Opstijgen en landen in de hand met de DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Paul Habets

New Member
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
21
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
75
Locatie
Heerlen
Website
www.drone.paulhabets.nl
Weet misschien iemand hoe je met de DJI Mini 2 kunt opstijgen en landen in en op de hand?
Opstijgen lijkt mij makkelijk met de knop "opstijgen" maar het landen, hoe moet dat en hoe schakel je de motoren uit?
 
Bij de meeste DJI drones slaan de motoren af als de drone meer dan een zeker aantal graden kantelt (dat is dan vaak een crash).

Dus bij de Spark (die ook ontworpen is voor starten en landen vanuit de palm van je hand, met ook een startmogelijkheid door twee keer op de aan/uit knop te drukken) greep ik de drone meestal van een handige hoogte tijdens hover stevig vast aan weerszijde van de body (vanaf de onderkant) en kantelde de drone dan heel snel 90 graden langs de lengteas naar links of rechts. Voila.

Bij de Mavic Mini probeer ik dat eigenlijk nooit, omdat de body kleiner is en de drone door het lagere gewicht onrustiger is in de lucht, zeker bij wat wind. Daar heb ik het nog nooit aangedurfd (pas op je vingers!) dus start/land ik daar altijd met asfalt of met de drone landingpad die ik heb.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Paul Habets
Hand catching kan behoorlijke wonden aan je hand opleveren als het fout gaat.
Er zijn best veel piloten die erbij zweren, zeker bij het landen op een varende boot.
Het probleem zijn de sensors aan de onderkant die de drone laten stijgen op moment dat je met je hand van onderen de body wilt grijpen ook reageert op dat moment de drone door de motoren sneller te laten draaien dus je moet ook nog stevig vastgrijpen.

Met oefenen is het wel aan te leren.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Paul Habets
Omdat ik mijn Mini niet als grasmaaier wil gebruiken start en land ik meestal uit de hand met mijn Mini en dat gaat goed.
Kijk eens op YouTube daar staan veel video's hier over
 
Omdat ik mijn Mini niet als grasmaaier wil gebruiken start en land ik meestal uit de hand met mijn Mini en dat gaat goed.
Kijk eens op YouTube daar staan veel video's hier over
Ik vlieg veel met de Hubsan Zino. Bij het landen in de hand moet ik de drone naar boven en beneden bewegen en de linker stuurknuppel naar links-onder drukken en dan gaan de motoren uit. Ik durf dit met de mini 2 nog niet omdat ik het niet zeker weet.
Heb je misschien een link van zo'n video?
 
Weet misschien iemand hoe je met de DJI Mini 2 kunt opstijgen en landen in en op de hand?
Opstijgen lijkt mij makkelijk met de knop "opstijgen" maar het landen, hoe moet dat en hoe schakel je de motoren uit?
Doordat de mini zo laag bij de grond is, maak ik veel gebruik van de handlanding.
Gewoon op de vlakke hand, dalen met de linkerstick totdat de motoren stoppen.
Bij wat meer wind pak ik de mini van voren vast aan de body, buiten "zicht" van de sensoren.
Werkt prima en is mijns inziens ook niet gevaarlijk.
 
Ik laat de drone vaak langzaam boven m'n hoofd neerdalen, en 'pluk' de drone dan met mijn rechterhand uit de lucht zodra het toestel binnen handbereik is. Ik houd hem stevig vast en ondertussen houd ik met mijn linkerhand de linkerstick op de controller naar beneden. De drone zal dan na een paar seconden de motoren uitschakelen.

Maar het houdt inderdaad wel een risico in, dat hand catchen. Officieel moet je gewoon op de grond landen, om snijwonden aan de vingers te voorkomen. Maar ja, vaak is de grond niet mooi vlak, of groeit er hoog gras.... En ik ben te lui om altijd zo'n drone landing pad mee te nemen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Paul Habets en Klaaz
Bij DJI is er ook een stick combinatie voor "emergency engine off".

Ik vlieg veel met de Hubsan Zino. Bij het landen in de hand moet ik de drone naar boven en beneden bewegen en de linker stuurknuppel naar links-onder drukken en dan gaan de motoren uit. Ik durf dit met de mini 2 nog niet omdat ik het niet zeker weet.

Die is echter niet met één hand te doen, aangezien het beide sticks naar "buiten/onder" is. En ik weet niet de Mini 2 hierop reageert.

Als een DJI bij naar beneden bewegen met zijn downward sensoren en/of aan oplopende druk door raken van plat vlak merkt dat hij niet verder naar beneden kan, gaan als het goed is ook de motoren uit.

Maar ook dat heb ik mijn Mini (noch bij een Mini 2) ooit aangedrukt tot nu toe.