Opleiders zien ‘Ierse route’ naar gratis EU dronebewijs met lede ogen aan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb ik net geplaatst op het DJI forum (onder DJI mini 2):

??? Questions for DJI ???
I was considering buying a DJI Mini 2 but with new European regulations it will require proper CE category labels on the drones.
There is a "die out" period till 2013 and then "old" drones will be Class 3 A3 with more flying limitations.
I own a marvelous DJI Mavic Air and is now a Class 1 A1 (Europe)... till 2013?
DJI Mini 2 is now a Class 0 A1 drone... till 2013?

Will DJI provide a proper label and/or firmware upgrade to comply to European regulations?
For which drones: mini, mavic(s), air, air 2, mini 2, ...
Heel fijn dat je dit gedaan hebt. (misschien is het verstandig om de datum van 2013 aan te passen naar 2023 ;))
Laat a.u.b. de reactie hier even weten. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
2013 aangepast naar 2023 ;-)

Ik stelde ook de vraag bij EASA ivm behalen test in Ierland voor gebruik in België. En of DGLV België dit kan weigeren...

"Country: Belgium
Subject: A1/A3 open sub category on line test done in Ireland for use in Belgium (resident here)
Comment:
I passed the DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category at the Irisch MySRS.
I live in Belgium.
Can I use this on line test "proof for my application" at the Belgian DGLV?
Can the DGLV refuse this?"

Ik vertuurde deze email aan civilair@mobilit.fgov.be:
Ik behaalde de DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category bij het Ierse MySRS.
Kan mijn Iers on line training certificaat gebruikt worden bij het Belgische DGLV voor het verkrijgen van een "exploitant registratie" ?
Referentie:Categorie OPEN | FOD Mobiliteit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
2013 aangepast naar 2023 ;-)

Ik stelde ook de vraag bij EASA ivm behalen test in Ierland voor gebruik in België. En of DGLV België dit kan weigeren...

"Country: Belgium
Subject: A1/A3 open sub category on line test done in Ireland for use in Belgium (resident here)
Comment:
I passed the DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category at the Irisch MySRS.
I live in Belgium.
Can I use this on line test "proof for my application" at the Belgian DGLV?
Can the DGLV refuse this?"

Ik vertuurde deze email aan civilair@mobilit.fgov.be:
Ik behaalde de DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category bij het Ierse MySRS.
Kan mijn Iers on line training certificaat gebruikt worden bij het Belgische DGLV voor het verkrijgen van een "expoitant registratie" ?
Referentie:Categorie OPEN | FOD Mobiliteit
Ben erg nieuwsgierig naar de reacties.
Hopelijk gelden de regeltjes in België ook voor de Nederlandsw RDW (wat een gedoe allemaal zeg :mad:)
 
Reactie op de mensen die de basisopleiding (te) duur vinden: niet alle opleiders rekenen dezelfde prijs (Polleke 1949), bij de Dutch Drone Academy betaal je tot het einde van de maand 40 euro voor opleiding plus examen (en nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf). Ik kan niet in andermens portemonnee kijken, maar het lijkt me een heel redelijk bedrag. Eerst maar es wat prijzen vergelijken?
 

Nog niet zeker voor onze leasure / consumer drones...

"For consumer drones where the new Class identification labels apply there is a transition period planned. DJI Consumer drones without CE class identification label can still sold on the EU market until 31 December 2022 on the consumer market but with some operational limitations (see details in the spreadsheet below). However, these are minor and should not prevent a customer from buying these products."

--> A3 C3 dus ;-(
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd denk ik dat we m.b.t. onze hobby en de regels daaromtrent niet te ver vooruit moeten willen denken. We weten met welke regels en omstandigheden we op de korte termijn te maken hebben, en ik ben bang dat we het daar voorlopig in deze snel veranderende wereld mee zullen moeten doen.

Het is wat het is. Laat voor jezelf de mooie hobby die we hebben er niet door verpesten. Over twee of drie jaar kan het er heel anders uit zien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Eerlijk gezegd denk ik dat we m.b.t. onze hobby en de regels daaromtrent niet te ver vooruit moeten willen denken. We weten met welke regels en omstandigheden we op de korte termijn te maken hebben, en ik ben bang dat we het daar voorlopig in deze snel veranderende wereld mee zullen moeten doen.

Het is wat het is. Laat voor jezelf de mooie hobby die we hebben er niet door verpesten. Over twee of drie jaar kan het er heel anders uit zien.
Juist!
Mijn Mavic Air is zeker tot eind 2022 beter af dan nu met de nieuwe Europese regels.
Tegen die tijd heeft hij zijn dienst gedaan en inmiddels komen er nieuwe CE gecertifieerde drones op de markt met de laatste technologische nieuwigheden...
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Dear Ivybec,

Thank you for contacting DJI.

The EASA (European Union Aviation Safety Agency) has not yet finalized the publication of certain standards regarding these regulations.

We are confident that many existing DJI products will be able to obtain CE marking and as such continue to be used also after the transition years. For those products that will not be able to obtain the new CE marking, the transition period provides a gradual phase out – and they will even still be allowed to be used in category C4 after 2022.

As this matter is ongoing, please understand that once the standards have been finalized we will have a better understanding for the usage of your products in the future.

Thanks for choosing DJI and have a nice day!
Thank you for choosing DJI products.
Best regards,
Christian
DJI Technical Support
Website: Support - DJI
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Category C4? Die’s nieuw voor me...
C4 of C3 of eigen bouw = A3 = Ver weg van bevolkte gebieden vliegen (> 150 m)
 
Dan toch benieuwd hoe het blijkbaar anderen het wel is gelukt. Of vergis ik mij en is dat wat anders?
Overigens vind ik de vragen wel érg simpel, temeer omdat in veel gevallen de antwoorden in de tekst ernaast staan.

Verzonden met mijn SM-A750FN en de Dronepilots.nl app
Niemand heeft zich geregistreerd als Iers Dronevlieger (ok, we als je in Ierland woont). We zijn gelicenceert in Ierland en nu gaan we met de licentie registreren in NL of Belgie (heowel ik er over zit te denken eens op zoek te gaan op internet of ik me niet een een of ander klein land kan laten inschrjiven als inwoner.)
 
Laatst bewerkt:
Reactie op de mensen die de basisopleiding (te) duur vinden: niet alle opleiders rekenen dezelfde prijs (Polleke 1949), bij de Dutch Drone Academy betaal je tot het einde van de maand 40 euro voor opleiding plus examen (en nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf). Ik kan niet in andermens portemonnee kijken, maar het lijkt me een heel redelijk bedrag. Eerst maar es wat prijzen vergelijken?
Beste Willy,
Laat je a.u.b. niet misleiden door een "Black Friday" prijs of een "van-voor" prijs!:(
De prijs van een volledige opleiding kost € 199,- give or take € 1,- (concurrentie? forget it)
Het valt mij in het bijzonder op dat de "korting" tot 31 dec € 59,90 is.
Dit is dezelfde prijs als die ik voor een A1/A3 opl + ex betaal. (Opl + EX = gratis via de "Ierse route")
DDA kan dit dus ook makkelijk aanbieden als zijnde "gratis".

" Eerst maar es wat prijzen vergelijken?"Inderdaad.:D
Please correct me if i'm wrong.........

Image1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Subcategorie A1 en A3
De theoretische opleiding en het examen voor de subcategorieën A1 en A3 vinden online plaats. De inschrijving, de opvolging en het bewijs van voltooiing van de online training (na het succesvol afleggen van het online examen) zijn gratis.
Subcategorie A2
De praktijkopleiding voor subcategorie A2 mag als zelfstudie worden uitgevoerd volgens de exploitatievoorwaarden van subcategorie A3 (op voldoende afstand van bewoonde gebieden). Deze opleiding is dus gratis.

 
Reactie op de mensen die de basisopleiding (te) duur vinden: niet alle opleiders rekenen dezelfde prijs (Polleke 1949), bij de Dutch Drone Academy betaal je tot het einde van de maand 40 euro voor opleiding plus examen (en nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf). Ik kan niet in andermens portemonnee kijken, maar het lijkt me een heel redelijk bedrag. Eerst maar es wat prijzen vergelijken?
Ik ga die waarschijnlijk doen. En voor de A2 wil ik ook gaan. Heb een Fimi X8 SE 2020, 760 gr.
1) Omdat ik het leuk vind.
2) Je mag er best wat voor doen, en nadien trots zijn.
Zo denk ik er eigenlijk over.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Subcategorie A1 en A3
De theoretische opleiding en het examen voor de subcategorieën A1 en A3 vinden online plaats. De inschrijving, de opvolging en het bewijs van voltooiing van de online training (na het succesvol afleggen van het online examen) zijn gratis.
Subcategorie A2
De praktijkopleiding voor subcategorie A2 mag als zelfstudie worden uitgevoerd volgens de exploitatievoorwaarden van subcategorie A3 (op voldoende afstand van bewoonde gebieden). Deze opleiding is dus gratis.

Maar......... voor zover ik weet kost dit dus in NL. € 199,-
Is er dan een mogelijkheid om dit on line via een "Belgische route" gratis te doen?:p
 
Laatst bewerkt:
Verwachten jullie dat het via de Ierse route gratis blijft? Ik ben nu namelijk 15 jaar en moet nog 3 maanden wachten tot dat ik 16 wordt. Ik twijfel tussen de “aanbieding” van DDA of afwachten totdat ik 16 ben en het via de Ierse route doen. Je moet namelijk 16 jaar zijn om de cursus in Ierland te doen.
 
Wat Ivybec zegt. Ik zit eigenlijk aan hetzelfde te denken.
"Ik overwoog nog om de nieuwe DJI mini 2 te kopen (heeft ook een camera) maar heeft nog geen correct CE label Open A1 Class 0..."
Maar kunnen we een CE label op de DJI MINI 2 verwachten op korte termijn?

EN wordt CE verplicht ná 2023, voor een drone ( de MINI dus) die ik NU koop?
Met ander woorden: Als ik Nu een MINI 2 koop, kan ik er dan ná 2023 nog legaal mee vliegen?

Hoi Polleke1949,

Op de webite van Rijksoverheid (nederland), staat in een PDF document dat drones zonder C0 en minder dan 250 gram wegen, in 2023 gewoon onder A1 gevlogen mogen worden, echter er staat wel alleen 'Zelfgebouwd'. Daar vraag ik me wel af of hier ook DJI Mini 2 onder valt..... Ook net eentje gekocht

Ik weet niet of het zelfde geldt in België.

Download 'Europese droneregels voor piloten die momenteel recreatief vliegen' PDF document | 3 pagina's | 246 kB Brochure | 10-11-2020 (rijksoverheid.nl)

Hierbij nog een link waarin staat dat Drones lichter dan 250 gram, in 2023 door mogen vliegen in A1.
Verschillende CE-markeringen • Drone Class (eudronebewijs.nl)

Hierbij een link, dat je wel na 2023 mag vliegen met Drones, lichter dan 250 gram:
DJI lanceert 4K opvolger van Mavic Mini: de Mini 2 | Dronewatch

Wel allemaal wazig zo.
(ik weet niet of ik links mag plaatsen, zo niet, excuses)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Polleke1949
Status
Niet open voor verdere reacties.