, of een ander mij, dat kan ook en dan zien we wel verder. Maar wel bedankt voor jouw reactie.

Ik houd er niet zo van, reclame maken voor gebieden waar je kunt dronen. Kunnen is niet mogen en in 1 minuut kwam ik de eerste al tegen.

"Adres:
Von Dopfflaan Maastricht
Mag er gevlogen worden?
Voor zover bekend, zonder toestemming. Maar of je ook zo over het kasteel zelf mag vliegen is niet bekend."

Midden in "EHBK MAASTRICHT CTR" Zouden we daar zomaar mogen vliegen???

Voor de droneliefhebbers die op zoek zijn naar leuke, interessante, mooie, bijzondere droneplaatsen heb ik een (niet commerciele) website gemaakt.
Niet commercieel is het trouwens als je de google add uit zet...

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.31.28.jpg
    Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.31.28.jpg
    174,7 KB · Weergaven: 14
  • Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.51.10.jpg
    Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.51.10.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Als je ook zo’n website promoot vind ik het ook de verantwoordelijkheid van de beheerder om ervoor te zorgen dat de geplaatste foto’s gemaakt zijn in toegestane gebieden (Open categorie) aangezien dat denk ik de doelgroep is die deze website bezoekt.
Snelle scan leert dat er foto’s opstaan die gemaakt zijn in CTR Rotterdam en N2000 gebieden.

Mavic 3 Pro FMC - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

• Verdrietig
Waarderingen: MaartenV1
Het is inderdaad de zoveelste poging, maar eerlijk is eerlijk de site ziet er netjes uit.

Hallo Ton, welkom op het forum, en bedankt voor je bijdrage. Ik keek net op je site en ik dacht bij mezelf: het komt me zo bekend voor... Maar ik zag net pas dat je me in december een keer hebt gemaild via Dronewatch.nl, en volgens mij hen ik daar nooit op geantwoord (sorry).

Op het eerste gezicht ziet de site er netjes uit. Maar ik moet me helaas aansluiten bij andere kritische opmerkingen. Zelf heb ik het nooit een heel goed idee gevonden om mooie droneplekken uit te lichten. Want in Nederland ligt het dronevliegen toch al zo gevoelig, en als je dan allerlei mensen op bepaalde plekken gaat afsturen, dan komt daar ongetwijfeld gezeur over. Verder loop je het risico dat mensen plekken aan gaan melden waar je eigenlijk niet mag vliegen, in de Open categorie. Blijkbaar is daar al sprake van.

Los daarvan heb ik in de loop der jaren al meerdere van dit soort websites voorbij zien komen, en ze zijn allemaal een stille dood gestorven. Meestal omdat de beheerder er op een gegeven moment geen zin meer in had.

Ik hoop dat je al deze kritiek juist ziet als een aanmoediging om door te gaan en verbeteringen door te voeren. Wel zou ik nog een dikke vette disclaimer opnemen op je site (ik zie er zo snel niet 1 staan). Zorg dat je niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor tips over plekken waar je helemaal niet mag vliegen, en doe ook aan actieve voorlichting aan gebruikers van de site. Want lang niet iedereen kent de regels, helaas.

Met diverse eerder genoemde tips is de site aangepast en is er een disclaimer toegevoegd (een redelijk opvallende). Bedankt voor de tips.

Mijn voorkeur gaat er ook naar uit dat er alleen 'toegestane locaties' op de site worden vermeld. De site moet een verzameling worden van leuke droneplaatsen waar verder geen narigheid aan kleeft en het moet dronevliegers informatie geven over bepaalde dronelocaties.
Helaas wijzigen wel steeds de regels, waardoor het kan voorkomen dat gebieden waar eerst wel gevlogen kon worden ineens niet meer toegankelijk zijn (andersom gebeurt helaas minder). Hoe dan ook, tips zijn en blijven welkom.

Ik proef bij een paar reacties een redelijke zuurheid die volgens mij niet echt nodig is. Bezoek de website met een glimlach en verplaats je in de mensen die een drone hebben aangeschaft en zich verheugen op mooi vliegweer en daarbij dan op zoek zijn naar leuke drone locaties.

• Leuk
Waarderingen: hansenn en wdejager
Met diverse eerder genoemde tips is de site aangepast en is er een disclaimer toegevoegd (een redelijk opvallende). Bedankt voor de tips.

Mijn voorkeur gaat er ook naar uit dat er alleen 'toegestane locaties' op de site worden vermeld. De site moet een verzameling worden van leuke droneplaatsen waar verder geen narigheid aan kleeft en het moet dronevliegers informatie geven over bepaalde dronelocaties.
Helaas wijzigen wel steeds de regels, waardoor het kan voorkomen dat gebieden waar eerst wel gevlogen kon worden ineens niet meer toegankelijk zijn (andersom gebeurt helaas minder). Hoe dan ook, tips zijn en blijven welkom.

Ik proef bij een paar reacties een redelijke zuurheid die volgens mij niet echt nodig is. Bezoek de website met een glimlach en verplaats je in de mensen die een drone hebben aangeschaft en zich verheugen op mooi vliegweer en daarbij dan op zoek zijn naar leuke drone locaties.
Hoi Ton, ik waardeer je enthousiasme. Top dat je de feedback hebt meegenomen.

Hoi Ton, goed dat je dat aanpast. Ik begrijp heel goed waarom je zo'n site maakt en wellicht voor sommige een mooie toevoeging. Hoewel ik er om dezelfde reden als Wiebe niet echt een voorstander van ben, was mijn kritiek in ieder geval bedoeld als opbouwend.

Natuurlijk moet je hier geen reclame blijven maken voor je site waar je geld mee verdient, ik denk dat we nu wel weten dat hij bestaat. Ik zou er wel zeker van zijn dat plaatsen die je erop zet altijd open categorie zijn, want anders slaat de melding of je er mag vliegen of niet nergens op. In principe mag er bijna overal met de juiste toestemming gevlogen worden namelijk. CTR gebieden zoals Maastricht zijn 10tal jaren gelijk en veranderen niet zomaar.

En ik zou ook zeker de bestemmingen die je weet niet voor open categorie zijn, aanpassen of verwijderen op je site. Je hebt wat voorbeelden gekregen hierboven die naar mijn mening niet op je site moeten.

Je zou volgens mij er ook goed aan doen om bij een locatie een coördinaat te vermelden en eventueel doorlinken naar Godrone. Dan kunnen mensen direct zien wat de actuele stand is. bijvoorbeeld bij

Alle succes met je site.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.51.10.jpg
    Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 16.51.10.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt: